Skip to main content

Hallo!

Mijn huidige router (in bridgemodus) is verouderd en ik wil graag een Fritzbox kopen voor de toekomst. 

Op dit moment ben ik aangesloten op het netwerk van Ziggo en ligt er glasvezel in de straat te wachten. Op het moment dat het beschikbaar is dan stap ik over naar KPN.

Nu lees ik dat er verschillende soorten glasvezel zijn en dat dat de keus kan bepalen welke Fritzbox ik moet nemen.

Ik wil de fritzbox gebruiken als modem, dus direct op het glasvezel. 

Mijn vraag: weet iemand welke Fritzbox ik moet nemen en waar ik op moet letten met de aanschaf ervan.

Mijn locatie is Delft ,2612 postcode.

Mijn dank is groot!!

 

@Jacq_  Hoi

Als je direct op glasvezel wil kan ik je de Fritzbox 5590 aanraden.

Je moet dan nog wel weten welke glasvezel aansluiting je hebt AON of XGS-PON.

 


Ik zou kiezen voor de 4060, die is op alle aansluitingen te gebruiken.

Bij Ziggo sluit je hem aan op jouw Ziggo modem die in bridgemode staat en bij KPN sluit je hem aan op de NTU of ONT die je van KPN in bruikleen hebt.

Je geeft aan dat je de FRITZ!Box als modem wilt gebruiken maar bij een glasvezelaansluiting is er helemaal geen modem. Ik neem dat ook aan dat je eigenlijk bedoelt dat je hem als router wilt gebruiken.

Ik zou je ook willen afraden om een router te kiezen die rechtstreeks op de glasvezel aangesloten wordt. Het is mijns inziens veel verstandig om de NTU of ONT te gebruiken die je door KPN in bruikleen gegeven is. Weet dat je bij support gevraagd kunt worden om jouw Experia/KPN Box aan te sluiten en dan zal je dus ook weer de NTU of ONT terug moeten plaatsen.

Daarnaast zal je geen enkel functioneel voordeel hebben van het gebruik van een eigen NTU/ONT glasvezel module, de verbinding zal er niets sneller of stabieler door worden maar de kosten zijn wel hoger.


Ik zou kiezen voor de 4060, die is op alle aansluitingen te gebruiken.

Bij Ziggo sluit je hem aan op jouw Ziggo modem die in bridgemode staat en bij KPN sluit je hem aan op de NTU of ONT die je van KPN in bruikleen hebt.

@wjb Ik geef direct antwoord op de vraag

van @Jacq_ 

(Ik wil de fritzbox gebruiken als modem, dus direct op het glasvezel.)

Dus niet wat jij zou kiezen.

 


Ik geef @Jacq_ een advies.


 

Mijn locatie is Delft ,2612 postcode.

Mijn dank is groot!!

 

Hallo stads- en buurtgenoot. Heb je al een definitieve aansluitdatum?

Hier steekt de oranje spriet al ruim anderhalf jaar naast de voordeur uit de grond. De aansluiting laat op zich wachten: schuift al die tijd telkens twee maanden op naar binnenkort om dan na een paar weken weer twee maanden op te schuiven.


Ik zou kiezen voor de 4060, die is op alle aansluitingen te gebruiken.

Bij Ziggo sluit je hem aan op jouw Ziggo modem die in bridgemode staat en bij KPN sluit je hem aan op de NTU of ONT die je van KPN in bruikleen hebt.

Je geeft aan dat je de FRITZ!Box als modem wilt gebruiken maar bij een glasvezelaansluiting is er helemaal geen modem. Ik neem dat ook aan dat je eigenlijk bedoelt dat je hem als router wilt gebruiken.

Ik zou je ook willen afraden om een router te kiezen die rechtstreeks op de glasvezel aangesloten wordt. Het is mijns inziens veel verstandig om de NTU of ONT te gebruiken die je door KPN in bruikleen gegeven is. Weet dat je bij support gevraagd kunt worden om jouw Experia/KPN Box aan te sluiten en dan zal je dus ook weer de NTU of ONT terug moeten plaatsen.

Daarnaast zal je geen enkel functioneel voordeel hebben van het gebruik van een eigen NTU/ONT glasvezel module, de verbinding zal er niets sneller of stabieler door worden maar de kosten zijn wel hoger.

Bedankt voor je advies. Ik neem het in overweging. Het lijkt mij een mooie oplossing omdat je dan maar 1 apparaat nodig hebt ipv 2. 


@Jacq_  Hoi

Als je direct op glasvezel wil kan ik je de Fritzbox 5590 aanraden.

Je moet dan nog wel weten welke glasvezel aansluiting je hebt AON of XGS-PON.

 

Bedankt voor je snelle reactie. Ziet er mooi uit. Dan is het nog even wachten tot ik daadwerkelijk ben aangesloten om te weten of ik AON of XGS-PON krijg.


 

Mijn locatie is Delft ,2612 postcode.

Mijn dank is groot!!

 

Hallo stads- en buurtgenoot. Heb je al een definitieve aansluitdatum?

Hier steekt de oranje spriet al ruim anderhalf jaar naast de voordeur uit de grond. De aansluiting laat op zich wachten: schuift al die tijd telkens twee maanden op naar binnenkort om dan na een paar weken weer twee maanden op te schuiven.

He!

Nee, nog geen definitieve datum helaas. Dat viel mij ook op dat de datum steeds naar voren wordt geschoven. Helaas.
 


Jacq_ schreef:

Bedankt voor je advies. Ik neem het in overweging. Het lijkt mij een mooie oplossing omdat je dan maar 1 apparaat nodig hebt ipv 2. 

Als ik me nou ergens niet druk over zou maken dan is dat dat 2e kastje dat naar alle waarschijnlijkheid diep weggeborgen in de meterkast zit.

Stel dat je jouw FRITZ!Box ooit eens op een andere plek in jouw woning wilt plaatsen, dan is dat met dat 2e kastje in de meterkast geen enkel probleem maar als je rechtstreeks op de glasvezel gaat aansluiten dan moet je ineens ook de glasvezel gaan doortrekken en daar zou ik maar niet aan beginnen.

Let overigens op dat er, naar mijn weten, nog geen FRITZ!Box is die het 4Gbps abonnement van KPN ondersteunt. Als je dat abonnement dus in overweging neemt dan ben je toch al snel aangewezen op de V14 van KPN en dus ook op de ONT die je van KPN in bruikleen zult krijgen.


 

Mijn locatie is Delft ,2612 postcode.

Mijn dank is groot!!

 

Hallo stads- en buurtgenoot. Heb je al een definitieve aansluitdatum?

Hier steekt de oranje spriet al ruim anderhalf jaar naast de voordeur uit de grond. De aansluiting laat op zich wachten: schuift al die tijd telkens twee maanden op naar binnenkort om dan na een paar weken weer twee maanden op te schuiven.

Die spriet heeft bij mij een maand of 10 uit de grond gestoken. Dat is kennelijk niet ongewoon, en zal er wellicht ook mee te maken hebben dat er ook wijkkasten en derdelijke geplaatst moeten worden.


 

Mijn locatie is Delft ,2612 postcode.

Mijn dank is groot!!

 

Hallo stads- en buurtgenoot. Heb je al een definitieve aansluitdatum?

Hier steekt de oranje spriet al ruim anderhalf jaar naast de voordeur uit de grond. De aansluiting laat op zich wachten: schuift al die tijd telkens twee maanden op naar binnenkort om dan na een paar weken weer twee maanden op te schuiven.

Die spriet heeft bij mij een maand of 10 uit de grond gestoken. Dat is kennelijk niet ongewoon, en zal er wellicht ook mee te maken hebben dat er ook wijkkasten en derdelijke geplaatst moeten worden.

De straatkast staat er ook al ruim een jaar. 

Ik neem aan dat wanneer kpn netwerk een datum voor aansluiting communiceert, alles gereed is en niet zomaar een slag in de lucht slaat. Daar lijkt nu wel op.


Ik zou kiezen voor de 4060, die is op alle aansluitingen te gebruiken.

Bij Ziggo sluit je hem aan op jouw Ziggo modem die in bridgemode staat en bij KPN sluit je hem aan op de NTU of ONT die je van KPN in bruikleen hebt.

Je geeft aan dat je de FRITZ!Box als modem wilt gebruiken maar bij een glasvezelaansluiting is er helemaal geen modem. Ik neem dat ook aan dat je eigenlijk bedoelt dat je hem als router wilt gebruiken.

Ik zou je ook willen afraden om een router te kiezen die rechtstreeks op de glasvezel aangesloten wordt. Het is mijns inziens veel verstandig om de NTU of ONT te gebruiken die je door KPN in bruikleen gegeven is. Weet dat je bij support gevraagd kunt worden om jouw Experia/KPN Box aan te sluiten en dan zal je dus ook weer de NTU of ONT terug moeten plaatsen.

Daarnaast zal je geen enkel functioneel voordeel hebben van het gebruik van een eigen NTU/ONT glasvezel module, de verbinding zal er niets sneller of stabieler door worden maar de kosten zijn wel hoger.

 

Jacq_ schreef:

Bedankt voor je advies. Ik neem het in overweging. Het lijkt mij een mooie oplossing omdat je dan maar 1 apparaat nodig hebt ipv 2. 

Als ik me nou ergens niet druk over zou maken dan is dat dat 2e kastje dat naar alle waarschijnlijkheid diep weggeborgen in de meterkast zit.

Stel dat je jouw FRITZ!Box ooit eens op een andere plek in jouw woning wilt plaatsen, dan is dat met dat 2e kastje in de meterkast geen enkel probleem maar als je rechtstreeks op de glasvezel gaat aansluiten dan moet je ineens ook de glasvezel gaan doortrekken en daar zou ik maar niet aan beginnen.

Let overigens op dat er, naar mijn weten, nog geen FRITZ!Box is die het 4Gbps abonnement van KPN ondersteunt. Als je dat abonnement dus in overweging neemt dan ben je toch al snel aangewezen op de V14 van KPN en dus ook op de ONT die je van KPN in bruikleen zult krijgen.

Je advies is helder. Ik ga voor een router die naast een kastje van KPN komt. Bedankt voor jullie inbreng. Fijn weekend!


@Jacq_  Hoi

Als je direct op glasvezel wil kan ik je de Fritzbox 5590 aanraden.

Je moet dan nog wel weten welke glasvezel aansluiting je hebt AON of XGS-PON.

 

Bedankt voor je snelle reactie. Ziet er mooi uit. Dan is het nog even wachten tot ik daadwerkelijk ben aangesloten om te weten of ik AON of XGS-PON krijg.

Ik neem dat alle nieuw opgeleverde aansluitingen van het type XGS-PON zijn, heb gelezen:

“De techniek PON werd vroeger gebruikt omdat het goedkoper en snel genoeg was. Ook waren de kastjes bij de klant nog niet geschikt, maar inmiddels gebruiken de providers Delta en KPN standaard XGS-PON bij nieuwe glasvezelklanten”. 


Berrie_Kaas schreef:

Ik neem dat alle nieuw opgeleverde aansluitingen van het type XGS-PON zijn…

Dat is geen wet van meden en perzen, het kan nog altijd dat een nieuwe aansluiting een AON en in uitzonderlijke situaties ook een GPON aansluiting betreft. Maar XGS-PON is wel "de standaard".


Berrie_Kaas schreef:

Ik neem dat alle nieuw opgeleverde aansluitingen van het type XGS-PON zijn…

Dat is geen wet van meden en perzen, het kan nog altijd dat een nieuwe aansluiting een AON en in uitzonderlijke situaties ook een GPON aansluiting betreft. Maar XGS-PON is wel "de standaard".

Exact. Toen ik in 2022 nog als monteur werkte kwamen er nog enkele AON-gebieden van de grond in nieuwbouwwijken. Volgens mij is de datum waarop een project ontwikkeld wordt leidend in welk type netwerk er aangelegd wordt. Als het geen nieuwbouw betreft (als in complete wijk die nieuw met glasvezel wordt opgeleverd) dan acht ik de kans 99.99% dat er een PON aansluiting komt te liggen met XGS-PON als technologie.

GPON wordt voor zover ik weet alleen nog nieuw geleverd als een order nog van voor december 2021 is. Iemand doet bijvoorbeeld een pre-order bij de bekendmaking van glasvezel in oktober 2021 toen XGS-PON nog niet werd toegepast maar er wordt wel al een drager en dergelijke klaargezet door de leverstraat. Als de verbinding nu pas opgeleverd kan worden door wast voor omstandigheden dan ook dan zal dat eerder GPON worden.