Skip to main content

Goedendag, ik gebruik (het veelgebruikte) Filezilla om mijn website te updaten via (S)FTP naar een externe hostingpartij. Voorheen was ik Ziggo klant en hoefde ik in Filezilla geen instellingen aan te passen; het was bestanden slepen, klik, klaar. Nu ik verhuisd ben en KPN klant ben geworden is dit helaas niet meer werkend: Filezilla blijft een tijdje zoeken en komt daarna met een time-out, met als extra info “verkeerd extern IP-adres”. Ik heb de KPN helpdesk gebeld en degene die ik aan de lijn kreeg had nog nooit van FTP of SFTP gehoord (terwijl dit toch redelijk veelgebruikt is). Hij zei dat er mogelijk poorten dicht zouden staan om veiligheidsredenen, maar dat ik die niet zomaar open mocht zetten en blablabla. Ik heb toch maar even in het KPN-modem (box14) ingelogd om wat settings te bekijken. Ik kon echter niet 1-2-3 zien waar ik iets zou moeten aanpassen wat hiermee te maken kan hebben (mijn pc is thuis bekabeld via CAT6A).
Lang verhaal kort: wie weet welke instellingen ik in Filezilla / het modem moet aanpassen om het weer te laten werken zoals het deed? Ik vond wel meerdere topics hierover, maar vaak stond er bij “laat maar, ik heb het werkend gekregen"… ik ben natuurlijk juist benieuwd hoe dan 🙂

Aan de kant van de hosting (in mijn geval is dat Strato) zijn geen wijzigingen geweest + hoeft niks extra's te worden ingesteld. Alvast hartelijk dank voor reacties!

Hallo @MeneerD 

 

Waarschijnlijk moet je hier 1 van de 2 onderste optie instellen:

 


Hallo @MeneerD 

 

Waarschijnlijk moet je hier 1 van de 2 onderste optie instellen:

 

Zou kunnen… maar wát ik (opeens) moet instellen is natuurlijk de hamvraag 😉


Bij de 2de optie vul je het externe IP adres in van jouw internetverbinding, kan je in MijnKPN vinden of bijvoorbeeld hier opvragen: http://www.watzijnmijnips.nl/

Bij de onderste doet Filezilla dat zelf via een URL die al ingevuld is, die zou je als eerste kunnen proberen.

 

Waarom dit bij KPN nu wel ineens nodig is zou ik ook niet weten.


Heb je de help bij Strato zelf al gezien? Zo publiceer je met FileZilla je website

Zelf heb ik een WordPress site via Strato, maar doe mijn bestandsbeheer met WinSCP. 


Bij de 2de optie vul je het externe IP adres in van jouw internetverbinding, kan je in MijnKPN vinden of bijvoorbeeld hier opvragen: http://www.watzijnmijnips.nl/

 

IP-adres daar ingevuld en met alle mogelijke instellings-combi’s geprobeerd, maar geen verbinding.
En nu komt het mooie: een dag later als wanhoopspoging Filezilla geopend zónder een enkele instelling in te stellen (zoals het voorheen dus al was) en ploep, verbinding.
Dan kun je daarna heel lang naar een verklaring gaan lopen zoeken, of glimlachen en het accepteren 😅

Hierna heb ik de config vanuit Filezilla geëxporteerd (zodat ik het altijd weer kan importeren als het mis is). Dank voor de reacties i.i.g.! 👍🏻


Fijn dat het weer werkt @MeneerD , Filezilla moest zeker eerst nog even wennen aan je KPN internet verbinding 😂


Te vroeg gejuicht blijkbaar: sinds 2 dagen alweer niet bruikbaar 😡  Wat beroerd zeg als je er niet op kunt vertrouwen dat het gewoon werkend is, maar blijkbaar alleen als de wind goed staat. Ik hoef niet dagelijks wat op mijn bedrijfspagina’s te uploaden, maar áls ik dat moet doen moet het wel gewoon (zoals voorheen altijd) werkend zijn.

Aan de hosting-zijde is niets veranderd; het is daar kwestie van juiste host + naam + ww + poortnummer en kom maar binnen met je knecht. Om tikfauwtjuhs te voorkomen doe ik dat met copy-paste. Het lijkt er toch verdacht veel op dat er aan KPN-zijde iets afgeknepen / tegengehouden wordt, maar dat zou onlogisch zijn, omdat het kortgeleden plots opeens wél weer werkend was (zonder config-wijzigingen in modem). Overigens, modem heb ik al meermaals herstart. Ik begrijp er gewoon geen kont van, dit heb ik met Sicko echt nooit gehad.

Wat me ook opvalt: als ik een speedtestje (de KPN glasvezel speedtest) uitvoer komt ‘ie meteen met ping (6) en jitter (1), maar daarna gebeurt er iets van 20 sec. niets voordat de download en upload getest worden. Die 20 sec. is ook de time-out waar FileZilla mee komt als er verbinding wordt geprobeerd te maken. Zou e.e.a. met elkaar te maken kunnen hebben?
Ik zoek naar een logische verklaring waarom het soms niet / soms wel werkend is. Frustrerend...🙄


Lijkt mij sterk dat KPN iets tegenhoudt. 


Wat voor software versie draait er op de v14?


Dit heeft niets met de KPN Box te maken. Tenzij er misschien een bug in dat ding zit ofzo. Poorten forwarden hoeft in ieder geval sowieso niet.

Lukt het inloggen meteen al niet? Of gaat het fout op het moment dat u bestanden wilt kopiëren? 

Gebruik altijd pasive mode. Nooit active mode. Bij active mode zou je wel poorten moeten forwarden.