Skip to main content

Ik heb dezelfde vraag over welke kabel ik moet gebruiken. Ik wil de Fritzbox 5530 gaan gebruiken en daar kan een glasvezel kabel in. KPN gaat eind dit jaar het aansluitpunt aanleggen. Dat doet hun partner Glaspoort. Nu weet ik nog niet welk soort glasvezelpunt er komt en welke kabel ik dan nodig heb van het aansluitpunt in de meterkast en het modem/router die daar ongeveer 10 meter vanaf staat. Ik heb begrepen dat bij de Fritzbox door de provider (Freedom) ook een patchcover wordt geleverd voor over het aansluitpunt. Maar er zijn zo veel verschillende kabels. Welke moet ik hebben om het vast voor te bereiden. Mooiste zou zijn als aansluitpunt niet in de meterkast komt maar op de plek waar nu het vdsl modem staat.

 

*Admin: eigen topic voor vraag gemaakt origineel topic]

KPN levert een glasvezelmodem. En van daar af gebruikt u gewoon een utp kabel naar de fritzbox. 


KPN levert een glasvezelmodem. En van daar af gebruikt u gewoon een utp kabel naar de fritzbox. 

Ik ga de Fritzbox 5530 glasvezelmodem gebruiken. Het gaat dus om de glasvezel kabel tussen de Fritzbox 5530 en het glassvezel aansluitpunt. Ik wil geen netwerkkabel gaan gebruiken.


Ik ga de Fritzbox 5530 glasvezelmodem gebruiken. Het gaat dus om de glasvezel kabel tussen de Fritzbox 5530 en het glassvezel aansluitpunt. Ik wil geen netwerkkabel gaan gebruiken.

Kan momenteel niet. Je krijgt namelijk XGS-PON en Fritz levert in NL nog geen XGS PON modules. Alleen voor AON/GPON (oudere aansluitgebieden). 


Even de vervolgvraag, ga je een KPN abonnement afnemen of elders omdat je Freedom noemt, dan krijg je namelijk er bij wat je nodig hebt.

Van Glaspoort krijg je een FTU in huis, dat zal de standaard uitvoering zijn die nu word toegepast,

Zoals je kan zien, zit daar de groene aansluiting, en dat is de SC-APC, je hebt buiten de kabel ook een kopelblokje nodig als je hem los aansluit of een TK01 patch cover.

In de Fritzbox gaan er volgens berichten verschillende, naar gelang welke SFP module je hebt, je hebt SC-UPC en SC-APC maar heb ook al LC gehoord, maar dit staat op de verpakking.


KPN levert een glasvezelmodem. En van daar af gebruikt u gewoon een utp kabel naar de fritzbox. 

Ik ga de Fritzbox 5530 glasvezelmodem gebruiken. Het gaat dus om de glasvezel kabel tussen de Fritzbox 5530 en het glassvezel aansluitpunt. Ik wil geen netwerkkabel gaan gebruiken.

Persoonlijk zou ik dat nooit doen. Mijn advies zou zijn: Gebruik gewoon de door KPN geleverde ONT, die doet zijn werk uitstekend, en sluit daar een router naar keuze op aan. Als je echt een FRITZ!Box wil, kies dan voor de 4060. Één klein nadeel is dat de 4060 geen aansluiting voor een analoge telefoon heeft, maar ach, wie gebruikt er nog een analoge telefoon en anders is dat toch wel een dect toestel die je direct op de FRITZ!Box kunt aansluiten.


Abo neem ik van Freedom. Daar zit ik nu ook met vdsl verbinding. Ik dacht ook dat Freedom alles meelevert bij de fritzbox 5530 om op glasvezel punt aan te sluiten. Er wordt een patchcover meegeleverd 


Abo neem ik van Freedom. Daar zit ik nu ook met vdsl verbinding. Ik dacht ook dat Freedom alles meelevert bij de fritzbox 5530 om op glasvezel punt aan te sluiten. Er wordt een patchcover meegeleverd 

Dan zal Freedom, net als T-Mobile G.PON aansluitingen leveren in plaats van XGS.PON aansluitingen.

Mag ik vragen waarom jij bereid bent de hoofdprijs te gaan betalen bij Freedom.

Bij Freedom zou ik per maand €107,94 kwijt zijn (€97,95 + €9,99 voor Spotify Premium)...

...terwijl ik bij KPN voor hetzelfde €71,99 betaal.

Dat is natuurlijk een exorbitant verschil en vandaar ook mijn oprechte vraag.


Ik weet de prijzen van glasvezel abo nog niet van Freedom. Ik betaal nu 77 euro voor vdsl pairbonding, TV en bellen. Ben uit idealisme Freedom member. Ik kom van xs4all. 


Ik weet de prijzen van glasvezel abo nog niet van Freedom. Ik betaal nu 77 euro voor vdsl pairbonding, TV en bellen. Ben uit idealisme Freedom member. Ik kom van xs4all. 

Dat screenshot komt van de site van Freedom dus ik weet wel wat dat bij Freedom moet kosten. En, sorry hoor, een prijsverschil van zo'n 50% ofwel €35,95 per maand cq. €431,40 per jaar is me toch echt veel te gortig. Je moet wel heel veel aversie tegen KPN hebben om uit idealisme dat bedrag neer te willen leggen.


@wjb Met een recent aangelegde XGS Pon aansluiting krijg ik bij Freedom een 7590 en geen 5530. Dus lijkt mij niet mogelijk toch om op GPON te komen als nieuwe aansluiting? 

 


@wjb Met een recent aangelegde XGS Pon aansluiting krijg ik bij Freedom een 7590 en geen 5530. Dus lijkt mij niet mogelijk toch om op GPON te komen als nieuwe aansluiting? 

 

Maar Freedom kan natuurlijk gewoon beslissen om G.PON op haar netwerksegmenten toe te staan. En dat kostenplaatje is natuurlijk ongelooflijk, bij KPN ben je voor 200Mbps Internet geen €67,- maar €50,- kwijt.


En dat kostenplaatje is natuurlijk ongelooflijk, bij KPN ben je voor 200Mbps Internet geen €67,- maar €50,- kwijt.

Vind het ook vreselijk duur voor wat je krijgt. Plus ze hebben TV van CanalDigitaal, daar wordt je nou ook niet heel vrolijk van. Maar goed ieder zijn ding 😉. 


Uiteindelijk zal het volledig bepaald worden door het type FTU die Glaspoort installeert welke aansluiting je gaat krijgen. Ik verwacht een TK01 zoals deze eerder al geplaatst werd maar in mijn werkgebied wordt er niet door Glaspoort uitgerold dus daar kan ik niets over zeggen (@Ward_?).

Ook het type verbinding is voor mij niet helemaal duidelijk maar volgens mij kan er wel gezegd worden dat KPN op dit moment hoofdhuurder is van dit netwerk. In dat geval kan het twee kanten op gaan:

  • Of je krijgt een Gigabit over Fiber verbinding (AON)
  • Of je krijgt XGS-PON verbinding met een ONT geleverd door KPN WBA

Ik zie G.PON meermaals voorbij komen maar bij KPN WBA worden er sinds eind december 2021 geen nieuwe G.PON aansluitingen meer gerealiseerd tenzij die hiervoor al besteld waren. Dat zal bij een netwerk van derden waar KPN Wholesale een PON-OLT plaatst niet anders zijn.

 

Uiteindelijk valt er hier op het forum weinig over te zeggen, voor alle informatie omtrent de aansluiting zul je uiteindelijk bij je eigen provider moeten zijn, dit forum staat volledig los van iedere vorm van glasvezeluitrol, dit forum is immers onderdeel van de providertak consumentenmarkt van KPN, derhalve zullen moderators van hier je ook niet kunnen helpen.


KPN WBA bestaat niet op Glaspoort. Dat is Glaspoort WBT, maar op de achtergrond is het technisch identitiek.

Er is geen AON mogelijk, alleen Point tot Multipoint met PON techniek. En voor zover ik weet ook geen GPON meer (voor nieuwe abonnementen). Alleen XGS-PON.

 

Oh ja, een TK01 FTU is inderdaad wat er geplaatst wordt.

@wil51 Formeel is het mogelijk om een XGS-PON aansluiting zelf te maken met eigen router (en verplicht vanuit de ACM). Maar zoals al ergens anders gezegd: er is tot op heden nog niks voor beschikbaar op de markt (voor Fritzbox dan in ieder geval). Sowieso zal je eerst de aansluiting moeten laten maken met een ONT van de provider en een netwerkkabel naar de router. Pas daarna kan je zelf aan de slag met de patchcover van de TK01 (online te koop) en een kabel met een SC/APC connector aan de ene kant en aan de andere kant hangt af van wat je zelf aanschaft qua SFP module. LC/APC zou ik zelf verwachten..


KPN WBA bestaat niet op Glaspoort. Dat is Glaspoort WBT, maar op de achtergrond is het technisch identitiek.

Er is geen AON mogelijk, alleen Point tot Multipoint met PON techniek. En voor zover ik weet ook geen GPON meer (voor nieuwe abonnementen). Alleen XGS-PON.

Ah kijk! Weer wat bij geleerd, dank voor de snelle reactie!


KPN WBA bestaat niet op Glaspoort. Dat is Glaspoort WBT, maar op de achtergrond is het technisch identitiek.

Er is geen AON mogelijk, alleen Point tot Multipoint met PON techniek. En voor zover ik weet ook geen GPON meer (voor nieuwe abonnementen). Alleen XGS-PON.

Ah kijk! Weer wat bij geleerd, dank voor de snelle reactie!

 

https://www.kpn-wholesale.com/over-kpn-wholesale/over-kpn-wholesale/laatste-nieuws/toegang-tot-glasvezelnetwerk-glaspoort.htm

Daar staat nog GPON maar volgens mij is WBT daar tegelijk met KPN WBA mee gestopt. Dus per afgelopen maart ongeveer. Weet ik niet 100% zeker maar toch wel 99%


KPN WBA bestaat niet op Glaspoort. Dat is Glaspoort WBT, maar op de achtergrond is het technisch identitiek.

Er is geen AON mogelijk, alleen Point tot Multipoint met PON techniek. En voor zover ik weet ook geen GPON meer (voor nieuwe abonnementen). Alleen XGS-PON.

 

Oh ja, een TK01 FTU is inderdaad wat er geplaatst wordt.

@wil51Pas daarna kan je zelf aan de slag met de patchcover van de TK01 (online te koop) en een kabel met een SC/APC connector aan de ene kant en aan de andere kant hangt af van wat je zelf aanschaft qua SFP module. LC/APC zou ik zelf verwachten..

Die LC/APC zou ik ook verwachten, maar in het Fritsbox 5530 topic waar deze discussie ook loopt is er ook een XGS-PON module met SC/UPC opgedoken, dus is het afwachten wat AVM daadwerkelijk uitleverd.


Ondanks dat Freedom op de website van Glaspoort staat, las ik vandaag dat Freedom nog geen glasvezel kan leveren op Glaspoort netwerk. Freedom is er wel mee bezig of dat mogelijk wordt. Ik zie in onze gemeente Heemstede dat Glaspoort de kabels legt. Ik heb ook toestemming gegeven voor aansluiten aan Glaspoort. Maar met de postcode check geeft Glaspoort aan dat volgend jaar mijn adres wordt aangesloten. Maar doe ik de postcode check bij KPN geeft deze aan dat in oktober 2022 mijn adres wordt aangesloten. Kom ik nu op Glaspoort of een KPN netwerk?


Kom ik nu op Glaspoort of een KPN netwerk?

Glaspoort is een joint-venture tussen APG (pensioenuitvoerder van ABP) en KPN.

Het Glaspoort netwerk wordt beheerd door KPN.

KPN en Glaspoort zijn begin april met tariefsvoorstellen gekomen voor toegang van derden op het glasvezelnetwerk. Deze tarieven liggen substantieel onder de huidige tarieven van KPN maar of dat 10% of 30% zal zijn is naar mijn weten nog niet (publiekelijk) bekend.


Net even gekeken: Heemstede is formeel Glaspoort maar alle adressen staan in de KPN netwerkwerkadministratie dus daarom zie je dit in een PC checker.


Bericht van Glaspoort: Freedom levert over ons netwerk.

Bericht van Freedom: Wij leveren niet over Glaspoort.

 

Gaat lekker zo.


Bericht van Glaspoort: Freedom levert over ons netwerk.

Bericht van Freedom: Wij leveren niet over Glaspoort.

 

Gaat lekker zo.

Wacht nou eerst tot de aansluitdatum in de buurt komt. Dat is nu minstens vijf maanden verderop en de bijbehorende PoP/OAP is nog niet eens geplaatst waarschijnlijk. Laat staan opengesteld voor levering. Dus ja, ik kan me voorstellen dat Freedom nu nog zegt van niet. En Glaspoort (ook in het algemeen) zegt van wel.

Zie ook deze post op Tweakers. Het plaatje komt van Freedom zelf (oprichter Anco).