Skip to main content

Ons huis staat in het buitengebied en we maken gebruik van “sneller buitengebied”. Helaas geen glasvezel. Binnen is de ontvangst van het 4g signaal slecht. En we hebben nog een oude antennemast, dus wil ik daar een buitenantenne op installeren. Voor de aansluiting van de buitenantenne met de 4 g modem (SagemCom 4360) heb ik een langere kabel (circa 30 meter) dan de bijgeleverde 10 meter. Welke kabel heb ik nodig (coax?). En zowel op de antenne als op de modem zitten twee aansluitpunten(verschillende frequenties), heb ik dan twee kabels nodig of gaat het signaal gecombineerd in en uit via een verloopstuk?

Boven de 10 meter is er veel verlies van dat signaal via de ether en zal de antenne geen effect hebben. Je kan beter de utp kabels vanaf het modem verlengen. En het modem verplaatsen.

Of deze mast in de buurt van de huidige plek van het modem.

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1307996/antennemast-voor-muur-montage/


Hi Peter, dank voor je reactie. De 30 meter kabel is de (coax?) die de antenne met het modem verbindt, niet de ethernetkabel. Die coax loopt buitenlangs. Binnenlangs gaat helaas niet. 


Ik heb het niet over ethernet. Maar over het signaal uit de ether, de lucht. Daar blijft met 30 meter coax niets van over. Dus dan ga je het resultaat alleen maar tegenwerken t.o.v. de binnen ontvangst nu.

Coax met het signaal uit de ether mag echt niet langer dan 10 meter zijn. Een signaalversterker, zoals vroeger met kabeltelevisie of televisie uit de ether met coax, is er niet voor 4G. (omdat het ook moet zenden)

Ethernet, dus utp ná het modem, mag tot 100 meter.

Use it wisely.


In de installatiehandleiding staat ook de 4g-router zo hoog mogelijk te plaatsen zo dicht mogelijk bij de antenne en dan is er ook maar een korte antennekabel nodig. De lengte tussen de 4Grouter naar de modem overbrug je met een netwerkkabel binnenshuis @Obbie75 en @PeterG 


Fijn mannen! Dank voor de info. Ik ga de 4g modem op zolder installeren (de standaard 10 meter Coaxkabel van de KPN die bij de buitenantenne zit is daarvoor voldoende lang). en vandaar terug naar buiten met een cat6 UTP grondkabel en zo richting kelder aan de andere kant van het huis (dat is zo’n 25 meter). Op die manier heeft een buitenantenne toch genoeg meerwaarde? 


De antenne moet wel goed uitgericht worden.  Dat is best een secuur werkje. Uiteindelijk kreeg ik de maximale snelheid er bij.


Ik ga de 4g modem op zolder installeren (de standaard 10 meter Coaxkabel van de KPN die bij de buitenantenne zit is daarvoor voldoende lang). en vandaar terug naar buiten met een cat6 UTP grondkabel en zo richting kelder aan de andere kant van het huis (dat is zo’n 25 meter).

Dat zal zeker moeten werken. Voor het uitrichten van de antenne (met verticale polarisatie) kun je hier zien waar de dichtstbijzijnde 4G zendmast is. En dus de richting ook.

Fourstack zendmasten voor mobiel.


Coax met het signaal uit de ether mag echt niet langer dan 10 meter zijn. Een signaalversterker, zoals vroeger met kabeltelevisie of televisie uit de ether met coax, is er niet voor 4G. (omdat het ook moet zenden)

 

Kan het met een 2 richting signaalversterker gaan?

 


Zie ook onderstaande link @Obbie75 

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/4g-modem-buitengebied.htm


Mogelijk. Maar als het echt probleemloos was had kpn dit ook wel ondersteund cq in het leveringsprogramma lijkt mij.

De optie: 4G modem dicht bij antenne en dan met utp naar de v10 lijkt mij een betere.

Een stuk utp zal ook goedkoper zijn. En zo'n versterker kan stuk gaan. Kabel eigenlijk nooit.


@PeterG Zo een signaalversterker is gebruikt voor digitaal tv met retour kanaal. Kabel TV en 4G gebruiken bijna zelfde frequenties, maar is natuurlijk gokken.