Skip to main content

Welke router is beter; Fritzbox 7590 of Experiabox 12

Admin: Titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

Dat ligt er maar net aan wat je wil. Alles overlaten aan KPN en de standaard dingen van een aansluiting verwachten? Dan is de Experiabox ongetwijfeld voldoende. Wil je meer? (zelf in “control” zijn over je aansluiting? Dan is de Fritsbox een (veel!) betere keuze.

 


Achtergrond bij bovenstaande vraag: Onze 6 jaar oude Experiabox V10-A stoort soms op de WiFi ontvangst. Niet op de bedrade verbindingen, dat werkt prima. Daarom nieuwe router gewenst. Alles al doorgesproken met goede service van KPN. Bestaande Experiabox heeft kuren. We hebben intensieve WiFi gebruik zoals gamen. Ook heb ik een tweede netwerk met TP-Link router, ook aangesloten op de Experiabox, voor streamen van muziek. Wat is beter, een Fritzbox of Experiabox V12?


Kan ik op de Fritzbox een tweede afgesloten netwerk aansluiten met een tweede router?


Kan ik op de Fritzbox een tweede afgesloten netwerk aansluiten met een tweede router?

Hallo @RichardTweeNetwerken dat kun je ook al op je bestaande V10a.


Om.het simpel te houden,

De Box 12 is een redelijk ding, je kan er zelf weinig mee en de WiFi geeft nogal eens problemen door de keuzes die in de firmware zijn gemaakt.

De Fritzbox is gewoon een prima standaard router, veel beter dan de Box 12 en ook goed in te stellen.


Hallo @RichardTweeNetwerken , maar kost wèl €7,50 per maand extra, of het dat waard is, moet je wèl een nerd zijn.

 


Kan ik op de Fritzbox een tweede afgesloten netwerk aansluiten met een tweede router?

Een FritzBox is, gezien de ervaringen hier, gewoon een klap beter. Ik heb ervaring met beide en ik wil nooit meer iets anders. Wat is het doel van het tweede afgesloten netwerk?


@JanD , Je kan er ook zelf 1 kopen, en zelf de voorganger de 7490 is net zo goed en voor 50 euro van MP te plukken, de 7590 is wat duurder.

En daarbij, wat is duur, als ik hier ervaringen lees van mensen die veel smart producten niet gekoppelt krijgen en de ergenis die je er van hebt is het in mijn ogen een koopje om er 7.50 per maand voor te betalen.


Een tweede router opnemen in je netwerk lijkt me alles behalve comfortabel. Tenzij je de eerste in bridge mode kunt zetten. 


Een tweede router opnemen in je netwerk lijkt me alles behalve comfortabel. Tenzij je de eerste in bridge mode kunt zetten. 

Een router kan nooit in bridge-mode gezet worden, hooguit het modem-gedeelte waarmee je de router feitelijk uitschakelt. Hoewel een dual-NAT situatie niet ideaal is kan het gemakkelijk als het maar goed is aangesloten en indien nodig ingesteld, hier heb ik richting de 4 jaar met een eigen router achter de Experiabox gewerkt tot ik besloot de Experiabox er tussenuit te halen. Geen enkel probleem en het is nou niet dat ik een simpel routertje heb waar verder niets mee gebeurd. Draait hier een NAS, een Apache-server/reverse proxy en een VPN-server, werkt allemaal prima in dual-NAT.

 

En daarbij, wat is duur, als ik hier ervaringen lees van mensen die veel smart producten niet gekoppelt krijgen en de ergenis die je er van hebt is het in mijn ogen een koopje om er 7.50 per maand voor te betalen.

En vergeet niet dat die 7.50 inclusief Service Plus is met een helpdesk van mensen die zich zelf ook veel bezig houden met smart home producten en daar telefonisch goed mee kunnen assisteren, het voordeel met Service Plus is ook dat de 60 euro voorrijkosten/servicekosten die normaal gesproken gerekend worden als de storing veroorzaakt wordt door iets in klantdomein niet gerekend worden. Het is op die manier dus ook een soort verzekering.


Ook heb ik een tweede netwerk met TP-Link router, ook aangesloten op de Experiabox, voor streamen van muziek. 

Hoe werkt die? Waarom zet u WiFi op de v10a niet uit en gebruikt u niet gewoon de TP-Link voor alle apparaten? 


Een tweede router opnemen in je netwerk lijkt me alles behalve comfortabel. Tenzij je de eerste in bridge mode kunt zetten. 

Heb het hier al jaren, en dat werkt prima.


@RichardTweeNetwerken ik heb hier een FritzBox met 3 FritzRepeaters. Ook hier wordt er als een gek gestreamd: muziek, films, series etc. Vaak tegelijkertijd. Geen enkel probleem. Verbindingen zijn 100% en wifi valt nooit weg. 2 routers inzetten alleen vanwege muziek streamen is bij gebruik van een Fritzyin ieder geval niet nodig.


Dank voor alle reacties. De reden dat bij ons een tweede gescheiden netwerk nodig, is vanwege Roon server. Dat is streaming van high RES muziek. Dat is mijn hobby. De eindpunten die de muziek server ziet moet uitsluitend de twee muziek streamers zijn, de PC van mijn zoon. Anders vraagt die server steeds om daar ook naartoe te streamen. Ik wil bovendien ook niet dat mijn zoon toegang heeft tot mijn muziek. Vandaar de behoefte van een tweede router. Nu heb ik voor het muzieknetwerk (die ook apart WiFi adres heeft, een goedkope tweede TP link router op de Experiabox V10A bedraad aangesloten. Dat werkt prima. Vraag is of dit bedrade tweede netwerk naar de TP-link router ook goed gaat als ik de hoofd router Experiabox vervang door de Fritzbox 7590. Dat antwoord zoek ik. Dan ga ik direct de Fritzbox bestellen. Alvast dank voor een antwoord!


Vraag is of dit bedrade tweede netwerk naar de TP-link router ook goed gaat als ik de hoofd router Experiabox vervang door de Fritzbox 7590. Dat antwoord zoek ik. Dan ga ik direct de Fritzbox bestellen. Alvast dank voor een antwoord!

Als de TP-Link op een andere IP-reeks werkt dan de standaard van Fritzbox dan kan je het zonder problemen direct aansluiten zoals het nu zit. Indien de TP-Link ook op 192.168.178.0/24 werkt dan moet er een instelling aangepast worden. Nu geloof ik dat TP-Link (betreft het een Archer C5 toevallig?) standaard op 192.168.1.0/24 opereert dus dat zou in dat opzicht geen enkel probleem moeten geven.


@JanD, Je kan er ook zelf 1 kopen, en zelf de voorganger de 7490 is net zo goed en voor 50 euro van MP te plukken, de 7590 is wat duurder.

En daarbij, wat is duur, als ik hier ervaringen lees van mensen die veel smart producten niet gekoppelt krijgen en de ergenis die je er van hebt is het in mijn ogen een koopje om er 7.50 per maand voor te betalen.

Ja zeg...we blijven niet aan de gang.

Je krijgt standaard een router met slechte wifi om je een versterker aan te smeren of nog liever twee. 

Om je vervolgens tegen nog meer geld een “betere’’ router te verhuren.

We zijn gekke Henkie niet. 

@JanD, Je kan er ook zelf 1 kopen, en zelf de voorganger de 7490 is net zo goed en voor 50 euro van MP te plukken, de 7590 is wat duurder.

En daarbij, wat is duur, als ik hier ervaringen lees van mensen die veel smart producten niet gekoppelt krijgen en de ergenis die je er van hebt is het in mijn ogen een koopje om er 7.50 per maand voor te betalen.

@JanD, Je kan er ook zelf 1 kopen, en zelf de voorganger de 7490 is net zo goed en voor 50 euro van MP te plukken, de 7590 is wat duurder.

En daarbij, wat is duur, als ik hier ervaringen lees van mensen die veel smart producten niet gekoppelt krijgen en de ergenis die je er van hebt is het in mijn ogen een koopje om er 7.50 per maand voor te betalen.

Ja zeg…...we blijven niet aan de gang.

 

“Alles in één abonnement “. 🤭

 

Met box 12 zwakke wifi om je versterker of twee aan te smeren.

Vervolgens een ‘beter’ modem huren.

 

We zijn gekke Henkie niet.