Skip to main content
Vraag

Werkt de TP-Link mesh samen met de KPN Box 12?

• August 21, 2025
  • 23 reacties
  • 245 keer bekeken

Ik overweeg om een mesh router (TP-Link of Google) achter de KPN-box (Experia 12) te plaatsen en de V12 alleen maar als modem te gebruiken. Zijn daar ervaringen mee? Werken de TV’s dan nog normaal? Is er veel kennis voor nodig om dit te doen?

23 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 21, 2025

Beste ​@libo1949 heb je koper of glasvezel?

Indien glasvezel bestaat de modemfunctie niet meer binnen de KPN Box12 en is het uitsluitend een router geworden.

Waarom wil je een eigen router achter de KPN Box 12 gebruiken?

Die kun je ook in plaats van de KPN Box 12 gebruiken.

Om de tv-functie op een router te kunnen gebruiken, moet het apparaat IGMP snooping ondersteunen.

Wordt er ook gebeld via vaste telefoon?

• Auteur
  • Helper
  • August 21, 2025

Beste JanD

Dank voor je snelle reactie. Antwoorden op je vragen:

1. We hebben glasvezel
  1. Een paar redenen om een eigen router te gaan gebruiken:
  • Vorige week zaten we 2 dagen zonder internet en TV omdat de V12 vervangen moest worden. Dat duurde veel te lang
  • Ik wil meer flexibiliteit in leverancier keuze. Ik ben al vele jaren klant van KPN maar trouwe klanten betalen zo ongeveer 2 keer zoveel als nieuwe klanten. Ik heb KPN hierover gebeld maar het korte en tamelijk botte antwoord was dat ze hier niets aan gaan doen. Dus regelmatig overstappen wordt blijkbaar aangemoedigd
  1. We hebben een vaste telefoon maar we gebruiken hem nauwelijks. Is “gratis” omdat hij in het pakket zit. 
  1. Kunnen we de TV’s (mediaboxen) niet direct aansluiten op de V12 met een ethernetkabel?
  1. Ik neem aan dat je wifi op de V12 kan uitzetten zodat de TP-link het overneemt?

• August 21, 2025

Als je contractvrij bent: bellen naar KPN en zeggen dat je over wilt stappen naar de nieuwste abonnementsvorm met TV+. Dan ga je waarschijnlijk minder betalen. Je krijgt dan dezelfde prijzen als een nieuwe klant. Uiteraard krijg je geen welkomskorting. Maar desondanks zal het waarschijnlijk goedkoper zijn: € 42,50 voor 100 mbit, € 43,50 voor 200 mbit, € 12,50 voor eerste tv ontvanger en 6 euro voor elke extra tv ontvanger. 

Achter een TP-Link werken de tv ontvangers meestal niet goed. Heb je al eens naar een Fritzbox gekeken? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 21, 2025

C.

Nou gratis.…

En zit ook niet meer in het pakket. Ook niet meer bij Alles-in-1. 

Kennelijk heb je al lange tijd de specificaties op de factuur niet bekeken. Het staat er apart op voor € 3 (exclusief gesprekskosten).

Je kunt het gewoon uit je pakket halen. 

Ik zie niet in wat een eigen modem voor invloed op telefonie heeft zolang dat in je abonnement zit. 

D.

Dat moet gewoon kunnen. Alle ontvangers hebben een LAN poort.

Ik ben al vele jaren klant van KPN maar trouwe klanten betalen zo ongeveer 2 keer zoveel als nieuwe klanten.

Je kunt gewoon naar het huidige, nieuwe, abonnement. Dan kun je vaak tot meer dan € 20 per maand minder duur uit zijn. Alleen geen 'nieuwe-klanten-lok-korting', want je bent al klant. 

Dat kan via 

https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

En dan kiezen voor zelf samenstellen. 

• Auteur
  • Helper
  • August 21, 2025

Mijn contract loopt nog tot april 2026 en ik kan dus nog niets aanpassen. Achteraf dom om een 2-jarig contract af te sluiten. Het enige dat ik kan aanpassen is de internetsnelheid en de vaste telefoon eruit gooien.

Toen ik de klantenservice belde was de dame van KPN onverbiddelijk: “we kunnen niets voor u doen”.  Ik vind dat zeer teleurstellend en met zo’n mentaliteit stuur je trouwe klanten weg. 

Mijn idee is dat als ik een eigen router achter de modem van een provider heb het overstappen een stuk eenvoudiger wordt. Mijn zoon wisselt elk jaar van provider en dat scheelt hem rond de €50 per maand en het gaat altijd heel soepel.  Ik heb er altijd tegenop gezien om te switchen maar misschien is het gewoon even wennen. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 21, 2025

Beste ​@libo1949 het nadeel van steeds overstappen en een mailaccount van de provider gebruiken is dat je dan steeds al je relaties een mailwijziging moet sturen.

Of je moet een onafhankelijk mail-account hebben, dan is het geen probleem.

• August 21, 2025

Toen ik de klantenservice belde was de dame van KPN onverbiddelijk: “we kunnen niets voor u doen”.  Ik vind dat zeer teleurstellend en met zo’n mentaliteit stuur je trouwe klanten weg. 

Contract is contract. Zo werkt dat. Dat word gedurende de looptijd niet aangepast. Want wat is anders een contract nog waard?

• Auteur
  • Helper
  • August 21, 2025

Beste ​@libo1949 het nadeel van steeds overstappen en een mailaccount van de provider gebruiken is dat je dan steeds al je relaties een mailwijziging moet sturen.

Of je moet een onafhankelijk mail-account hebben, dan is het geen probleem.

Ik gebruik al 20 jaar gmail en heb het mailaccount van KPN bewust nog nooit gebruikt. Dus daar heb ik geen problemen mee.

• Auteur
  • Helper
  • August 21, 2025

Contract is contract. Zo werkt dat. Dat word gedurende de looptijd niet aangepast. Want wat is anders een contract nog waard?

“Contract is contract”  klopt. Maar vaste klanten geen welkomstkorting geven en die benadelen t.o.v nieuwe klanten? Ik heb jaren in een business gezeten waar we vaste klanten juist koesterden. Blijkbaar hebben internetproviders en energie-aanbieders een ander business model. Dat mag, maar dan voel ik me als klant ook niet gewaardeerd en dan houdt niets me tegen om mijn eigen weg te gaan. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 21, 2025

Beste ​@libo1949 misschien werk je ook wel bij een ‘baas’ zoals de meeste Nederlanders en heb je een contract waarin o.a. je salaris staat dat geldt tot datum X.

Stel nu dat je baas zegt, i.v.m. de bedrijfsomstandigheden gaan we je contract openbreken en gaan we je ninder salaris geven. Daar ga je dan ook ook niet mee akkoord en zeg je contract is contract, ook al werk je 40 jaar voor dezelfde baas.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 21, 2025

Stel kpn geeft iedere vaste klant € 10,00 korting per maand. Dat moeten ze dan 2.5 miljoen keer doen. U begrijpt toch ook wel dat het dan gedaan is met kpn!

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • August 21, 2025

Ik ben zelf ook geen fan van welkoms kortingen maar dat is hoe KPN (en eigenlijk alle providers) werken dus is het ook erg lastig om er mee te stoppen kan ik me voorstellen. Als KPN namelijk geen welkomskortingen meer aanbiedt maar al haar concurrenten wel weet ik wel wat potentiële klanten gaan doen. En onderling afspraken maken dat niemand meer tijdelijke kortingen geeft is natuurlijk ook niet goed voor mensen + dat is uiteraard kartelvorming en bij wet verboden. 

Dan die bestaande klanten, als je verlengbaar bent kan je je contract weer voor 1 of 2 jaar vast zetten en naar de nieuwe propositie gaan. Je betaald dan enkel de vaste maandlasten welke hetzelfde zijn als nieuwe klanten betalen, en je krijgt een tijdelijke korting van meestal 10 of 20 euro. Als KPN alle klanten elke 2 jaar een welkomskorting of tv zou geven zouden de maandelijkse lasten uiteindelijk flink hoger moeten zijn om dat te veroorloven. Dus uiteindelijk is dat dan ook een sigaar uit eigen doos.

Eigenlijk heb ik dus geen idee hoe een provider het wel goed kan doen, maar gelukkig ben ik ook niet iemand die daar over hoef na te denken. 

Edit; als jij die tp link wilt gebruiken voor wifi werkt dat uitstekend. Gewoon installeren met de app en daarna in geadvanceerde instellingen de modus veranderen van router setting naar acces point setting. Daarna kan je er altijd een ander modem voor hangen als je overstapt. Eventuele tv ontvangers kan je het beste direct bekabeld aansluiten op het modem van je provider.

• August 21, 2025

Ik heb jaren in een business gezeten waar we vaste klanten juist koesterden.

KPN heeft geen klanten te "koesteren". Want ze blijven toch wel. Kijk maar naar jezelf. 

Je hebt dat 2 jarige contract gewoon zelf afgesloten. Toen was je er kennelijk tevreden mee. Dan moet je het vervolgens gewoon uitzitten. En niet ergens halverwege gaan piepen.

• Auteur
  • Helper
  • August 21, 2025

Ik denk dat we wat afdwalen van wat in eerste instantie een technische vraag was: “Kan ik een mesh router plaatsen achter de Experia Box en werkt alles dan? “ De keuze valt op mesh omdat die gebruikersvriendelijk zijn,  “simpel” met een app zijn te installeren en omdat ze goed getest zijn. 

Vaste telefonie en email van de provider hebben we niet nodig. Het enige dat we van de provider nodig hebben zijn goedwerkende TV’s en een modem waar ik zelf een router op kan aansluiten zodat we stabiel wifi in huis hebben.

Wat ik van de reacties begrijp kan ik de router (Google of TP-Link) achter het modem zetten, de TV’s met ethernet kabel direct verbinden met de V12 en dus niet met de router (ze zijn nu al met ethernet kabels verbonden met de V12), de router met een kabel aansluiten op het modem, wifi van het modem uitschakelen en er zodoende een access point van maken. En dan zou het moeten werken.

Dat moet voor een leek als ik te doen zijn, lijkt me

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 21, 2025

Kpn heeft ook mesh wifi accesspoints. Waarom wil je die niet? Daarbij is box12 de master. Kun je kopen of huren. 

• Auteur
  • Helper
  • August 21, 2025

Kpn heeft ook mesh wifi accesspoints. Waarom wil je die niet? Daarbij is box12 de master. Kun je kopen of huren. 

Ik heb 2 superwifi schotels van KPN. Maar ik wil flexibiliteit en niet voor eeuwig aan KPN zijn gebonden. Een mesh-wifi systeem van een derde partij verdien ik in ongeveer een jaar terug

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • August 21, 2025

Als je de superwifi punten bedraad aansluit werken deze ook bij andere providers.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 21, 2025

Als je de superwifi punten bedraad aansluit werken deze ook bij andere providers.

Maar ze krijgen nooit meer een firmware updates, hoe verstandig is het een apparaat voor internet zonder updates te gebruiken?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • August 22, 2025

Goed punt. Ja dat is niet echt super nee. 

• August 22, 2025

Maar ze krijgen nooit meer een firmware updates, hoe verstandig is het een apparaat voor internet zonder updates te gebruiken?

Och... er zijn nog zat klanten die een KPN Box 12 hebben met 60E firmware van 3 of 4 jaar oud. Hoe verstandig is dat?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 22, 2025

Och... er zijn nog zat klanten die een KPN Box 12 hebben met 60E firmware van 3 of 4 jaar oud. Hoe verstandig is dat?

Het wanbeleid van KPN is geen reden om dit goed te praten. Als men niet in staat is, eigen router te gebruiken is men eigenlijk gedwongen KPN modem te gebruiken. Een modem is gratis in bruikleen, SWs moet men kopen, dus het is verstandiger een Wifi-versterker van andere merk te kopen.

• August 22, 2025

... SWs moet men kopen, dus het is verstandiger een Wifi-versterker van andere merk te kopen.

Dat zal ik niet tegenspreken. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 22, 2025

... SWs moet men kopen, dus het is verstandiger een Wifi-versterker van andere merk te kopen.

Dat zal ik niet tegenspreken. 

of huren i.p.v. kopen