Skip to main content

Goedemiddag, 

Deze week ook een KPN box 12 ontvangen omdat mijn v10 box niet meer functioneerde.

Ik merkte meteen dat het WiFi signaal een stuk minder is dan bij de v10. Zelfs al op de begane grond waar het modem ook hangt.

In de oude situatie had ik 1 Experia WiFi in de meterkast bij de v10 box (WiFi v10 uitgeschakeld) En 1 Experia WiFi op zolder.

Kortom: snelheid en bereik was perfect.

 

Momenteel heb ik de WiFi van de kpn box 12 ingeschakeld en 1 Experia WiFi op zolder. En het bereik een stuk minder

Nu mijn vraag:

Is het slim om de oude situatie met de Kpn box 12 na te bootsen. Oftewel WiFi van de KPN box 12 uit te schakelen en een extra Experia WiFi aan te sluiten? Of geeft dit geen verschil ?

Ten slotte, de Experia WiFis zijn bekabeld aangesloten.

Heeft iemand advies voor mij? 

 

 

 

Beste, 

Is denk ik een kwestie van uitproberen.

Daarbij gezegd hebbende, de V10 is/was het beste modem wat kpn tot nu toe heeft uitgebracht. 


Hallo @S.te.phan ,

Ik raad je SuperWifi aan. Dat heb ik hier thuis ook in combinatie met de Box12 sinds mijn oude modem is vervangen door de Box12. De Box12 levert gewoon minder goede WiFi af. 

Nu is het alleen zo dat wifi lastig te garanderen is, omdat wifi erg afhankelijk is van omgevingsfactoren. KPN heeft daarom de Wifi Manager ontwikkeld. Probeer dat eens! De Wifi Manager is een online tool die je vanaf een laptop of mobiele telefoon kunt doorlopen in je huis om te kijken hoe je wifi is, en of die verbeterd kan worden. Mocht daaruit blijken dat SuperWifi punten nodig zijn voor een goede wifi, dan kun je deze via de Wifi Manager met korting aanschaffen. Dit is echter geen garantie, dit hangt dus af van het resultaat van de Wifi Manager. Meer informatie over wat de Wifi Manager is en doet vind je in ons Wifi Manager topic

De SuperWifi kun je alleen kopen, niet huren. 


Je kunt de Experia WiFi’s ook gebruiken in combinatie met de Box 12, @JanIvor. Op de Box 12 gaat de WiFi - in tegenstelling tot de Experiabox V10 - overigens niet uit. De Box 12 en de Experia WiFi’s vormen gezamenlijk een mesh netwerk. 


@Noordzee 
Geeft de super WiFi een betere signaal dan de Experia WiFi ? Of werkt een super WiFi gewoon beter met een box 12?

En heb je dan de WiFi van de box12 uitgeschakeld.?


@S.te.phan

Nee, de Box12 is ook een WiFi-punt. Ik heb hier tweemaal SuperWifi, dus van drie verschillende punten wordt WiFi uitgestraald. 
 

Je kunt de SuperWifi als aanvulling gebruiken op je huidige opstelling.


@Noordzee 
Geeft de super WiFi een betere signaal dan de Experia WiFi ? Of werkt een super WiFi gewoon beter met een box 12?

Wel iets, de Superwifi heeft meer antennes waardoor er een hogere snelheid behaald kan worden en mogelijk het bereik iets wordt verbeterd. We zijn echter gelimiteerd in hoe sterk we mogen uitzenden door regelgeving van het Agentschap Telecom. Superwifi heeft ook een iets krachtigere wifi-chipset en processor. Tevens geniet je ook van Wifi 6, wat niet perse beter hoeft te werken maar met sommige apparatuur kan dat wel.

Superwifi heeft ook het voordeel dat je deze draadloos weg kan zetten als het bereik goed genoeg is. Als je bijvoorbeeld nu een Experia-wifi op zolder hebt staan dan kan je hier een bekabeld Superwifipunt neerzetten en mogelijk op de eerste verdieping nog eentje draadloos. Superwifi 2 heeft net als Experiawifi twee ethernet-poorten dus in feite kan deze overal aangesloten worden waar al bekabeling ligt. Wij plaatsen hem vaak er tussen, dus vanuit het modem naar het wifipunt en van het wifipunt weer door naar een bekabeld aangesloten apparaat zoals een PC of tv-ontvanger.


Bedankt @NHendriks. Ga dat maar eens proberen.

Nog wel 1 vraagje.

Voor mijn gevoel is het WiFi signaal van box12 wel iets minder dan de v10. Modem staat in de de meterkast(hal bg) en in de keuken bg (3 meter verder) is het signaal al minder sterk.
Kan ik daar nog iets in afstellen? Ik zie bv dat de bandwidth op 20mhz en 80 mhz staat. Raadzaam om deze op automatisch te zetten of maakt dat geen verschil voor het signaal ? 


Bedankt @NHendriks. Ga dat maar eens proberen.

Nog wel 1 vraagje.

Voor mijn gevoel is het WiFi signaal van box12 wel iets minder dan de v10. Modem staat in de de meterkast(hal bg) en in de keuken bg (3 meter verder) is het signaal al minder sterk.
Kan ik daar nog iets in afstellen? Ik zie bv dat de bandwidth op 20mhz en 80 mhz staat. Raadzaam om deze op automatisch te zetten of maakt dat geen verschil voor het signaal ? 

20Mhz voor 2.4Ghz en 80Mhz voor 5Ghz is optimaal. Daar zal weinig verschil in zijn. Over het bereik vind ik het lastig uitspraak te doen, dat is echt per woning verschillend. Feit is wel dat ieder model modem een iets ander bereik heeft door andere plaatsing van de antennes. Daar zal het verschil denk ik vooral in zitten.