Skip to main content
Vraag

Wifi op de Box 12 uit of aan met twee bedrade SuperWifi's in huis

• June 2, 2026
  • 6 reacties
  • 62 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb beneden in de woonkamer de box 12 met de wifi aan.Verder in de woonkamer boven op de kast 1superwifi 2 bedraad aangesloten op het modem verder boven op een slaapkamer nog een superwifi 2 bedraad aangesloten op het modem.Is het dan verstandig om de wifi van het modem uit te zetten of aan laten staan?

6 reacties

• June 2, 2026

Beste ​@duin , 2 wifi zenders 1 1 kamer is een beetje overkill met kan op last van storing, beter is dat wifipunt een plaatsje te geven in huis waar je twijfelachtige wifi hebt.

De wifi op de modem wel aan laten staan, vormt een mooie mesh van wifi6

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 3, 2026

De Box12 moet de WIFI aan staan.

Dat is de modem (router) van KPN.

SuperWifi 2 van KPN zijn repeaters, die zorgen ervoor dat het WIFI signaal een grotere afstand kan overbruggen.

• June 3, 2026

De Box12 moet de WIFI aan staan.

Dat is de modem (router) van KPN.

SuperWifi 2 van KPN zijn repeaters, die zorgen ervoor dat het WIFI signaal een grotere afstand kan overbruggen.

Beste ​@joop2011 het moet niet, alleen als je KPN wifipunten aansluit, moet er minimaal 1 bekabeld aangesloten zijn.

Als de wifi op de modem aan is , kan een KPN wifipunt ook draadloos gekoppeld worden.

CC ​@duin 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 3, 2026

​@JanD 

Ik heb het toch helemaal niet over bekabeld?

Alleen dat de WIFI in de Box12 aan moet staan.

Met de Box12 hoef je zelfs helemaal geen SuperWifi2 bekabeld aan te sluiten.

Samengevat:

1. Box12, SuperWifi2 repeaters. Geen UTP bekabeling naar de Box12 nodig.Wifi moet op de Box12 aan staan.
  2. Experiabox V10. De eerste SuperWifi2 moet met een kabel met de V10 zijn verbonden. De SuperWifi2 schakelt de WIFI van de V10 uit.

P.S.

Dit kan met updates veranderd zijn, maar dat weet ik niet 100% zeker.

• June 3, 2026

Beste ​@joop2011 

Punt 1 klopt niet, zie mijn eerdere reactie.

Punt 2 klopt ook niet, de SW#2 schakelt niets automatisch uit op de V10, als je dat zelf doet, moet je 1 SW#2 of#1 bekabeld aansluiten.

Ik heb het hier uiteraard over apparatuur met de nieuw(st)e firmware.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 3, 2026

Beste ​@joop2011 

Punt 1 klopt niet, zie mijn eerdere reactie.

Punt 2 klopt ook niet, de SW#2 schakelt niets automatisch uit op de V10, als je dat zelf doet, moet je 1 SW#2 of#1 bekabeld aansluiten.

Ik heb het hier uiteraard over apparatuur met de nieuw(st)e firmware.

Punt 1, klopt volgens mij.

Bij de Box12 hoef je geen KPN SuperWifi2 repeater bekabeld aan te sluiten.

WIFI blijft op de Box12 gewoon aan.

Maar misschien bij het koppelen, zie ook deze topic.

Punt 2, dat kan veranderd zijn, maar was wel altijd zo.

Maar er is een update op de V10 geweest en daarna werkt het op de V10 hetzelfde als op de Box12 (als ik het goed heb.

P.S.

Vandaar mijn laatste zin in mijn vorige reactie.😉

Helaas mag je geen AI berichten hier vermelden.  (deze Google link misschien wel)