Skip to main content

Wijzigingen in KPN Experiabox 12 worden niet of traag doorgevoerd

• September 15, 2025
  • 7 reacties
  • 62 keer bekeken

Hallo,

Sinds kort worden wijzigingen die ik doorvoer op mijn Experiabox 12 niet of traag doorgevoerd.

Mij is telefonisch gemeld dat de wijzigingen die ik doorvoer éérst naar de servers van KPN worden doorgevoerd, en vanuit daar komen ze weer bij mijn Experiabox terecht. Daarom zou het wel even kunnen duren. Voor het aanpassen van de DNS kon dit wel tot 90 minuten oplopen.

Inmiddels is het bijna vijf uur geleden dat ik deze wijziging probeer door te voeren. De Experiabox meldt dat de aanpassing is opgeslagen, maar ik kan dit niet terug zien. Telkens als ik de pagina herlaad blijft de oude DNS van toepassing. Ook een reset van de Experiabox lost dit probleem niet op.

Illustratie ter verduidelijking:

7 reacties

JanD
Superuser
  • September 15, 2025

Beste ​@Seroczynski geef de modem eens een fabrieks-reset.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 15, 2025

Factory reset zie ik eigenlijk als laatste redmiddel. Inmiddels is het duidelijk dat er iets tegenwerkt, maar de reden waarom weet ik niet.

Ik heb een 192.168.1.0/24 netwerk en als ik een IP uit die reeks probeer in te stellen voor mijn eigen DNS (via Pihole), krijg krijg ik de volgende response:

{
"status": null,
"errors": [
{
"error": 393217,
"description": "Invalid IP address",
"info": ""
},
{
"error": 196639,
"description": "Function execution failed",
"info": "setIPv4"
}
]
}

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 15, 2025

Inmiddels weer een stapje verder, en ik vermoed dat ik weet waarom de modem mijn DNS niet wil accepteren. Ik heb mijn pihole een statisch IP buiten de DHCP range gegeven, en de Experiabox lijkt daarom dit IP niet te herkennen. En zoals blijkt controleert de Experiabox of het IP dat je instelt als DNS bekend is in de tabel. Ik ga nog even wat zaken aanpassen en dan meld ik mij weer.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 15, 2025

Het is overigens onjuist dat als je een wijziging in het modem doet deze eerst langs onze servers gaat. Je kan wijzigingen ook prima uitvoeren als het modem helemaal niet aan staat. Dit mag eigenlijk maximaal 1 a 2 minuten duren. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 15, 2025

Het is overigens onjuist dat als je een wijziging in het modem doet deze eerst langs onze servers gaat. Je kan wijzigingen ook prima uitvoeren als het modem helemaal niet aan staat. Dit mag eigenlijk maximaal 1 a 2 minuten duren. 

Ik had mijn twijfels daar vanochtend ook over gedeeld, omdat het niet met mijn logica strookt :-) Maar goed, daar komen we aan de telefoon ook niet verder mee. 

Het blijft wel apart dat sommige wijzigingen die ik vanochtend deed, zoals het activeren van de 5Ghz WiFi, niet per direct opgepakt werden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 15, 2025

Heb inmiddels de DHCP range aangepast en de Experiabox ziet ook netjes het IP adres van mijn pihole. Echter krijg ik nog altijd de melding “Invalid IP address” in de response (front-end toont geen foutmeldingen). Misschien moet ik het even laten rusten en straks weer proberen, geen idee waarom het IP adres niet geaccepteerd wordt.

FWIW, ik probeer het DNS IP te wijzigen. Er staat al een soortgelijk IP adres in.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Seroczynski. Welkom op de community! Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier zelf niet veel van weet. Dit gaat best diep in op netwerk- en DNS-instellingen.

Wat ik wel kan bevestigen is wat Ik-Combineer hierboven schrijft: een wijziging in het modem gaat niet eerst via onze servers. Alles wat je daar instelt, wordt meteen lokaal toegepast.

Misschien dat andere leden van de community met meer ervaring je verder kunnen helpen. Laat je ons weten wat je nog probeert en of het lukt? Daar hebben anderen ook weer iets aan.