Skip to main content

Hallo,

 

Ik word binnen enkele weken overgezet van xs4all naar KPN.

Ik maak op dit moment gebruik van een (verouderde) fritzbox, en wil dus de experiabox hebben.

 

Vraag:

Is het instellen daarvan makkelijk? Uitpakken, aansluiten en gaan met die banaan, of moet ikzelf

via de webinterface dingen instellen?

 

Bedankt

Waarom zou u dat willen? Werkt het nu niet goed? De Fritzbox is veel beter zegt men hier op het forum altijd.

Welk model heeft u nu?


De 7490 meen ik.

Tja, wat u al zegt… Het apparaat werkt nog uitstekend.


Probeer die 7490 te houden, dat ding is 10x beter dan de beste experiabox/box12 die kpn heeft geleverd en leverd en nog steeds gewoon actueel.

En je bent nieuwe klant, krijg je de Box12, op dit moment de slechtste optie die je kunt krijgen, ze klooien er aardig mee en dat maakt hem echt onbetrouwbaar voor een hoop mensen.


Probeer die 7490 te houden, dat ding is 10x beter dan de beste experiabox/box12 die kpn heeft geleverd en leverd en nog steeds gewoon actueel.

En je bent nieuwe klant, krijg je de Box12, op dit moment de slechtste optie die je kunt krijgen, ze klooien er aardig mee en dat maakt hem echt onbetrouwbaar voor een hoop mensen.

Ik word overgezet van xs4all naar KPN, met behoud van apparatuur.

Dat gebeurt binnenkort.

 

Efin, bedankt voor je antwoord.


Houden dan die Fritzbox en niet aan een nieuwe van KPN beginnen tenzij het echt niet anders kan.


Houden dan die Fritzbox en niet aan een nieuwe van KPN beginnen tenzij het echt niet anders kan.

Precies.

 

Nogmaals dank voor uw bijdrage.


De 7490 meen ik.

Tja, wat u al zegt… Het apparaat werkt nog uitstekend.

Ik maak voor mijn KPN-internetaansluiting ook gebruik van een Fritz!Box 7490. Prima apparaat, dat je ook uitstekend kunt gebruiken bij KPN.

Piet.


De 7490 meen ik.

Tja, wat u al zegt… Het apparaat werkt nog uitstekend.

Ik maak voor mijn KPN-internetaansluiting ook gebruik van een Fritz!Box 7490. Prima apparaat, dat je ook uitstekend kunt gebruiken bij KPN.

Piet.

Dank je, Piet.


De klanten die van XS4ALL overgezet worden naar KPN blijven hun apparatuur gewoon behouden, ook bij een defect zal deze ingeruild worden voor een Fritzbox. Omdat XS4ALL dezelfde netwerkstructuur gebruiken hoeft er ook niet van profiel gewisseld te worden in de Fritzbox. Alleen telefonie gaat mogelijk iets anders werken, maar ik durf eerlijk gezegd niet te zeggen of XS4ALL nou dezelfde SIP-server gebruikt of een andere en hoe dat verder loopt.

Als je liever een Experiabox ontvangt dan de Fritzbox moet je je huidige abonnement bij XS4ALL opzeggen en een nieuw abonnement bij KPN afsluiten.


Om even iets duidelijk te maken. (Ik werk bij zowel XS4ALL als KPN ServicePlus.)

 

  • Bij omzetten van XS4ALL naar KPN zal je ISP profiel in de Fritz!Box van afstand WEL aangepast worden naar KPN. Dit gebeurt in de nacht op de datum die in de brief staat.
  • Telefonie gaat werken vanaf KPN SIP servers, de juiste instellingen worden na omzetting automatisch op het modem ingesteld. Op kpn.com/sip zijn de instellingen te vinden.
  • Als de 7490 problemen gaat geven of kapot gaat kan je altijd een nieuwere Fritz!Box krijgen.

 

De netwerkinstellingen zijn bij XS4ALL en KPN hetzelfde, maar het andere profiel is nodig omdat wij anders niet het modem meer uit kunnen lezen of instellingen kunnen doorgeven (zoals telefonie)


Bij omzetten van XS4ALL naar KPN zal je ISP profiel in de Fritz!Box van afstand WEL aangepast worden naar KPN. Dit gebeurt in de nacht op de datum die in de brief staat.

Maar dan zal die instelling op de Fritzbox wel aan moeten staan aangezien een klant die ook uit kan zetten 😉

 

Zo'n wijziging wordt gepushed via TR-069 en dat is in de Fritzbox gemakkelijk uit te schakelen bij de ‘Providerdiensten’.


Klopt! Maar hij/zij moet ook nog ‘doorlopen’…

Terwijl hij wel aanstaat en ‘vrij’ staat…

 


Bij omzetten van XS4ALL naar KPN zal je ISP profiel in de Fritz!Box van afstand WEL aangepast worden naar KPN. Dit gebeurt in de nacht op de datum die in de brief staat.

Maar dan zal die instelling op de Fritzbox wel aan moeten staan aangezien een klant die ook uit kan zetten 😉

 

Zo'n wijziging wordt gepushed via TR-069 en dat is in de Fritzbox gemakkelijk uit te schakelen bij de ‘Providerdiensten’.

 

Dat is waar, maar ervaring leert dat niet veel mensen dit doen :)


Mensen,

 

Bedankt allemaal tot zover.

Zeker @NHendriks .

 

Ik zie de overstap met plezier tegemoet.


Bij omzetten van XS4ALL naar KPN zal je ISP profiel in de Fritz!Box van afstand WEL aangepast worden naar KPN. Dit gebeurt in de nacht op de datum die in de brief staat.

Maar dan zal die instelling op de Fritzbox wel aan moeten staan aangezien een klant die ook uit kan zetten 😉

 

Zo'n wijziging wordt gepushed via TR-069 en dat is in de Fritzbox gemakkelijk uit te schakelen bij de ‘Providerdiensten’.

 

Dat is waar, maar ervaring leert dat niet veel mensen dit doen :)

 

Haha @DrWaltman , laat mij nu niet bij 'veel mensen' horen. Ik heb dit jaren geleden (sinds de eerste Fritz box, die ik van XS4ALL had) al uitgezet. Dus ik ben benieuwd hoe jullie mij dan over gaan zetten. Of hebben jullie in de brief een zinnetje opgenomen, dat ik het voor de migratie uit moet zetten?


...

De netwerkinstellingen zijn bij XS4ALL en KPN hetzelfde....

 

Aanvullende vraag @DrWaltman : wat is de reden dat ik dan een nieuwe IP adres ga krijgen? Waarom kan ik niet die houden, die ik al jaren gebruik?


Aanvullende vraag @DrWaltman : wat is de reden dat ik dan een nieuwe IP adres ga krijgen? Waarom kan ik niet die houden, die ik al jaren gebruik?

Dat komt omdat de IP-blokken die XS4ALL gebruikt door IANA aan XS4ALL zijn toegewezen, die mag KPN niet zomaar gebruiken. Ook bestaat er in de systemen van KPN voor consumenten geen optie om een IP-adres te behouden, bij een consumenten aansluiting is het IP-adres in principe vast maar niet gegarandeerd, bijvoorbeeld een dragerwissel of poortwissel in de apparatuur kunnen resulteren in een nieuw IP-adres. Ik ga er vanuit dat net als toen met de Telfort-migratie tijdelijk profielen voor zowel XS4ALL als KPN actief zijn op de poort in de centrale, er kunnen ook niet gelijktijdig twee IP-adressen actief zijn.


... Ik ga er vanuit dat net als toen met de Telfort-migratie tijdelijk profielen voor zowel XS4ALL als KPN actief zijn op de poort in de centrale, ...

Dat wordt best lastig want XS4ALL en KPN gebruiken beide vlan 6 voor Internet en daarmee zijn twee profielen best lastig. Ik denk overigens dat er ook geen nieuw profiel naar de FRITZ!Box gestuurd hoeft te worden voor Internet en TV aangezien de netwerken van XS4ALL en KPN sowieso al identiek waren. Hooguit zal er iets t.b.v. telefonie gepusht moeten worden.


Dat dacht ik ook @wjb , dat er geen nieuw profiel erop gezet moet worden. Maar volgens de uitleg van @DrWaltman  hierboven gaat dat ook verschillende redenen dus blijkbaar toch gebeuren.


@Joris62 XS4ALL profielen blijven ook gewoon werken op KPN lijnen, het zijn dezelfde instellingen. Dezelfde VLANS worden idd gebruikt.

 

Daarnaast heb ik gehoord dat KPN systemen ook kunnen communiceren met FRitz!Box die op XS4ALL profiel staan. Als je provider services uit hebt staan zal je zelf alleen een eventueel vast telefoonnummer opnieuw in moeten stellen. 

 

 


Dat dacht ik ook @wjb , dat er geen nieuw profiel erop gezet moet worden. 

Om even wat verwarring de wereld uit te helpen: in mijn tekst heb ik het over profielen op de apparatuur in de centrale, niet over de profielen van een Fritzbox. Het profiel in de centrale bepaalt niet alleen de netwerkinstellingen zoals welke VLANs er gebruikt worden maar onder andere ook welke route data door het netwerk volgt (bij T-Mobile is dit bijvoorbeeld een andere route dan KPN) en de abonnementssnelheid. 

 

Daarnaast heb ik gehoord dat KPN systemen ook kunnen communiceren met FRitz!Box die op XS4ALL profiel staan.

Dat klopt, de communicatie gebeurd via TR-069, een standaard in de telecomwereld. Volgens mij kan iedere router die TR-069 ondersteunt aangesloten worden en kan een provider hier ten alle tijden beheer op uitvoeren in bijvoorbeeld de zin van inladen van telefoniegegevens.

 

... Ik ga er vanuit dat net als toen met de Telfort-migratie tijdelijk profielen voor zowel XS4ALL als KPN actief zijn op de poort in de centrale, ...

Dat wordt best lastig want XS4ALL en KPN gebruiken beide vlan 6 voor Internet en daarmee zijn twee profielen best lastig. Ik denk overigens dat er ook geen nieuw profiel naar de FRITZ!Box gestuurd hoeft te worden voor Internet en TV aangezien de netwerken van XS4ALL en KPN sowieso al identiek waren. Hooguit zal er iets t.b.v. telefonie gepusht moeten worden.

De technische uitvoering is voor mij ook alleen maar gissen, wel is zeker dat het profiel op de DSLAM omgezet wordt naar KPN omdat er op de achtergrond ook zaken als SIP in zo'n profiel zitten. Ik had misschien beter moeten aangeven dat het een vermoeden was maar geen zekerheid. Nu je het zo schrijft omtrent die twee gelijke VLANs lijkt me beide profielen te gelijk actief ook onwaarschijnlijk. Daar had ik even niet over nagedacht.


Heb inmiddels een abonnement bij Freedom aangevraagd.

Voor mji geen KPN.


Heb inmiddels een abonnement bij Freedom aangevraagd.

Voor mji geen KPN.

Waarom Freedom?

Ik zie geen enkel voordeel van Freedom maar ik zie wel een hogere prijs.

Wat mis je bij KPN dat die hogere prijs rechtvaardigt?


Heb inmiddels een abonnement bij Freedom aangevraagd.

Voor mji geen KPN.

Waarom niet? Freedom is vaak een stuk duurder (op WBA), de tv-dienst (CD) is een stuk slechter dan die van KPN en je krijgt (vaak) een eerder gebruikt ip-adres. Dat laatste geeft nogal wat issues: zoekresultaten in de taal van het land waar dat ip-adres eerder uitgegeven was en zelfs met enige regelmaat bans.