Skip to main content
Vraag

Antivirusdatabase is niet bijgewerkt volgens Apparaatbescherming

• September 17, 2026
  • 2 reacties
  • 38 keer bekeken

De virusscanner is volledig geüpdatet. Ik krijg de melding. “U wordt beschermd. Uw digitale wereld is beveiligd! Alles is ingesteld.”

En toch zie ik in het venstertje “Apparaatbescherming”, dat de antivirus database niet is bijgewerkt. Als ik op bijwerken klik, dan de melding dat het wel enkele minuten kan duren. En na een tijdje dat ik weer volledig beschermd wordt. Maar nog steeds ook dat de antivirusdatabase niet is bijgewerkt.

2 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Habe42. Dus het lijkt er in eerste instantie op dat de virusbeveiliging is bijgewerkt, maar onder Apparaatbescherming wordt gemeld dat het nog niet het geval is. Dat is vreemd. 

Om wat voor apparaat gaat het precies? En heb je toevallig ook nog een andere antivirus- of antimalwarescanner op je computer geïnstalleerd staan? Dat wil wel eens de reden zijn dat het bijwerken van de antivirus database soms niet wil lukken. 

Als je hier op zou willen antwoorden, kunnen we daarna eens verder denken wat hier precies achter zit. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 21, 2026

Arjan, dank voor je reactie. Ik heb een IMac. Geen andere scanners geïnstalleerd.

Ik heb 4 dagen geleden, toen het probleem zich voordeed mijn Mac een paar keer opnieuw opgestart. Geen effect. Maar tot mijn grote verbazing was de volgende dag alles weer ok. Dus volledige bescherming.