Skip to main content
Vraag

Bad_Spool_caller error met F-secure

• April 13, 2025
  • 59 reacties
  • 545 keer bekeken

Ik gebruik al jaren F-secure zonder problemen maar sinds de laatste update krijg ik op twee verschillende desktop computers een blauw error scherm met de melding” Bad_Spool_caller”. sinds ik f-secure eraf gegooid heb op beide computers heb ik geen problemen meer. de computers draaien onder Windows 11 24H2.

Een computer compleet opnieuw geïnstalleerd (5x) :-( ,  helemaal geen probleem met het installeren van alle software.  Bij de laatste installatie f-secure er als laatste erop gezet en toen ging het mis. 

Nu weet ik dus zeker dat het aan f-secure ligt.

Is er al een oplossing voor dit probleem en hebben meer mensen er last van?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

59 reacties

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hoi ​@Mausky, oei, krijg je op beide pc's echt een blue screen te zien zonder dat iets meer werkt? 

Ik heb in de tussentijd nog niet meer signalen gezien, maar dat dit bij jou gebeurt is niet de bedoeling natuurlijk. Sinds wanneer ervaar je dit? En hoe staat het er nu voor? Kan je nog achterhalen welke versie van F-Secure je hebt of had? 

• Auteur
  • Topper
  • April 16, 2025

2 weken terug heb ik mijn PC systeem geupgrade naar windows 11 Pro 24H2 aangezien deze niet lekker meer liep, hoop rommel erop. Tijdens het opnieuw installeren van alle software  tussentijds blauw scherm met genoemde klacht. Pas toen ik op een gegeven moment als laatste f-secure had geïnstalleerd en de computer direct de fout in ging wist ik waar het probleem zat. Bij de andere computer die ik niet dagelijks gebruik zou ik afgelopen zondag via internet F1 kijken. hij stond al een tijdje aan, toen er plotseling een blauw scherm kwam met de zelfde melding. opnieuw opgestart met weer het zelfde probleem, weer een vast loper(blauw scherm). Deze computer draait onder Windows 10 Pro 21H2 en kreeg net als de andere PC regelmatig zijn windows updates.

F-secure op beide Pc's eraf gegooid en sindsdien geen last meer gehad. welke versie van F-secure er gedraaid heeft kan ik niet meer terug halen, echter het is een van de laatste updates. Draai op beide computers nu de Windows beveiliging zonder problemen. Ik heb nog wel een minidump log file van de computer die het laatst in de fout ging.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 16, 2025

Het is al lang geleden dat ik een blauw scherm (BSOD) kreeg. maar er zijn tools om de dump mee uit te lezen: https://www.bleepingcomputer.com/download/bluescreenview/ 

Geef het eens een kans.

• Deelnemer
  • April 17, 2025

Precies hetzelfde probleem hier. Ik kwam er eerst niet achter wat het was. Geheel W11 (24H2) opnieuw geïnstalleerd. Daarna ging het heel lang goed. (1,5 week). Gisteren F-Secure (KPN) opnieuw geïnstalleerd want dat had ik nog niet gedaan en BAM! Bad Pool Callers. 
F-Secure er weer afgehaald. En topt op heden draait alles weer stabiel. Met Defender van MS. Ik heb liever F-Secure.

Hoe kom ik aan een update van F-Secure die wel werkt? @KPN: graag escaleren richting F-Secure!!

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dankjewel voor het seintje ​@ArnoWaterham. Rot dat jij hier ook last van hebt.

@Mausky hoe staat het er bij jou voor?

Ik ga hierover navraag doen en kom er bij jullie op terug zo gauw ik meer weet!

• Auteur
  • Topper
  • April 18, 2025

Het is al lang geleden dat ik een blauw scherm (BSOD) kreeg. maar er zijn tools om de dump mee uit te lezen: https://www.bleepingcomputer.com/download/bluescreenview/ 

Geef het eens een kans.

Dank je wel voor je reactie Ariën. ik heb een app geïnstalleerd uit de windows-shop en kon zo de minidump uitlezen. Wat er nu feitelijk in staat word ik niet veel wijzer van. Een ding weet ik zeker en dat is dat F-secure helaas het probleem veroorzaakt.

• Auteur
  • Topper
  • April 18, 2025

Dankjewel voor het seintje ​@ArnoWaterham. Rot dat jij hier ook last van hebt.

@Mausky hoe staat het er bij jou voor?

Ik ga hierover navraag doen en kom er bij jullie op terug zo gauw ik meer weet!

Ik draai net als Arno beide computers zonder F-secure maar met windows beveiliging zonder problemen.

• Auteur
  • Topper
  • April 18, 2025

Precies hetzelfde probleem hier. Ik kwam er eerst niet achter wat het was. Geheel W11 (24H2) opnieuw geïnstalleerd. Daarna ging het heel lang goed. (1,5 week). Gisteren F-Secure (KPN) opnieuw geïnstalleerd want dat had ik nog niet gedaan en BAM! Bad Pool Callers. 
F-Secure er weer afgehaald. En topt op heden draait alles weer stabiel. Met Defender van MS. Ik heb liever F-Secure.

Hoe kom ik aan een update van F-Secure die wel werkt? @KPN: graag escaleren richting F-Secure!!

Ik had zelf al contact met f-secure opgenomen, maar men kan daar voor ons niets doen aangezien het een b-versie van f-secure betreft die speciaal voor KPN gemaakt is. Dus idd, laat KPN het alstublieft escaleren naar F-secure. Mvg. Ab.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ik heb navraag uitstaan ​@Mausky. Het kan in verband met de feestdagen misschien iets langer duren, maar ik laat het jullie hier weten zo gauw ik meer weet.

• Deelnemer
  • April 19, 2025

Dit is een serieus probleem KPN!  Wat mij betreft wordt dit zsm geescaleerd, ondanks de feestdagen. 
Ik heb hetzelfde gedrag op 2 verschillende PC’s zowel op Windows 10 als Windows 11.  Ik zie op f-secure forum ook gebruikers van Ziggo met hetzelfde probleem. 

Als de ethernetkabel lossgekoppeld is kun je je PC gewoon opstarten en gebruiken. Als de kabel erin zit na 2-5 minuten BSOD. Met alleen een Wifi adapter lijkt het probleem er niet te zijn.

Er zijn 2 oplossingen die werken:

• Drivers van de netwerkkaart opnieuw installeren (hoeven geen nieuwe te zijn). Maar dit is een tijdelijke oplossing kreeg vandaag een update van de virusdefiniteis en daarna weer BSOD. 
  • KPN Veilig (f-secure) deinstalleren, of uitschakelen. Vergeet niet om Windows Defender (de standaard virusscanner die met Windows wordt meegeleverd) weer te installeren. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 19, 2025

Dit is een serieus probleem KPN!  Wat mij betreft wordt dit zsm geescaleerd, ondanks de feestdagen. 

Ik snap je ontevredenheid, maar je hebt vast geen SLA (Service Level Agreement) met KPN om dit te eisen.

Gelukkig heeft KPN al navraag gedaan, en is het afwachten op verdere details. 

• Deelnemer
  • April 19, 2025

Ik snap je ontevredenheid, maar je hebt vast geen SLA (Service Level Agreement) met KPN om dit te eisen.

Met alle respect, deze reactie voegt niets toe aan de discussie. Natuurlijk heb ik wel een SLA met KPN, ik neem immers de dienst KPN Veilig af. Maar het gaat niet over de SLA tussen mij en KPN ik verwacht dat KPN een SLA met F-Secure heeft. En omdat het volgens mij steeds meer gebruikers gaat raken, vind ik “navragen” niet heel daadkrachtig klinken. Ik verwacht dat bij overduidelijke problemen met een product dat KPN afneemt zij bij hun leverancier kunnen escaleren. 

• Auteur
  • Topper
  • April 19, 2025

Goed omschreven sluit mij hierbij aan. We wachten af waar onze moderator mee komt.

• Auteur
  • Topper
  • April 22, 2025

Vandaag had mijn vrouw haar PC opgestart, deze ging direct na een update van F-secure naar versie 25-2 de fout in met het zelfde probleem. Ook hier een blauw scherm met Bad_spool_caller. Durf mijn laptop niet meer op te starten. Van mijn dochter nog niets gehoord die heeft ook F-secure beveiliging op haar laptop staan.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ik begrijp de frustratie, en laat duidelijk zijn dat dit niet zo hoort, dat verandert alleen niet de mogelijkheden die ik heb. Ik noem de feestdagen (Pasen) om transparant te zijn, niet om een discussie te beginnen ​@Jasper1900. Dat ik navraag doe wil zeggen dat ik 't meteen aangekaart heb bij de juiste partij. Zoals gezegd, ik laat het jullie direct weten zo gauw er nieuws is, even geduld alsjeblieft. 

• Deelnemer
  • April 23, 2025

Ik begrijp de frustratie, en laat duidelijk zijn dat dit niet zo hoort, dat verandert alleen niet de mogelijkheden die ik heb. Ik noem de feestdagen (Pasen) om transparant te zijn, niet om een discussie te beginnen ​@Jasper1900. Dat ik navraag doe wil zeggen dat ik 't meteen aangekaart heb bij de juiste partij. Zoals gezegd, ik laat het jullie direct weten zo gauw er nieuws is, even geduld alsjeblieft. 

Mijn reactie was ook niet bedoelt als kritiek op jullie / jouw inzet. Maar in potentie kan dit heel veel klanten van KPN met een niet werkende Windows opzadelen, dus het was vooral bedoeld om de urgentie aan te geven. Dus fijn dat het opgepakt is. 

• Deelnemer
  • April 23, 2025

Vandaag had mijn vrouw haar PC opgestart, deze ging direct na een update van F-secure naar versie 25-2 de fout in met het zelfde probleem. Ook hier een blauw scherm met Bad_spool_caller. Durf mijn laptop niet meer op te starten. Van mijn dochter nog niets gehoord die heeft ook F-secure beveiliging op haar laptop staan.

@Mausky is de PC met een netwerkkabel aangesloten? Op een mijn PC’s kon ik met de netwerkkabel los gekoppeld wel opstarten en via een Wifi dongle kon ik nog wel on-line gaan. Dus ik heb het vermoeden dat je met alleen Wifi geen problemen zal hebben. In dat geval kun je je laptop nog veilig gebruiken. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

@Mausky  ​@Jasper1900  ​@ArnoWaterham Een goedemorgen. Ik heb terugkoppeling gekregen, met daarbij het verzoek om deze stappen te doorlopen. De verwachting is dat deze stappen de problemen oplost. Laten jullie me weten of het is gelukt en of dat de blue screens verhelpt? 

1. Download het F-Secure verwijderingsprogramma: https://download.sp.f-secure.com/uninstallationtool/FsUninstallationTool.exe
  2. Open het verwijderingsprogramma en kies wat je wilt verwijderen. Vink elk vakje aan, zodat je elk onderdeel van de vorige installatie verwijdert, inclusief de oude logbestanden.
  3. Ga naar C:\Program Files\ en C:\Program Files(x86)\ en verwijder de KPN-map en de F-secure-map handmatig indien aanwezig.
  4. Controleer en repareer de systeembestanden: Gebruik de Systeembestandscontrole Tool om ontbrekende of beschadigde systeembestanden te repareren - Microsoft Ondersteuning
  5. Voer Windows Update uit en installeer de nieuwste updates: Installeer Windows Updates - Microsoft Ondersteuning
  6. Herstart de computer.
  7. Download een nieuw installatiebestand voor KPN Veilig en voltooi de installatie.

• Auteur
  • Topper
  • April 24, 2025

Ik ga het proberen, maar volgens mij heb ik geen resten meer aangezien ik alles verwijderd heb met REVO-uninstall. Ook zijn alle computers regelmatig voorzien van de nieuwste updates, staat als zodanig ingesteld. En na 5x formateren en compleet nieuw installeren van alle software, dus ook elke keer een nieuw f-secure bestand opgehaald heb ik hier weinig vertrouwen in, maar ik geef het een kans je hoort van mij. 🤞👍

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dat klinkt logisch inderdaad ​@Mausky. Ik hoor het graag! 

Hoe staat het er bij jullie voor ​@Jasper1900 en ​@ArnoWaterham, en hebben jullie de stappen al gevolgd?

• Deelnemer
  • April 29, 2025

Zojuist de procedure doorlopen. 
Maar als hiermee dezelfde F-Secure versie wordt geïnstalleerd, zal dit probleem weer terugkeren.
Het ontstond namelijk op een schone Windows 11 installatie. Waar dus geen resten kunnen staan van een vorige installatie 
Ik ga het proberen, maar bij de eerste bad pool caller gaan F-Secure er waar af. 
We zullen het zien en ik meld de bevindingen wel na enkele dagen (de fout ontstaat nooit direct).

Arno

• Deelnemer
  • April 29, 2025

Dat klinkt logisch inderdaad ​@Mausky. Ik hoor het graag! 

Hoe staat het er bij jullie voor ​@Jasper1900 en ​@ArnoWaterham, en hebben jullie de stappen al gevolgd?

Momenteel heb ik mijn pc even niet in de buurt maar ik zal zsm mijn ervaringen delen. 

Vrij dramatisch afgelopen. Tot twee keer in 2 dagen de bad pool caller gehad. 
Niet onverwacht, gezien de fout duidelijk in laatste F-Secure applicatie zit en natuurlijk als je die opnieuw installeert, krijg je de fout ook weer.
Ik zou graag een andere oplossing dan het opnieuw installeren willen krijgen..

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dat is balen ​@ArnoWaterham, toch dank voor het proberen! Ik neem je terugkoppeling mee en kom er zo snel mogelijk op terug. 

@Jasper1900 ​@Mausky Is het bij jullie gelukt en wat zijn jullie bevindingen?

• Deelnemer
  • May 7, 2025

Dat is balen ​@ArnoWaterham, toch dank voor het proberen! Ik neem je terugkoppeling mee en kom er zo snel mogelijk op terug. 

@Jasper1900 ​@Mausky Is het bij jullie gelukt en wat zijn jullie bevindingen?

Ik heb de procedure eergisteren doorlopen en KPN Veilig versie 25.2 geinstalleerd.
Tot nu toe heb ik nog geen BSOD gehad. Voorlopig lijkt het probleem opgelost.