Skip to main content

Bezwaarperiode tegen Extra Veilig Mobiel blijkt verlopen, niet mee eens

• September 4, 2026
  • 12 reacties
  • 162 keer bekeken

Goedemiddag, ik heb hetzelfde probleem, en ben zojuist letterlijk door de klantenservice aan de kant gezet met de mededeling dat ze het na 1 september “wel genoeg vonden” en geen klachten meer in behandeling namen. Ik werd op mijn werk gebeld dus stond even met mijn mond vol tanden. Ik heb mijn klacht dus vandaag pas ingediend omdat ik er nu pas achter kwam. Kan een moderator of iemand anders daar nog eens naar kijken? Ik ben nu iets van 20 jaar klant bij jullie, en in plaats van dat je daar iets voor terug krijgt, wordt je op die manier gewoon aan de kant gezet met een eenzijdige aanpassing van je kosten.

Bij voorbaat dank,

Roel

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

12 reacties

• Deelnemer
  • September 4, 2026

Goedemiddag, ik heb hetzelfde probleem, en ben zojuist letterlijk door de klantenservice aan de kant gezet met de mededeling dat ze het na 1 september “wel genoeg vonden” en geen klachten meer in behandeling namen. Ik werd op mijn werk gebeld dus stond even met mijn mond vol tanden. Ik heb mijn klacht dus vandaag pas ingediend omdat ik er nu pas achter kwam. Kan een moderator of iemand anders daar nog eens naar kijken? Ik ben nu iets van 20 jaar klant bij jullie, en in plaats van dat je daar iets voor terug krijgt, wordt je op die manier gewoon aan de kant gezet met een eenzijdige aanpassing van je kosten.

Bij voorbaat dank,

Roel

Heel bijzonder! Hoop dat je snel wat hoort.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 4, 2026

Bij voorbaat dank,

Roel

Heel bijzonder! Hoop dat je snel wat hoort.

Ja, ik hoop dus dat ze hier wat kunnen. Dat telefoon gesprek was al op basis van mijn klachten formulier, dus telefonisch valt er niet veel meer te halen blijkbaar.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Roel Dirks. Ik snap dat je hiervan baalt, zeker als je pas later op de hoogte bent geraakt van de mogelijkheid om bezwaar te maken en je vervolgens tijdens je werk onverwacht wordt gebeld.

We communiceren sinds april over Extra Veilig Mobiel en de wijziging van het aanbod. De mogelijkheid om bezwaar te maken tegen de prijswijziging was daarbij tijdelijk en beschikbaar tot en met 1 september 2026. Die termijn is inmiddels verstreken.

Ik begrijp dat je graag wilt dat er naar jouw situatie wordt gekeken, zeker omdat je al lange tijd klant bent. We kunnen de bezwaarmogelijkheid na deze datum echter niet opnieuw openstellen of via de Community een individuele uitzondering maken.

Ik hoop dat dit in ieder geval duidelijkheid geeft over waarom je nu te horen hebt gekregen dat je bezwaar niet meer in behandeling kan worden genomen.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 7, 2026

Ho...ho ho even KPN…

Het ging om de vraag of KPN een lopend contract eenzijdig duurder mag maken zonder toestemming. Dat is een principiële consumentenrechtelijke kwestie (rond de Telecommunicatiewet en het BW over eenzijdige contractswijziging), geen tijdelijke actie die vanzelf verjaart. Een deadline die KPN zelf verzint voor het "recht om nee te zeggen tegen een ongevraagde prijsverhoging" is niet hetzelfde als een wettelijke vervaltermijn.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 7, 2026

Hoi ​@Roel Dirks. Ik snap dat je hiervan baalt, zeker als je pas later op de hoogte bent geraakt van de mogelijkheid om bezwaar te maken en je vervolgens tijdens je werk onverwacht wordt gebeld.

We communiceren sinds april over Extra Veilig Mobiel en de wijziging van het aanbod. De mogelijkheid om bezwaar te maken tegen de prijswijziging was daarbij tijdelijk en beschikbaar tot en met 1 september 2026. Die termijn is inmiddels verstreken.

Ik begrijp dat je graag wilt dat er naar jouw situatie wordt gekeken, zeker omdat je al lange tijd klant bent. We kunnen de bezwaarmogelijkheid na deze datum echter niet opnieuw openstellen of via de Community een individuele uitzondering maken.

Ik hoop dat dit in ieder geval duidelijkheid geeft over waarom je nu te horen hebt gekregen dat je bezwaar niet meer in behandeling kan worden genomen.

Zoals Fixnix aangeeft. Dit is een (wel degelijk onaangekondigde) eenzijdige contract wijziging. Beetje communiceren in een e-mail nieuwsbrief of sociale media is hier geen argument. In dit geval verwacht je gewoon persoonlijk te worden voorgelegd met de optie om hier wel of niet mee akkoord te gaan. Of op zijn minst de optie die als zodanig NIET automatisch word aangezet zodat dit klanten niet ongewenst op extra kosten brengt. Jullie doen nu iets onwettigs (zoals ondertussen al is bepaald) en vinden dan zelf dat het na een bepaalde datum wel mooi geweest is met klanten van dienst te zijn om dit terug te draaien. Jullie plukken nu gewoon een euro extra per maand voor een optie die in mijn dashboard gewoon uitgevinkt staat. Dan kan toch zeker niet?

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • September 7, 2026

@Arjan van KPN KPN heeft de consumentenbond in juli j.l. een belofte gemaakt een actieve campagne op te starten, maar vanuit KPN heb ik helemaal niks gezien of gehoord. Dus KPN is in feite dus zwaar onbetrouwbaar als het op beloftes nakomt. Ik ben benieuwd of de consumentenbond nog verdere stappen gaat ondernemen. 

KPN komt ook nog met een informatiecampagne.

bron : Consumentenbond

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 7, 2026

Het ging om de vraag of KPN een lopend contract eenzijdig duurder mag maken zonder toestemming.

Wel met toestemming, ik kreeg b.v. 5 weken de tijd om bezwaar te maken ipv van wettelijk 4 weken.

Date: Thu, 14 May 2026 15:50:58 +0200

Vanaf nu is Extra Veilig Mobiel standaard onderdeel van je mobiele abonnement. Daarmee maak je internetten op je mobiel veiliger. Ook onze Algemene Voorwaarden wijzigen vanaf 22 juni 2026. Vanaf die datum betaal je € 1,- meer per maand. Dit geldt voor nummer 06-XXXXX480

Wil je door deze wijzigingen opzeggen of iets aanpassen aan je abonnement(en)? Dan kan dit op de gebruikelijke manieren en zonder kosten tot 22 juni 2026.

Een deadline die KPN zelf verzint voor het "recht om nee te zeggen tegen een ongevraagde prijsverhoging" is niet hetzelfde als een wettelijke vervaltermijn.

Dit is geen door KPN verzonnen deadline, maar door de wet geregeld. De tijd van 4 weken komt door de opzegtermijn van 1 maand.

De later coulance regeling is aan geen regel verbonden, dus KPN is vrij het aanbod te in trekken wanner ze willen. Dit aanbod was niet netjes naar de klanten gemaild, maar alleen op een specifiek URL heel aan het einde te zien, is natuurlijk te verwijten, maar juridisch niet aan te vechten.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 7, 2026

Het ging om de vraag of KPN een lopend contract eenzijdig duurder mag maken zonder toestemming.

Ja, dat mag. Per 1 juli gelden de nieuwe algemene voorwaarden. En die laten dat toe. Dat mag tot een maximum van € 3 per maand per kalenderjaar. Dit is slechts € 1. Dit jaar zou er in principe dus nóg € 2 bovenop kunnen. Vanaf januari is de marge weer € 3 (voor 2027).

Punt 12.2 van de voorwaarden voor mobiele abonnementen (pdf). 

Roel is akkoord gegaan met deze voorwaarden door niet op te zeggen binnen de contractvrije maand vanaf de aankondiging.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • September 7, 2026

Dit is geen door KPN verzonnen deadline, maar door de wet geregeld. De tijd van 4 weken komt door de opzegtermijn van 1 maand.

De later coulance regeling is aan geen regel verbonden, dus KPN is vrij het aanbod te in trekken wanner ze willen. Dit aanbod was niet netjes naar de klanten gemaild, maar alleen op een specifiek URL heel aan het einde te zien, is natuurlijk te verwijten, maar juridisch niet aan te vechten.

Ik vraag het mij nog af, dit is namelijk koppelverkoop en dat is natuurlijk niet toegestaan. KPN mag mobiele klanten niet verplichten een nep filter aan te smeren (het is een nep filter van ik zie nergens bewijs dat het werkt). Zoals ze het deden, door mensen in bezwaar te laten gaan, alsnog te compenseren is eigenlijk zoals het hoort. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • September 7, 2026

Ik vraag het mij nog af, dit is namelijk koppelverkoop en dat is natuurlijk niet toegestaan.

Ik ben geen juridisch expert, maar je zou hier wel eens gelijk in kunnen hebben. In onze sector zien we hetzelfde, mijn collega’s van de verkoopafdeling worden daar vaak op gewezen. Ze mogen alleen uitleg geven over het product als de klant erom vraagt, als ze het zelf ter sprake brengen of promoten, overtreden ze de wet inzake koppelverkoop. Ik wist het ook niet, omdat ik normaal gesproken niets met verkoop te maken heb, ik was daar voor een storing en hoorde het toevallig. Aan de andere kant werken er slimme mensen bij KPN, dus ik neem aan dat het wel uitgezocht is.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 8, 2026

Wel met toestemming, ik kreeg b.v. 5 weken de tijd om bezwaar te maken ipv van wettelijk 4 weken.

Date: Thu, 14 May 2026 15:50:58 +0200

Vanaf nu is Extra Veilig Mobiel standaard onderdeel van je mobiele abonnement. Daarmee maak je internetten op je mobiel veiliger. Ook onze Algemene Voorwaarden wijzigen vanaf 22 juni 2026. Vanaf die datum betaal je € 1,- meer per maand. Dit geldt voor nummer 06-XXXXX480

Wil je door deze wijzigingen opzeggen of iets aanpassen aan je abonnement(en)? Dan kan dit op de gebruikelijke manieren en zonder kosten tot 22 juni 2026.

Mag dat dan zo maar per e-mail ook? Dat zal ook wel weer ergens in de kleine lettertjes staan maar kunnen ze dit zo maar af doen met een e-mail “u gaat meer betalen tenzij u nee zegt” ?

Heb me er verder al bij neer gelegd dat ze er niets meer mee gaan doen verder, je stap toch niet over voor die ene euro, je trekt toch altijd aan het kortste eind. Ben verder wel tevreden over de service/netwerk van kpn, maar het is weer de manier waarop he.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 8, 2026

Mag dat dan zo maar per e-mail ook?

Hoe kreeg je jouw contract? Per e-mail? Dan mag KPN ook jou per e-mail informeren over de wijziging. Sluit je b.v. e-mail of SMS uit, dan moet KPN jouw per post informeren. Een mededeling op de wijzing ergens op een website of een krant is niet voldoende, niemand is verplicht deze te lezen.

Dat zal ook wel weer ergens in de kleine lettertjes staan maar kunnen ze dit zo maar af doen met een e-mail “u gaat meer betalen tenzij u nee zegt” ?

Ja, als je niet de nieuwe algemene voorwaarden niet wil accepteren hebt je 3 manieren om te doen.

• Zegt nee tegen de nieuwe voorwaarden, dan zegt KPN het abonnent op. Anders loopt jouw abonnement verder met de oude voorwaarden.
  • Zegt zelfs het abonnement op
  • Naar een rechtbank gaan om te laten toetsten of de wijziging rechtens is (zijn de nieuwe voorwaarden redelijk en niet tegen wetten?)