Skip to main content
Beantwoord

De 5 F-Secure licenties in het abonnement is net te weinig maar 15 is te veel

• January 6, 2026
  • 13 reacties
  • 108 keer bekeken

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8

In onze abonnement is 5 maal F-Secure gratis opgenomen, in de praktijk dat is in ons geval net te weinig*. De volgende stap is een abonnement van 15 x F-Secure, maar dat is voor ons weer veel te veel. Waarom bestaat er geen optie om bv. 5 extra te nemen, dus 10 in totaal?  

* 2 x mobile telefoon, 2 x tablet, 2 x Laptop, 1 x PC.     

Beste antwoord door Jeroen van KPN

Hallo ​@Berrie_Kaas, Eset doet de volgende dingen voor de apparaten in jouw KPN Thuis netwerk:

• Schadelijke inhoud blokkeren
    Blokkeer schadelijke inhoud per categorie, zoals alcohol, tabak, religie of websites voor volwassenen.

• Lijst met geblokkeerde websites
    Je kan websites toevoegen of verwijderen van de lijst met geblokkeerde websites. Zo voorkom je dat je surft naar een schadelijke pagina.

• Malwarefilter
    Met het malwarefilter voorkom je dat je websites bezoekt met schadelijke software.

• Phishingfilter
    Met het phishingfilter voorkom je dat gevoelige persoonlijke informatie, zoals aanmeldgegevens of creditcardnummers in handen komen van criminelen.

Hoewel je met ESET Thuis dus goed beveiligd bent tegen schadelijke websites, kan een antivirusprogramma extra helpen bij het tegenhouden van schadelijke bijlagen in bijvoorbeeld e-mails. KPN heeft daarvoor de licenties van KPN Veilig F-Secure

Nu weet ik niet wat voor besturingssysteem jij gebruikt maar windows heeft zelf een gratis ingebouwd Windows Defender. Dat is anti virus software. 

13 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 6, 2026

Tsjaa ​@Berrie_Kaas ,

Dat zijn keuzes die KPN maakt op basis van de ervaringen. 

Kies er dan vijftien, dan heb je altijd nog eens de mogelijkheid om er iets bij te doen. 

JanD
Superuser
  • January 6, 2026

Beste ​@Berrie_Kaas dan stap je over op Eset via KPN i.p.v. KPN Veilig.

Alle apparaten die dan met je modem verbonden zijn, zijn dan beveiligd.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 6, 2026

Beste ​@Berrie_Kaas dan stap je over op Eset via KPN i.p.v. KPN Veilig.

Alle apparaten die dan met je modem verbonden zijn, zijn dan beveiligd.

Aha, ​@JanD, Eset heb ik via KPN. Dus alle apparaten verbonden via mijn thuisnetwek zijn op het zelfde niveau beveiligd, ook zonder F- Secure?? F-Secure is dus alleen nodig buiten mijn eigen netwerk? In dat geval kunnen mijn 2 laptops en 1 PC draaien zonder F-Secure?, die zijn immers 'aan huis gekluisterd'. 

JanD
Superuser
  • January 6, 2026

Beste ​@Berrie_Kaas inderdaad, KPN Veilig is prima voor buitenshuis of het mobiele netwerk,

welk apparaat dan ook, dat thuis via wifi verbonden is met je modem kan worden beveiligd door Eset en daar heb je KPN Veilig dus niet meer bij nodig als die apparaten uitsluitend thuis gebruikt worden.

Voor aanvullende info zie onderstaande link:

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 6, 2026

@JanD , dan heb ik aan 5 x KPN veilig (F-Secure) voor als nog genoeg, 2 x op mobiel en 2 x op tablet.  

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 8, 2026

Hallo ​@Berrie_Kaas, Eset doet de volgende dingen voor de apparaten in jouw KPN Thuis netwerk:

• Schadelijke inhoud blokkeren
    Blokkeer schadelijke inhoud per categorie, zoals alcohol, tabak, religie of websites voor volwassenen.

• Lijst met geblokkeerde websites
    Je kan websites toevoegen of verwijderen van de lijst met geblokkeerde websites. Zo voorkom je dat je surft naar een schadelijke pagina.

• Malwarefilter
    Met het malwarefilter voorkom je dat je websites bezoekt met schadelijke software.

• Phishingfilter
    Met het phishingfilter voorkom je dat gevoelige persoonlijke informatie, zoals aanmeldgegevens of creditcardnummers in handen komen van criminelen.

Hoewel je met ESET Thuis dus goed beveiligd bent tegen schadelijke websites, kan een antivirusprogramma extra helpen bij het tegenhouden van schadelijke bijlagen in bijvoorbeeld e-mails. KPN heeft daarvoor de licenties van KPN Veilig F-Secure

Nu weet ik niet wat voor besturingssysteem jij gebruikt maar windows heeft zelf een gratis ingebouwd Windows Defender. Dat is anti virus software. 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 8, 2026

@Jeroen van KPN , dank voor de toelichting en aanvulling.

Heb 1 Win. 11 Pc, deze zit permanent op het thuisnetwerk, met Win Defender aan.

2 x Chromebook (up to date) ook permanent op eigen netwerk, zonder verdere bescherming.

2 x Tablet, vaak op het eigen thuisnetwerk maar soms ook ‘daar buiten’, mét F-Secure

2 x Mobiel, vaak op het eigen thuisnetwerk maar uiteraard ook veel ‘daar buiten’, mét F-Secure

Dan hebben we nog twee oude telefoons zonder simkaart die alleen op het eigen thuisnetwerk gebruikt worden voor het beluisteren van bv. Podcast, You-tube en een paar Radio apps, zonder verdere bescherming.

Ik ga er nu van uit dat 4 x F-Secure voldoende is, dus 2 x tablet en 2 x mobiel.     

Mocht iemand er anders over denken dan lees ik het graag!

JanD
Superuser
  • January 8, 2026

Beste ​@Berrie_Kaas de Chromebooks hebben ingebouwde bescherming, verder kun je de instellingen van de Chrome-browser bij je verschillende apparaten nog kritischer afstellen qua veiligheid onder de rubriek instellingen/privacy en beveiliging.

Succes.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 8, 2026

welk apparaat dan ook, dat thuis via wifi verbonden is met je modem kan worden beveiligd door Eset en daar heb je KPN Veilig dus niet meer bij nodig als die apparaten uitsluitend thuis gebruikt worden.

Voor de volledigheid, omdat bovenstaande als beste antwoord gekozen is: ESET en F-Secure zijn twee verschillende dingen. Zie inderdaad de link die JanD gaf, en de uitleg van Jeroen.

En ​@Jeroen van KPN, ik vind dat onderstaande uit die link van JanD absoluut niet klopt:

ESET Thuis garandeert de veiligheid van alle apparaten die met je thuisnetwerk zijn verbonden.

Gezien het gemarkeerde beste antwoord: dat doet sommigen volgens mij toch denken dat het complete bescherming is. Wat het absoluut niet is.

JanD
Superuser
  • January 8, 2026

Beste ​@Arjan van B en ​@Berrie_Kaas een aanvullend antivirusprogramma, zoals ​@Jeroen van KPN ook adviseert is natuurlijk altijd goed, maar in alle Windows-systemen is het standaard geactiveerd (Windows Defender), maar het lijkt me moeilijk om een antivirusprogramma te installeren op een camera, babyfoon, koelkast, tv, geluidsinstallatie e.d. want steeds meer van die apparaten worden binnenhuis van die moderne techniek voorzien en daar beschermt Eset dus voor.

KPN Veilig naast Eset op een pc is niet zinvol, want KPN Veilig schakelt het antivirusdeel van Windows Defender uit en neemt die taak over.

Verder schakelt Eset de standaard Malwarefilter van KPN uit, als je dat al ingeschakeld hebt en neemt o.a. de taak van het KPN Malwarefilter over. Je gaat bij Eset gedeeltelijk voor iets betalen, wat je al gratis aangeboden wordt.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 8, 2026

Klopt ​@JanD , Eset schakeld het malware filter uit. Ik had het filter aan staan maar bleek uitgezet na activeren van Eset. Weer aanzetten ging niet, was overgenomen door Eset. 

Daarom een nieuwe vraag: wat doet het betaalde Eset meer of beter dan het malwarefilter dat al in het abonnement zit. Het malwarefilter was overigens een product van, en ontwikkeld door XS4ALL, is overgenomen door KPN.

JanD
Superuser
  • January 8, 2026

Beste ​@Berrie_Kaas dat is in de kennisbank terug te vinden.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 9, 2026

Beste ​@Berrie_Kaas dat is in de kennisbank terug te vinden.

Nagelezen ​@JanD . Ik maak er uit op dat Eset toch meer functionaliteiten heeft dan het Malwarefilter van KPN alleen. Heb een abonnement op Eset + 5 (gratis) F-Secure, ik laat het maar zo. Dank voor alle info allemaal.