Skip to main content

Hoi allemaal,

Je leest allemaal wel eens van trap niet in een mail waarin staat je ontvangt mog geld terug of bekijk hier je rekening. Als ik mijn spam bekijk lach ik mij eigen rot want hoe stom moet je zijn om daar in te trappen. Gister een geloofwaardige email ontvangen van jullie. Ik ben alleen al heel lang geen klant meer van kpn. Ik ging toch twijfelen.. na enig speurwerk online ( directeurnaam klopt, klantenservice nummer bestaat en de website ook ) ben ik gaan bellen naar de klantenservice.. ik ben nergens te vinden in het systeem! Ik wil jullie waarschuwen voor deze mails die waarschijnlijk nog naar veel meer mensen gestuurd worden. Ik had nooit verwacht dat ik er ( bijna ) in zou trappen. Fijne pasen! :upside_down:

 

 

Altijd goed om mensen te waarschuwen. Bij dit soort mails zijn er nog een paar zaken die je kan checken.

Belangrijkste: het KPN.com domein is beschermd met maatregelen die het in principe onmogelijk maken voor criminelen om te mailen vanaf een mailadres dat eindigt op kpn.com

Met andere woorden: kijk naar het mailadres van de afzender!! Als het niet eindigt op kpn.com is het vrijwel zeker fraude.

En de details in deze mail: Jörg Kramer is directeur KlantenSERVICE, niet klantencommunicatie.

Het woord "klantengebied" zou nooit gebruikt worden in het Nederlands. Het klinkt meer als een Google vertaling van een Engels woord.


Goedemorgen, @K.vdrh, welkom op het KPN forum. Zeer attent dat je onze gebruikers hier waarschuwt voor phishing. Goed dat je er toch niet bent ingetrapt.

Dit voorbeeld is ook wel een hele mooie, je ziet vaak een directe oproep om tot betaling over te gaan, nu is het andersom. Je krijgt geld! En dat moet je uit je klantgebied opvragen. Slim! Je wordt met 1 klik op de ‘button’ in de mail naar een frauduleuze site doorgezet. Als je daar probeert in te loggen, komen de internetcriminelen aan jouw persoonlijke gegevens. Of je installeert ongemerkt malware op je computer. 

Tip: let bij dit soort mails op het taalgebruik. Hier is de vormgeving vreemd of onjuist zoals: klantgebied. De nepmails staan tegenwoordig allang niet meer bol van de taal- en spelfouten. Kijk toch goed of je onregelmatigheden tegenkomt. Je kunt ook een eerdere mail van een ons (of andere organisatie / instantie) ernaast leggen ter vergelijking. Jörg Kramer is zoals Ward aangeeft directeur Klantenservice, een directeur klantencommunicatie komt bij ons niet voor!

Meer informatie en tips staan op: Veiliginternetten.nl 


Reageer