Skip to main content
Sticky

Gebeld door je eigen telefoonnummer?! Dit is spoofing

• September 18, 2026
  • 4 reacties
  • 161 keer bekeken
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Deze week werd er een topic door een klant geopend: Hoe kan het dat ik gebeld werd door mijn eigen telefoonnummer? | KPN Community. Inderdaad: hoe kan dat eigenlijk? Het antwoord: spoofing. Oplichters kunnen het telefoonnummer dat bij jou in beeld verschijnt vervalsen. Daardoor kan het lijken alsof je wordt gebeld door een nummer dat je kent, een bedrijf of zelfs door je eigen nummer. Gelukkig betekent dit niet automatisch dat iemand je telefoon heeft overgenomen.

Actueel: een opvallende vorm van spoofing

Er zijn momenteel meldingen van oplichters die mensen bellen en ervoor zorgen dat hun eigen mobiele nummer op het scherm verschijnt. De Fraudehelpdesk waarschuwt hiervoor.

In deze variant krijgen mensen na het opnemen bijvoorbeeld een bandje te horen namens Amazon. Er zou een iPhone zijn besteld via hun account. Wanneer de gebelde persoon aangeeft dat dit niet klopt, wordt diegene doorgeschakeld naar een zogenaamde medewerker. Die probeert vervolgens bijvoorbeeld persoonlijke of financiële gegevens te bemachtigen of het slachtoffer over te halen software te installeren.

Het telefoontje is dus een smoes om je gegevens of toegang tot je apparaat te krijgen!

Hoe werkt spoofing?

Bij spoofing wordt het telefoonnummer dat op jouw scherm verschijnt vervalst. De beller kan daardoor een ander nummer laten zien dan het nummer waarmee daadwerkelijk wordt gebeld. Dat kan dus ook jouw eigen mobiele nummer zijn.

Je ziet jouw eigen nummer op het scherm, maar de oproep komt in werkelijkheid ergens anders vandaan. Dit betekent niet dat iemand daadwerkelijk vanaf jouw telefoon belt of dat je simkaart automatisch is overgenomen.

Waarom kan KPN dit niet gewoon blokkeren?

Dat is een logische vraag. Het nummer dat je op je scherm ziet, is bij spoofing niet het echte nummer van de beller. Het is vervalst. Daardoor kan KPN niet simpelweg herkennen dat iemand daadwerkelijk vanaf jouw nummer belt en die oproep blokkeren. Daarnaast kunnen oplichters verschillende nummers gebruiken of telkens een ander nummer laten zien. Alleen één nummer blokkeren voorkomt het probleem daarom niet.

Zie je je eigen nummer op je scherm?
Dat betekent dus niet dat KPN jouw nummer aan iemand anders heeft gegeven of dat iemand daadwerkelijk vanaf jouw abonnement belt.

Wat kun je doen?

Word je gebeld door je eigen nummer? Dan is het advies eenvoudig:

• Neem liever niet op.
  • Heb je wel opgenomen en vertrouw je het gesprek niet? Hang dan direct op.
  • Deel nooit wachtwoorden, verificatiecodes, bankgegevens of creditcardgegevens.
  • Installeer geen software omdat een onbekende beller daarom vraagt.
  • Verwacht je daadwerkelijk een telefoontje van een organisatie? Zoek dan zelf het officiële telefoonnummer op en neem daarmee contact op.

Heb je al gegevens gedeeld?

Heb je toch gegevens doorgegeven, een code gedeeld of software geïnstalleerd omdat een beller daarom vroeg? Onderneem dan zo snel mogelijk actie

Heb je financiële gegevens gedeeld? Neem dan contact op met je bank. Heb je een wachtwoord gedeeld? Wijzig dit dan zo snel mogelijk. Heb je software geïnstalleerd waarmee iemand op afstand kan meekijken? Laat je apparaat controleren en neem bij twijfel contact op met de Fraudehelpdesk.

Goed om te onthouden

Een telefoonnummer op je scherm is geen garantie dat je daadwerkelijk door die persoon of organisatie wordt gebeld. Ook een bekend nummer, zoals dat van een bank, bedrijf of zelfs je eigen nummer, kan worden vervalst. Sommige banken gebruiken daarom gespreksverificatie in hun officiële bank-app. Daarmee kun je controleren of een telefoontje inderdaad van je bank afkomstig is. Gebruik bij twijfel altijd de officiële app of website van de organisatie om zelf contact op te nemen.

Dus: word je gebeld door je eigen nummer? Niet opnemen en zeker niet meegaan in het verhaal!

Meer weten over spoofing?

Meer weten over spoofing en andere vormen van telefonische oplichting?
Bekijk ook ons uitgebreide artikel: Telefonische overlast, spam, phishing, en spoofing. Wat is het en wat kun je er tegen doen? | KPN Community

Ben jij ook weleens gebeld door je eigen telefoonnummer? Of kreeg je een vergelijkbaar telefoontje over een bestelling of betaling?

Deel je ervaring hieronder. Daarmee kunnen we anderen helpen om dit soort telefoontjes sneller te herkennen.

4 reacties

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Je staat toch even raar te kijken als je ineens in de display van het toestel jouw eigen nummer ziet staan. Voor de zomer had ik zelf ineens een paar gemiste oproepen van zogezegd mijn eigen nummer. 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 18, 2026

Ik wordt gebeld door de USA Politie, of door Google services die verdachte activiteiten hebben gezien. De bank wil mijn gegevens weten noem maar op. 

Een bescherming tegen spoofing is er niet en kennelijk heeft men chronisch geldgebrek.

Jasper van KPN
Moderator

Mijn eigen nummer heb ik nog niet gehad, als het me gebeurt zijn het vooral nummers uit de UK of Oostenrijk die mij bellen. Geen idee waarom uit die 2 landen, maar het maakt ze wel makkelijker te herkennen.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 18, 2026

Ik ben tot nu toe nog nooit zomaar gebeld door iemand anders met mijn eigen telefoonnummer. Ik bel wel via VoipBuster uit met een geverifieerd en gespoofd telefoonnummer van mij, maar dat is bewust.

Wel ben ik in een ver verleden gebeld door een telefoonnummer wat op een cijfer na op mijn telefoonnummer leek. In plaats van de xxx30 stond er xxx40. Het was iemand die blijkbaar zijn telefoon kwijt was, en deze opzocht door te bellen, en per ongeluk mijn nummer intoetste.... 😄

Om verder in de scam te duiken: Vaak valt mij op dat de eerste 6 à 7 cijfers van het telefoonnummer gelijk zijn met die van mij. Ik vermoed dat het een nieuwe spoofingtechniek is, waarmee ze telefoonnummers proberen te imiteren die op jouw nummer lijken, alsof ze uit jouw regio komen. Maar met mobiele nummers kan je dat natuurlijk niet zien, wel bij de landlijnen waarbij bijvoorbeeld Badhoevedorp meestal 020-659xxxx heeft.