Skip to main content

Hoi, ik het gisteren per ongeluk op een .SCR malware geklikt en kwam er dus al gouw achter dat dit een information vergarende malware is. Het schijnt bijna al je informatie te bemachtigen. IP, hardware id, steam, wallets, PC naam, zo beetje alles wat je maar kunt bedenken. Hier is een lijst met uitleg. https://julienvandorland.substack.com/p/the-scr-malware-hack-explained

Nu was ik er vrij snel achter en dus gelijk backups gemaakt en windows er op nieuw op, email wacht woorden verandered, maar ik voel me nog niet echt veilig. Ik weet namelijk niet in hoe makkelijk het  voor ze is om als nog binnen te dringen, omdat ze mijn IP ook hebben?
 

Kan iemand mijn adviseren in wat ik eventueel nog kan doen.?Ik zat zelf te denken om het locale IP te veranderen. Nu las ik ook over DHCP en dat de router dus de locale IP bepaald, dus nu was ik al aan het rond kijken in mijn router, maar daar staat genoeg in dat ik waarschijnlijk meer breek en wou dus vragen als iemand me in de juiste richting kan sturen?

Hi @jbkappirossi, wat naar dit. 

Je hebt alles gedaan wat je kon doen. Verse installatie van Windows en al je wachtwoorden veranderd, daar ga ik tenminste vanuit. Dat lijkt me voldoende. Verder zou ik KPN Veilig installeren voor de zekerheid, je hebt 2 licenties bij je internet abonnement. IP-adres veranderen is niet nodig. 

Verder; vooral niet op links klikken die je niet kent of vertrouwt. Zoals deze. 


Hoi, bedankt voor je reactie.

Nu heb ik me laten vertellen dat de router firmware pas na 48 uur de DHCP reset en dat het ip dan pas zou kunnen veranderen, klopt dit? Ik heb the router al een uurtje van het stroom af gehad, maar dat was niet genoeg om het IP te laten switchen. 

 

Ik snap het. Ik zit al jaren te verkondigen dat mij dit niet overkomt en dan zul je net zien. Het was niet eens via Mail. Ik kreeg namelijk een bericht via Artstation. Dit is a website waar iedereen zijn 3d art post. De persoon in kwestie deed zich voor als een bedrijf en dat het ging om iemand die aan het soliciteren was met mijn art en als ik dat even wou valideren, was de vraag. Aan de tumbnails was het namelijk niet te zien. Je kon aan de bestanden zien dat het plaatjes waren. Dus later liet ik het aan mijn maten zien, online en er zat dus 1 bestand tussen wat leek op een plaatje, maar dat was dus de malware.

 


Hallo @jbkappirossi , je wan ip wordt nooit veranderd, niet door kpn en niet door welke reset dan ook.

 


Je IP-adres wordt inderdaad niet aangepast. Ik heb het ooit meegemaakt bij iemand die zijn modem 6 maanden stroomloos had, maar dat is een heel andere situatie. Waarom zou je overigens een ander adres willen hebben? 


Met "locale IP" bedoeld u het ip wat begint met 192.168.2.? Dat veranderen is zinloos. 

Het WAN ip kunt u zelf niet veranderen. Dat zou KPN moeten doen. Maar die weigert dat. Want anders krijgt iemand anders weer uw oude ip en daarmee uw "rotzooi".