Skip to main content

Het is gratis en leuk maar ondertussen.... Het meelezen ondanks versleutelingen

• March 23, 2026
  • 4 reacties
  • 72 keer bekeken

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6

Het bericht.

Wat ik altijd al zei/schreef dat men mee leest ondanks elke versleutelingen. 
Wanneer stopt het mensdom eens deze rommel te gebruiken, en gaat men eens een klein beetje nadenken? Mijn privé, blijft zoveel mogelijk privé.

Dus Whatsapp, Signal, Telegram, en alle berichtendiensten die gecentraliseerd servers hebben staan eruit en ga voor decentrale of peer2peer alternatieven.  

Excuus voor de “toon”..😲

4 reacties

• March 23, 2026

Dus Whatsapp, Signal, Telegram, en alle berichtendiensten die gecentraliseerd servers hebben staan eruit

Helemaal mee eens, ik gebruikte dat alles nog nooit.
( eindelijk komt de rest van de wereld daar ook achter . . )

en ga voor decentrale of peer2peer alternatieven.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fediverse

Het bericht.
Wat ik altijd al zei/schreef dat men mee leest ondanks elke versleutelingen.

Ja, het oude liedje, eerst iets gratis aanbieden en dan de voorwaarden veranderen.
Hoe kan het zijn dat de meeste mensen er gewoon intuinen.

Excuus voor de “toon”..😲

Ach, dat valt nog wel mee, maar wat heeft kpn er mee te maken ? (nou ja . . )
EN, wat ik hier zo zie lopen de meesten gewoon vrolijk met de meute mee.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 23, 2026

Ik heb thuis diverse alternatieven staan. XMPP, P2P en andere vormen van communicatie middelen als het zou moeten. Ook zit ik op het federale netwerk. Probleem is dat IK er op zat, maar al mijn “vrienden”  niet. Wordt het toch wat eenzaam. Het is al rap gedaan met je privacy en kennelijk heeft men geen enkele moeite om hun familie op zoiets als Feestboek te zetten. Echter met de techniek die een bedrijf als Palantir heeft, heb ik het idee dat je beter naar de kroeg kan gaan voor een praatje :)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 24, 2026

Versleuteling is alleen goed als je erop kunt vertrouwen dat de aanbieder ook daadwerkelijk doet wat hij belooft. Zolang de broncode van zowel de server als de client niet openbaar is, en deze niet gecontroleerd, gecompileerd en vergeleken kan worden met de binaire code van de huidige versie, kun je net zo goed in 'plain text' communiceren. Onder het mom van kinderbescherming eisen verschillende overheden van diverse landen bovendien steeds vaker een 'backdoor' in versleutelde chats. Zo biedt Meta vanaf 8 mei 2026 bijvoorbeeld geen versleutelde DM’s meer aan om deze eis te voldoen.

Daarnaast heeft sociale media weinig zin als niemand in je omgeving de betreffende dienst gebruikt. Vaak word je echter gedwongen om bepaalde platforms te gebruiken, zoals voor een klassenapp van school, een buurtgroep of de klantenservice van bedrijven zoals KPN.

Men bepaalt zelfs wat de moeite waard is om te versleutelen. Een bericht als "Wat eten we vandaag?" is natuurlijk privé, maar het is de vraag of dat met 'quantum-proof' versleuteling verstuurd moet worden. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld al twintig jaar PGP om zeer gevoelige informatie, zoals wachtwoorden, handmatig te versleutelen nog voor het versturen.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 24, 2026

PGP is een goede methode. Ik heb bv Jami als p2p communicatie, die ik via Fdroid gedownload heb. Dit om te voorkomen dat ze een pusher gebruiken die ik niet wil. Veel van deze apps gebruiken bijna allemaal Googles Firebase, Apple APN of equivalenten. En dan hebben we de fa. Palentir, de grootste datagrabber die ik ken met allemaal bekende klanten. Ik denk dat we beter de telefoon thuis kunnen laten en naar een kroeg kunnen gaan om ouderwets te kunnen communiceren….en dan nog..
Eng en zorgelijk tegelijk.