Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik veilig port forwarding instellen voor mijn minecraft server?

• 18 maart 2025
  • 4 reacties
  • 44 keer bekeken

Pepijn de Vries
Nieuwkomer

Beste community leden,

Ik wil graag een Minecraft server voor een grotere groep online vrienden openen. Ik vraag mij hier alleen wel voor af, is dit veilig? Op het internet zijn er eigenlijk alleen maar negatieve punten te vinden bij het openen van ports, terwijl er standaard ports zoals 80 (HTTP) en 443 (HTTPS) open staan.

Klopt het dat dit alleen een gevoeligheid is als mensen toegang krijgen tot de LXC container/computer waar op de server runt? Want dit is vanuit een Minecraft server (als het goed is) niet mogelijk. 

Daarnaast las ik nog dat je publieke ip ook werkelijk publiek word en dat dit ook weer veiligheidsrisico’s met zich meebrengt. Dit snap ik wel, zijn er hier dan ook oplossingen voor? Als ik een domeinnaam koop en deze als een redirect gebruik, verstopt dit het IP-adres dan? Zijn er andere manieren om deze risico’s te voorkomen? Ik las al wat over tunnels, maar dat kost alleen maar weer extra geld/werk.

Ik maak gebruik van een Minisforum MS-01 minipc als server, verbonden met ethernet aan een Experia Box V10A.

Beste antwoord door wjb

Die port-forwarding die je voor Minecraft moet maken is voor één poort en wijst naar de computer waar jij Minecraft op draait. Die poort wordt afgewikkeld door Minecraft en niet door een of ander obscuur stukje malware. Ik zie dus weinig risico's waarbij ik aanneem dat Minecraft de beveiliging van haar eigen software op orde heeft.

En dat jouw publieke IP adres zichtbaar is zou ik me maar niet te druk om maken, die is nu ook zichtbaar en kwaadwillenden hebben die al lang gevonden. Ook het gebruiken van een domeinnaam maakt niets uit want via de DNS worden die toch omgezet naar jouw IP adres.

Bekijk origineel

4 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4405 reacties
  • 18 maart 2025

Ik heb weinig ervaring met minecraft, maar je kan toch ook bij minecraft van die realms kopen waarmee je samen kan spelen op minecraft? Dan doet microsoft of minecraft het hosten en zit je dus sowieso veilig. 

• 3303 reacties
  • 19 maart 2025

Het is net als auto rijden. Of fietsen. Je kunt beter thuis blijven, dat is veiliger. Maar ja... dan kom je ook nergens...

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2340 reacties
  • 19 maart 2025

De beste oplossing is om je aan te sluiten bij een speciaal gamewebhosting bedrijf. 

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • Antwoord
  • 19 maart 2025

Die port-forwarding die je voor Minecraft moet maken is voor één poort en wijst naar de computer waar jij Minecraft op draait. Die poort wordt afgewikkeld door Minecraft en niet door een of ander obscuur stukje malware. Ik zie dus weinig risico's waarbij ik aanneem dat Minecraft de beveiliging van haar eigen software op orde heeft.

En dat jouw publieke IP adres zichtbaar is zou ik me maar niet te druk om maken, die is nu ook zichtbaar en kwaadwillenden hebben die al lang gevonden. Ook het gebruiken van een domeinnaam maakt niets uit want via de DNS worden die toch omgezet naar jouw IP adres.

Reageer