Skip to main content
Beantwoord

Hoe kom ik af van het iritante gedrag van het KPN Abuseteam?

• January 25, 2025
  • 26 reacties
  • 402 keer bekeken

Nu wordt de verificatiemail van Alie Express geblokkeerd. Dit team werkt de gevoelig. Ze zijn niet direct bereikbaar. Ook niet door KPN medewerkers. Dit is als een irritante koning op een verveelde troon. Onschendbaar. Het is bij dit team altijd prijs waar andere mailproviders geen problemen zien.

Waarom kan ik niet zelf bepalen of ik dit slecht werkende team wil of niet? 

Waarom reageert het Abuse team al jarenlang niet op de, inmiddels, duizenden klachten over hun veel te kritische beleid?

Waarom is dit team NIET telefonisch bereikbaar? Ze blokkeren immers ook belangrijke mails.

Beste antwoord door Dennis ABD

Ons spamfilter werkt op basis van meldingen van ontvangers. Deze worden niet enkel bij ons verzameld maar bij alle partijen waar dit filter actief is (het betreft Cloudmark, een onderdeel van Proofpoint).

Mails van AliExpress, of delen welke in deze mails staan zoals andere URLS, zullen veel als spam aangemeld worden. Zeker belangrijke domeinen zullen inkomend niet gefiltered worden als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen, forwards blijven echter altijd lastig bij dergelijke domeinen.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

26 reacties

Dennis Overbeek
Wijsgeer

Beste ​@WhoopySnoopy,

Dit is de voornaamste redenen waarom het Abuse team het blokkeert:

Bekijk de websites die je in de quarantaine-omgeving kan bezoeken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 25, 2025

Goedendag. Dit is nu een van de dingen die ik bedoel. U LEEST MIJN TEKST NIET! U stuurt wel meteen botweg een standaard knip- en plak tekst terug. Typerend niet?

In mijn review staat niet dat ik ben geblokkeerd. Er staat dat de verificatiemail van AliExpress wordt geblokkeerd. Bij dergelijke organisaties zouden jullie 10 keer nauwkeuriger moeten zijn alvorens mail te blokkeren.

Dus a.u.b. LEES MIJN TEKST EERST en geef dan een zinnig antwoord. Ik ben bezig met een refund en jullie zorgen ervoor dat alle in het honderd loopt! Ik kan niet meer inloggen op AliExpres. Jullie houden de mail tegen.

wjb
Wijsgeer
  • January 25, 2025

Is die verificatie mail in jouw spamfolder terecht gekomen of helemaal niet aangekomen, ook niet in jouw spamfolder?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 25, 2025

Het bericht dat de mail van Aliexpress wordt geblokkeerd is mijn gewone mail aangekomen. Ik zie de oorsponkelijke mail pas na 20 minuten en dan is de inlogtijd voorbij. Ik kom niet verder.

wjb
Wijsgeer
  • January 25, 2025

Zeg je nu dat die verificatie mail na 20 minuten alsnog in jouw mailbox is afgeleverd?

Kan je hier eens een screenshot plaatsen van het mailtje dat de mail van AliExpress wordt geblokkeerd.

Uiteraard wel even jouw persoonlijke gegevens wegpoetsen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 25, 2025

wjb
Wijsgeer
  • January 25, 2025

Klopt het dat jij jouw KPN mailbox via Gmail laat lopen?

wjb
Wijsgeer
  • January 25, 2025

Misschien kan ​@Dennis ABD eens meekijken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 25, 2025

klopt

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 25, 2025

… Maar op de KPN mail website is hetzelfde.

wjb
Wijsgeer
  • January 25, 2025

Er zal vast iets vastgesteld zijn door het spamfilter en ik hoop dat ​@Dennis ABD daar duidelijkheid in kan verschaffen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 25, 2025

Het bericht komt van Abuse. Daar is geen twijfel over mogelijk. Ik vraag mij nog steeds af waarom KPN zo zenuwachtig is met hun oordeel over spam e.d. Ik zal de verificatiemails via een ander mailadres moeten laten gaan om dit te voorkomen. Dit betekent dat KPN mail in functie minder geschikt is voor gebruik voor twee-traps verificatie. 

wjb
Wijsgeer
  • January 25, 2025

Ik vraag mij nog steeds af waarom KPN zo zenuwachtig is met hun oordeel over spam e.d. Ik zal de verificatiemails via een ander mailadres moeten laten gaan om dit te voorkomen.

Het zou ook maar zo kunnen dat die verificatie mail daadwerkelijk geïnfecteerd was.

Dennis ABD
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Abuse
  • Antwoord
  • January 27, 2025

Ons spamfilter werkt op basis van meldingen van ontvangers. Deze worden niet enkel bij ons verzameld maar bij alle partijen waar dit filter actief is (het betreft Cloudmark, een onderdeel van Proofpoint).

Mails van AliExpress, of delen welke in deze mails staan zoals andere URLS, zullen veel als spam aangemeld worden. Zeker belangrijke domeinen zullen inkomend niet gefiltered worden als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen, forwards blijven echter altijd lastig bij dergelijke domeinen.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • January 27, 2025

Hi ​@WhoopySnoopy, ik zie dat KPN Abuse medewerker Dennis ABD uitleg heeft gegeven over de werking van het spamfilter, en hoop dat dit stukje nu duidelijk is. Verder lees ik terug dat je zelf al met het idee kwam om deze verificatiemail via een ander mailadres te laten lopen, en dat lijkt me hier wel een handige workaround. Ik hoop dan ook dat het op die manier snel lukt om je refund af te ronden bij AliExpress!

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 27, 2025

Dag Dennis, vat dit niet persoonlijk op, maar hoe is het mogelijk dat XS4ALL met zo’n 250K klanten een perfect werken spamfilter in eigen beheer had en KPN met zo’n 3,5M klanten kennelijk de kennis niet in huis heeft of daar het geld niet aan uit wil geven en dus uitbesteedt aan een kennelijk BAC bedrijf met een resultaat om van te huilen?

De  mails die bij mij in het spamfilter zijn beland sinds de overgang naar de systemen van KPN waren afkomstig van diezelfde KPN of de belastingdienst.

Dennis ABD
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Abuse
  • January 28, 2025

XS4all maakte ook gebruik van Cloudmark.

wjb
Wijsgeer
  • January 28, 2025

XS4all maakte ook gebruik van Cloudmark.

Inderdaad, het was toch ook juist KPN die destijds haar spamfilter heeft vervangen door die die ook door XS4ALL gebruikt werd.

Overigens had ik toen mijn zakelijke mail nog bij XS4ALL ondergebracht was daar veel meer last van spam dan met mijn privé mail bij KPN.

Dennis ABD
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Abuse
  • January 28, 2025

Klopt. Zowel KPN als XS4all hadden beide wel custom werk er omheen.

Gezien de hoeveelheid spam, en de agressiviteit van de spammers, staat de boel aan onze kant ook wat agressiever. Wij zitten er altijd bovenop om bij te sturen waar mogelijk, het gaat echter niet altijd goed.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 28, 2025

Overigens had ik toen mijn zakelijke mail nog bij XS4ALL ondergebracht was daar veel meer last van spam dan met mijn privé mail bij KPN.

Ik denk dat een vergelijk tussen zakelijke mail of privé mail niet helemaal eerlijk is……….

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 28, 2025

Ik heb toch liever beetje maar spams dan het het blokkeren van false positive. Dit gedrag vind ik niet toelaatbaar, en daarom gebruik ik eigenlijk nooit een provider email adres maar de al als goed bewezen werkende email diensten. Als een false positve in spam folder gaat, kan de gebruiker nog altijd terug halen, maar het helemaal blokkeren is niet acceptabel.

wjb
Wijsgeer
  • January 28, 2025

Ik denk dat een vergelijk tussen zakelijke mail of privé mail niet helemaal eerlijk is……….

Ik denk niet dat er in mijn geval veel verschil in zat en daarbij komt dat ik op mijn zakelijke mailaccounts vandaag de dag minder spam ontvang dan destijds bij XS4ALL. Het zijn nog altijd dezelfde mailaccount alleen zijn die nu ondergebracht bij mijndomein.nl.

Maar belangrijker voor dit topic is dat je begrijpt dat KPN dus juist gekozen heeft voor de spamfilter die XS4ALL destijds in gebruik had. XS4ALL had dus ook geen spamfilter in eigen beheer. En om de leverancier van de spamfilter een "BAC bedrijf met een resultaat om van te huilen"  te noemen is wel heel cru helemaal nu je weet dat dit precies hetzelfde bedrijf is dat ook de spamfilter van XS4ALL verzorgde.

wjb
Wijsgeer
  • January 28, 2025

...maar het helemaal blokkeren is niet acceptabel.

Dat zal ook niet snel gebeuren immers alleen sure-spam wordt verwijderd, possible-spam komt in de spamfolder. Dan moet een mail/verzender dus als "zekere spam" gekenmerkt zijn en dat betekent dat die mail/verzender een behoorlijk hoge spam score moet halen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 28, 2025

Dat zal ook niet snel gebeuren immers alleen sure-spam wordt verwijderd, possible-spam komt in de spamfolder. Dan moet een mail/verzender dus als "zekere spam" gekenmerkt zijn en dat betekent een behoorlijk hoge spam score halen.

Als een verificatie mail van Aliexpess aangemerkt als "zekere spam” is een teken de de spam filter niet werkt en het bedrijf moet direct corrigeren.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 28, 2025

@wjb we worden het niet eens, dat is wel duidelijk, geeft niet, ieder zijn ervaring.

Als laatste opmerkingen (en dan schei ik er mee uit) heeft het KPN spamfilter geen mogelijkheid tot een white list (had XS4ALL wel) en waarom wordt bij het KPN spamfilter het mail onderwerp aangepast met de kreet SPAM als dit (wellicht ten onrechte) als spam aangemerkt wordt.

Ik heb het bij XS4ALL nooit meegemaakt dat email van de provider of de belastingdienst in de spambox belande.