Skip to main content

Hoge kosten bij het bellen naar 0902 nummers bij een beloofde prijs

• June 9, 2026
  • 4 reacties
  • 73 keer bekeken

Sommige mensen krijgen superhoge rekening vanwege bellen 0902 zonder dat ze dat herkennen.

het gaat als volgt: er wordt u een prijs beloofd bijvoorbeeld als klant van een bepaalde firma of als winnaar van een online spelletje.

eerst komt er een pagina waar naar een aantal zaken zoals naam, email adres en dat soort dingen wordt gevraagd. Dan volgt er een paginacwaar staat: ‘bel nu het volgende nummer’ met het actuele nummer verborgen onder de trkst.

als de gebruiker dan op deze knop drukt wordt er doorverbonden naar een duur 0902 nummer en komt men vaak in een quiz met eenvoudige vragen. Hoe langer je deze vragen blijft beantwoorden hoe higer de rekening.

dit verklaart de hoge rekening van een 0902 telefoonnummer waarvan men denkt het niet gebeld te hebben.

4 reacties

• June 9, 2026

Tja ​@fdh10 zo werkt dat nu eenmaal, maar de 09XXX nummers waarschuwen wel altijd dat het €x,xx per minuut of tijdseenheid kost, dat is wettelijk verplicht en als je dat niet wilt betalen hang je gewoon op,

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • June 10, 2026

Tja…

Dan belt er -weet ik veel nummer-, dan een vage 06, dan een 088 nummer. Je wordt op je telefoon ondergescheten met berichten en contacten van lui die geld nodig hebben of jou dat beloven. En dan heb ik het nog niet over allerlei dames die volgens het plaatje al de wereldcup in handen hebben. 

Er is hier een eenvoudige methode voor, namelijke de bekende contacten lijst. 

Alle nummers die je kent gaan de contactenlijst in, alle nummers die je niet kent gaan naar de voicemail.
Je kunt ook kiezen voor nummers blokkeren. 

Belbots vinden voicemail niet fijn, en alle ander gespuis noteren dat er nooit actie is op jou nummer. 

Werkt fantastisch.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 10, 2026

Als ik eerst moet gaan betalen voor een te winnen prijs… oef… dan haak ik af! De meeste 09xx nummers zijn betaalnummers, dat zijn rode vlaggen! 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Hoi ​@fdh10, welkom bij onze community. 

Een goede waarschuwing, ik heb deze vorm al een tijdje niet meer gezien. Ik denk ook: voor een gewonnen prijs hoef je niets te doen. Vaak zijn dit wel prijzen die zogenaamd gewonnen zijn zonder dat je ergens aan mee hebt gedaan.