Skip to main content

Wij zijn hosting provider en hosten op onze 5 servers enkele honderden websites. Nu is het zo dat 1 van deze servers wordt geblacklist door KPN. 

Dit betekend dat iedereen die naar een website wil van onze 361 klanten die op deze server draaien dat je hier niet kan komen. Maar ook de klanten die op deze server staan kunnen nu helemaal niks meer, dus kunnen niet op hun eigen site komen maar ook geen mail openen. 

• Nu heb ik meermaals met KPN gebeld hierover. Allereerst kon dit via de mail abuse@kpn.com gedaan wordt maar dit blijkt niet zo te zijn deze afdeling gaat er niet over.
  • Manager van KPN zakelijk gesproken die geeft alleen aan kijk maar op het Forum.
  • Medewerker KPN zakelijk gesproken heeft meerdere dingen uitgezocht maar kan nergens een contactpersoon of een afdeling binnen het bedrijf KPN vinden die hierover gaat.

Dus daarom hier de nood vraag met zeer grote spoed. Wie kan mij helpen door ons IP adres weer toegankelijk te krijgen voor KPN klanten. 

Beste ​@Martin Kok , ik heb medeforumlid ​@wjb even ingeseind, misschien dat hij iets voor je wil en kan betekenen.

Wacht zijn reactie s.v.p. even af.

Succes.

@Martin Kok, Op basis waarvan ben je tot de conclusie gekomen dat er sprake zou zijn van het blacklisten van een IP adres? 

Heb je een voorbeeld van een site die op de server draait die geblacklist zou zijn?

Op de server draaien meerdere klanten. Zoals bijvoorbeeld Kalkvof.nl deze heeft KPN internet en kan niet op de website komen en niet in hun mail. Maar ze kunnen ook niet op andere sites komen op dezelfde server. 

in de bijlag een foto wat je ziet. 

@Martin Kok Waarschijnlijk is het DNS filter in werking en niet IP adres blacklist. Probeer een andere DNS server of het wel werkt

BTW, Kalkvof.nl is niet ondertekent met een geldige handtekening DNSSEC, geen wonder dat Extra Veilig Internet de site blokkeert.

@Martin Kok Ik raad aan om ook even na te gaan hoe het komt dat KPN jullie blokkeert in hun Extra Veilig Internet software die door hun klanten kan worden geïnstalleerd. Grote kans dat één van je klanten op die bewuste server een groot veiligheidsrisico is/was, waardoor KPN het hele IP-adres blokkeert.

Zo'n blokkade als dit gebeurt niet zomaar. Je moet wel uitzoeken waardoor het zou komen.
Ik kan er overigens via KPN wel op komen, want ik heb niet die software draaien.

Ik kan G-com Automatisering Stadskanaal en Gebr. Kalk prima openen hoor.
Blijkbaar blokt Extra Veilig Internet aan jouw kant de boel: geen idee wat dat is.

De bewuste site Kalkvof.nl is overigens clean. Maar misschien geldt dat niet voor een van de andere daarop gehoste sites.

@HansGlas Extra Veilig Internet is onderdeel van MKB Een, heb je ook MKB Een abo van KPN?

De bewuste site Kalkvof.nl is overigens clean. Maar misschien geldt dat niet voor een van de andere daarop gehoste sites.

Uitslag:

Je domein is onveilig oftewel 'insecure', omdat het niet ondertekend is met DNSSEC.

Technische details:

Domein Registrar
kalkvof.nl The Registrar Company B.V., SIDN BV

@HansGlas Extra Veilig Internet is onderdeel van MKB Een, heb je ook MKB Een abo van KPN?

Nee en dus ook geen Extra Veilig Internet.

Ik kan die site gewoon benaderen …

Ook g-com.nl is te benaderen.

Ik ben bang dat dit dus echt door "Extra Veilig Internet" van KPN veroorzaakt wordt en ik hoop dat dit zeer spoedig door een moderator van KPN opgepakt zal worden.

Klopt het ligt aan het extra veilig internet van KPN. Echter heb ik dat bij de klant kalk al uit gezet, maar dat helpt dan ook niet. Dus het zal ergens geregistreerd zijn.

Wij zijn de hosting partij en registreren ook de domeinnamen voor al onze klanten, even ter informatie voor de andere mensen die hier al hebben gereageerd. Wij regelen dus alles voor deze klanten en hebben alles in beheer.

De DNSSEC ga ik nazoeken waarom dit niet aanstaat bij deze klant. 

Wij monitoren alle servers die we hebben en mocht hierop iets gebeuren dan zien we dit zelf en zorgen we ervoor dat dit opgelost wordt. Dat kan niks met KPN te maken hebben want wij zien zoiets veel eerder natuurlijk. 

Bij zakelijke abo's worden gecheckt op DNSSEC

Ik kan een internetpagina niet bezoeken

Soms kan het voorkomen dat een website niet goed is ingesteld voor het gebruik van DNSSEC. Als een website deze techniek niet gebruikt, kan je de pagina niet bereiken. Jouw browser geeft mogelijk een foutmelding zoals "Server not found.", maar meestal zie je alleen een witte pagina.

Klopt het ligt aan het extra veilig internet van KPN. Echter heb ik dat bij de klant kalk al uit gezet, maar dat helpt dan ook niet. Dus het zal ergens geregistreerd zijn.

Wij zijn de hosting partij en registreren ook de domeinnamen voor al onze klanten, even ter informatie voor de andere mensen die hier al hebben gereageerd. Wij regelen dus alles voor deze klanten en hebben alles in beheer.

Ik weet het niet 100% zeker alleen dit is een instelling die je volgens mij niet zelf aan of uit kan zetten. Ik zet deze instelling in ieder geval wel eens uit en dat doe ik op een intern systeem. Volgens mij lukt dat niet in het modem zelf. Mogelijk wel in de omgeving van MijnKPN Zakelijk maar daar werk ik zelf niet mee omdat ik thuis uiteraard geen zakelijk internet abonnement heb.

Je zou altijd eens contact op kunnen nemen met RoutIT. KPN EEN is een onder water een product wat KPN verkoopt maar eigenlijk ontwikkeld is door (dochterbedrijf-)RoutIT.

Ik weet het niet 100% zeker alleen dit is een instelling die je volgens mij niet zelf aan of uit kan zetten. Ik zet deze instelling in ieder geval wel eens uit en dat doe ik op een intern systeem. Volgens mij lukt dat niet in het modem zelf. Mogelijk wel in de omgeving van MijnKPN Zakelijk maar daar werk ik zelf niet mee omdat ik thuis uiteraard geen zakelijk internet abonnement heb.

Je zou altijd eens contact op kunnen nemen met RoutIT. KPN EEN is een onder water een product wat KPN verkoopt maar eigenlijk ontwikkeld is door (dochterbedrijf-)RoutIT.

Ja ik ga even kijken via de domein om dit te regelen. Wij zijn ook RoutIT partner dus ik ga mijn contact persoon daar ook nog even een bericht sturen. Bedankt. 

Extra veilig internet (EVI) maakt gebruik van het FortiGuard internetfilter. Deze database beheert KPN volgens mij niet zelf. Je kan controleren of een website geblokkeerd is via https://www.fortiguard.com/webfilter en langs deze weg ook een review hiervan aanvragen.

Voordat je dit doet raad ik je echter aan om te checken dat er niet een besmette site draait op deze server of dat deze op een andere manier misbruikt wordt.

Als ik checks doe of het betreffende ip van die server geblacklist is kom ik deze namelijk op meerdere blacklist tegen. Volgens deze site https://www.abuseipdb.com/check/185.103.18.35 zijn er de afgelopen dagen diverse verdachte activiteiten gelogd afkomstig vanaf deze server.

Hoe is dit afgelopen, ​@Martin Kok ? Weet je al meer?

Hi ​@Martin Kok ,

Ik heb dit probleem even bij de juiste mensen onder de aandacht gebracht. Er zal gecheckt worden of de blokkade nog actief is, en zo ja, dan zal ie verwijderd worden.

Hi ​@Martin Kok ,

Ik heb dit probleem even bij de juiste mensen onder de aandacht gebracht. Er zal gecheckt worden of de blokkade nog actief is, en zo ja, dan zal ie verwijderd worden.

Super bedankt! Vanuit ons is er actie ondernomen. Er was 1 website gebouwd in WordPress die vreemde dingen aan het doen was. Deze is direct suspended. 

Dat is goed om te horen ​@Martin Kok ,

Inmiddels zou het probleem zich niet meer voor mogen doen bij KPN Extra Veilig Internet, maar dit systeem maakt ook gebruik van lijsten van externe aanbieders die op andere plekken alsnog een actieve blokkade zou kunnen hebben. Ik ga er vanuit dat nu je actie ondernomen hebt, dat probleem zichzelf ook op zal lossen.

Reageer