Skip to main content
Beantwoord

Ik krijg mail over kritieke beveiligingsmeldingen, klopt dit?

  • 2 August 2024
  • 6 reacties
  • 89 keer bekeken

Afgelopen periode krijg ik veel mail op mijn hotmail mailadres over kritieke beveiligingsmeldingen, zo ook van KPN. Is dit Spam of klopt dit? Mac Studio, macOS Sonoma 14.5

Wie is de afzender van die mails @PeterSp ?

 


Hoi Wijsgeer,

Dat kan ik niet goed zien, er staat alleen 

en openen kan niet….


Kan je misschien een screenshot van het scherm plaatsen?

 


Ook hier een soort gelijke mail in de spam folder van hotmail . Ook hier een waarschuwing dat mijn account gehackt is of er zou een poging gedaan zijn tot ! Inloggevens, bankgegevens , ip etcetera allen hoog of kritiek . Geen screenshot gemaakt omdat ik de mail snel verwijderde . Weet wel dat het phishing is van midway park , dat zag ik onderaan staan . Is ook bekend op fraudehelpdesk.nl .

 


"op uw Account"

Het sneue hoofdlettergebruik zegt al voldoende dat dit nep is.


Hallo @PeterSp ,

Je hebt een grote kans dat het hier om phishing gaat. 
 

Hoe herken je phishing?

Hieronder lees je hoe je phishing e-mails kunt herkennen. Laten we hierbij kijken naar een concreet voorbeeld:

1. Controleer het e-mailadres dat gebruikt is om de e-mail te versturen

Alle grote bedrijven in Nederland gebruiken hun eigen e-mailadres. KPN gebruikt hiervoor @kpn.com. De belastingdienst gebruikt @belastingdienst.nl.

In het voorbeeld zie je dat de mail afkomstig lijkt te zijn van ‘support@kpnmail.nl’. Als je niet weet dat KPN alleen @kpn.com gebruikt lijkt dit niet zo raar. Toch is dit dus een e-mailadres dat KPN nooit zal gebruiken. 

In dit geval is support@kpnmail.nl ook niet het daadwerkelijke e-mailadres, maar dat wat is ingevuld als de naam van de verzender. Erachter, tussen de <> zie je het daadwerkelijke mailadres staan. Dit is al helemaal niet een mailadres dat klopt voor KPN.

Lees meer over dit onderwerp in dit topic: https://community.kpn.com/kennisbank-veilig-online-152/bescherm-jezelf-tegen-phishing-587730 


Reageer