Skip to main content

Beste mensen,

Ik werk met een Mac, en dus het programma Sleutelhanger waarin mijn wachtwoorden worden opgeslagen. Is dan de aanschaf van een wachtwoordmanager niet dubbelop? 

Hallo @HerrH 

 

Dat is ook een wachtwoordmanager dus echt zinvol om een extra wachtwoordmanager programma aan te schaffen is het niet, tenzij je bepaalde functionaliteit mist die een andere wachtwoordmanager wel biedt.

 

Trouwens: KPN bied sinds kort ook betaald de wachtwoordmanager 1Password aan: https://www.kpn.com/veilig/wachtwoordmanager.htm

Maar waarschijnlijk net zo overbodig als je er al 1 hebt op je Mac die aan jouw wensen voldoet.


Keychain is in feite al een wachtwoordmanager. Het ligt er een beetje aan wat jijzelf belangrijk vindt: opslag in de cloud, recovery mogelijk als je je master wachtwoord kwijt bent, ge-encrypte opslag, etc etc.

Op zich is de Mac Keychain (Sleutelhanger) wel veilig. Als je alles daar al in hebt, is een extra wachtwoordmanager een beetje overbodig.


Overigens gebruik ik KeePass, omdat ik op die manier kan wisselen tussen Windows en Mac en geen opslag in de cloud wil. Bovendien ben je dan ook niet afhankelijk van een tech-gigant of zit je vast aan een abonnementsstructuur.


Hi @HerrH, welkom hier. 

Zoals hier al aangegeven door de medegebruikers is Sleutelhanger als een wachtwoordmanager, nog eentje erbij is dus overbodig. Er zijn echter meerdere soorten afhankelijk van je wensen, de genoemde KeePass door Arjan vind ik ook een aanrader, maar als Sleutelhanger aan je wensen voldoet zou ik het mooi zo laten. :)