Skip to main content

Is de Ring deurbel een nachtmerrie op het gebied van privacy?

• December 17, 2025
  • 37 reacties
  • 216 keer bekeken

Toon eerste bericht

37 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 18, 2025

Ja lastig ​@JanD, het blijft een lastige discussie.

De huidige tijd van misdrijven en overlast vraagt gewoon om een deurbel camera, het werkt goed als afschrikking. Ik heb er ook 1 bij mijn moeder geïnstalleerd, en ze voelt zicht veel prettiger nu ze kan kijken wie er staat in het donker als er aangebeld wordt.

Op straat en in winkels wordt je ook constant gefilmd, het is gewoon de tijd waarin we leven.

De enige gang om zo een camera van je buren weg te krijgen is de gang naar de rechter, een stap die niet veel mensen snel zullen maken. Dus ik denk dat er alleen maar meer bij zullen komen.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 18, 2025

Vele denken dat omdat handhaving te moeilijk is en overtreedt de wet, zie het voorbeeld van fietsdiefstal. Geen handhaving betekent niet, dat je zonder consequenties kan doen. Als iemand naar de rechter stapt, zal je eerst dan zien hoe de consequenties zijn.

Oké dan stappen je buren naar de rechter, je moet dan komen en je krijgt een gerechtelijke dwang tot verwijdering. Dat is het dan.. Maar 90% van de mensen zullen die stap niet maken, mensen hebben daar helemaal geen zin in. Dus zullen het dan met pijn en moeite slikken. De politie kan je niet verplichten het te verwijderen en autoriteit persoonsgegevens doet niet meer dan een brief sturen. Dus de consequenties zijn nihil maar mijn inziens als je zo een ding hebt hangen tenzij je naar de rechtbank moet komen. Maar dan nog, verwijderen en done.
Edit: TDN heeft gelijk, financiële gevolgen zijn zwaar.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 18, 2025

Dus de consequenties zijn nihil maar mijn inziens als je zo een ding hebt hangen tenzij je naar de rechtbank moet komen.

De consequenties zijn voor de eerste rechtszaak van paar duizend Euro is niet nihil en je kan paar deurcamera's meer kopen. Dan komt nog de kosten voor de tweede rechtszaak als je het gerechtsoordeel niet volgt plus de dwangsom van €500/dag tot de verwijdering, de kans is groot dat je zelfs in gevangenis moet.

in conventie

5.1. veroordeelt [partij B] om de deurbelcamera binnen veertien dagen na betekening van het vonnis te verwijderen, op straffe van verbeurte van een dwangsom van € 500 voor iedere dag of ieder dagdeel dat [partij B] hiermee in gebreke blijft, met een maximum van
€ 10.000;

5.2. veroordeelt [partij B] om aan [partij A] te betalen een bedrag van € 925 aan buitengerechtelijke kosten, te vermeerderen met de wettelijke rente met ingang van 7 november 2025;

5.3. veroordeelt [partij B] in de proceskosten van € 2.765,45, te betalen binnen veertien dagen na aanschrijving daartoe. Als [partij B] niet tijdig aan de veroordelingen voldoet en het vonnis daarna wordt betekend, dan moet [partij B] € 46 extra betalen, plus de kosten van betekening;

5.4. veroordeelt [partij B] in de wettelijke rente als bedoeld in artikel 6:119 Burgerlijk Wetboek over de proceskosten als deze niet binnen veertien dagen na aanschrijving zijn voldaan;

5.5. verklaart dit vonnis tot zover uitvoerbaar bij voorraad;

5.6. wijst af het meer of anders gevorderde;

in reconventie

5.7. wijst de vorderingen van [partij B] af;

5.8. veroordeelt [partij B] in de proceskosten van € 692,50, te betalen binnen veertien dagen na aanschrijving daartoe. Als [partij B] niet tijdig aan de veroordelingen voldoet en het vonnis daarna wordt betekend, dan moet [partij B] € 46 extra betalen, plus de kosten van betekening.

Dit vonnis is gewezen door mr. A.C. Bordes en in het openbaar uitgesproken op 16 december 2025.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 18, 2025

Uiteraard is het altijd belangrijk om een rechtsvordering op te volgen, zou ik doen tenminste. Ik persoonlijk zou schikken als ik een brief van de rechtbank zou krijgen, ik zou het niet doorlaten lopen tot een zaak.

Over de kosten, dat moet een rechter wel toewijzen, en dat gebeurd lang niet altijd.

Ook Kan de aanklager verliezen, als bijvoorbeeld de privacy instellingen goed staan en het overlappen van openbaar gebied of tuin van de buren minimaal is zal een rechter niet altijd bevelen tot verwijdering.

Het is altijd afwachten natuurlijk hoe zo een zaak uitpakt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 18, 2025

Over de kosten, dat moet een rechter wel toewijzen, en dat gebeurd lang niet altijd.

Zie de rechterlijke uitspraak

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 18, 2025

Het hangt per zaak af, elke uitspraak is individueel.

De rest van je bericht had ik niet gelezen omdat je dit later toegevoegd hebt via Edit.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 18, 2025

Het hangt per zaak af, elke uitspraak is individueel.

Als je de wet overtreedt en verliest, betaalt je de proceskosten, in meeste gevallen ook de kosten van de tegenpartij (advocaat)

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 18, 2025

In sommige gevallen mag je dus wel minimaal de weg filmen. Als het echt niet anders kan bijvoorbeeld of als je dat stuk geblindeerd hebt via de settings.

Jij gaat er vanuit dat je het altijd strafbaar is, dat is dus niet zo. Het is alleen wel een gok die je neemt, daar ben ik het mee eens. Persoonlijk zou ik dus schikken en niet voor laten komen. 

En het niet opvolgen van het bevel, daarover ga ik niet eens in discussie met je, want persoonlijk zou ik altijd een bevel van de rechter altijd uitvoeren. Dat is voor mij geen discussie.

Dan moet ik ook zo sportief zijn om mijn uitspraak iets aan te passen, want daar heb je naar aanleiding van deze discussie wel gelijk in. Als je verliest zijn er dure consequenties..

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • December 18, 2025

Daarnaast vind ik die RING deurbel ook nog een verschrikkelijke klereherrie maken. De hele straat hoort hem...

Ik heb de mijne op 0,1% gezet haha.Maar ook ik overtreed hiermee de wetgeving.

Mijn deurbel hangt op drie meter van de weg en filmt iedereen en alles wat voorbij komt. Hier is veel overlast en vandalisme, dus ik heb hem extra gevoelig ingesteld. 

Ik ben er wel tegen om het op Dumpert of andere platformen te zetten.

Je kan waarschijnlijk aantonen dat je een gerechtvaardigd belang hebt, om in de openbare ruimte te mogen filmen. Overlast van inbraak en vandalisme, kan een gerechtvaardigd belang zijn als zodanig, echter je zult wel aan een aantal voorwaarden moeten voldoen.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • December 18, 2025

Vele denken dat omdat handhaving te moeilijk is en overtreedt de wet, zie het voorbeeld van fietsdiefstal. Geen handhaving betekent niet, dat je zonder consequenties kan doen. Als iemand naar de rechter stapt, zal je eerst dan zien hoe de consequenties zijn. Heel mooi is de quote van politiewoordvoerder

'Als iedereen aan de wet houdt, hebben we niets aan de beelden’. Als iedereen aan de wet houdt, zijn politieagenten op straat (ontslagen)

Het is vaak contra en haaks en voor vele interpretaties vatbaar. Het mooie woordje “gerechtvaardigd belang” is daar een leuk voorbeeld van, met daaraan de wettelijke grondslagen. 

Goed een jaar geleden sprak ik iemand die bespioneerd werd door de buren, zoals hij dat noemde. De tegen overburen hadden een camera, die zo bij hem de woonkamer en een stuk slaapkamer in keek. Volgens betrokkene was het pesterij, omdat de camera al dan niet bewust veel meer filmde dan de auto die in het parkeervak stond Sociale raadvrouw, Politie en andere bemiddelende instanties brandden hun vingers er niet aan omdat het “best weleens kon zijn dat het mocht” en “ik zal dit moeten onderzoeken, maar volgens mij is de zaak niet waterdicht...”. En zo bleef de gang naar de rechter over. Persoon in kwestie had een uitkering en durfde het niet aan.

Uiteindelijk heeft ie het ding van de muur geslagen, 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • December 18, 2025

Het grote punt in deze draad is dat de Ring ongevraagd beelden van een ieder opneemt en dat deze beelden wordt verhandeld voor commerciële doeleinden. Iets dat een camera in een winkelcentrum niet zo gauw doe zal.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 18, 2025

Het grote punt in deze draad is dat de Ring ongevraagd beelden van een ieder opneemt en dat deze beelden wordt verhandeld voor commerciële doeleinden. Iets dat een camera in een winkelcentrum niet zo gauw doe zal.

Zodra de G6 uit is, wil ik mijn Ring vervangen.
Dan is dat probleem ook opgelost, ik zit te denken om de beelden op 72 uur in te stellen en daarna te laten overschrijven.
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/cameras-doorbells/collections/doorbell-entry/products/uvc-g6-entry?variant=uvc-g6-entry