Skip to main content
Vraag

KPN Veilig / F-secure : na een wijziging zijn mijn licenties vervallen?

• 4 maart 2025
  • 25 reacties
  • 199 keer bekeken

Ik had in eerste instantie 5 gratis licenties. Die heb ik later uitgebreid naar 12 betaalde licenties. 

Vorige week kreeg ik bericht van KPN dat die 12 nu 15 licenties werden, maar tegen een forse prijsverhoging van ca. 40%.

Omdat ik die extra licenties uiteindelijk niet gebruikte, heb ik die uitbreiding teruggedraaid en verwachtte gewoon weer 5 gratis licenties te hebben. Maar nee….. Die zitten niet meer in mijn (nieuwe????) abonnement. 

Ik ben sinds 1980 vaste klant bij KPN. En heb ‘gewoon’ een extra, betaalde dienst uitgezet (zoals Netflix e.d. dat ook zijn). Dan heb ik toch niet opeens een ‘nieuw abonnement’ met nieuwe voorwaarden???? Kom op KPN: dit moet klantvriendelijker kunnen; ik wil mijn 5 gratis licenties terug!

25 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36621 reacties
  • 4 maart 2025

Hallo ​@Hanzeltje ,

Heb je soms jouw abonnement verlengd met een overstap naar KPN TV+ na 8 januari 2024? 

Want dat wordt gezien als een nieuw abonnement. 

Hoeveel apparaten kan ik met F-Secure beveiligen?

Ik heb een abonnement afgesloten voor 8 januari 2024

Bij een Thuis abonnement van vóór 8 januari 2024 zitten een aantal licenties inbegrepen. Hoeveel, verschilt per abonnement. Bij een internetsnelheid van 50 of 100 Mbit/s zitten licenties voor twee apparaten inbegrepen. Met een snelheid van 200, of 500 Mbit/s of 1 Gbit/s zitten vijf licenties bij het abonnement.

Als dit niet genoeg is kan je het uitbreiden met tien apparaten (4,99 per maand). Als je verder wilt uitbreiden kan je nog eens extra tien apparaten toevoegen. Zo kan je in totaal 22 of 25 apparaten beveiligen.

Ik heb een abonnement afgesloten na 8 januari 2024

Sluit je vanaf 8 januari 2024 een Thuis abonnement af, dan zijn er geen licenties inbegrepen in jouw abonnement. Wil je hier toch graag gebruik van maken? Dan kan je kiezen uit vijftien apparaten voor 4,99 per maand of 25 apparaten voor 9,98 per maand.

En inderdaad wordt de prijs voor vijftien licenties per 1 april 2025 6,99 per maand.

bron: 

https://www.kpn.com/veilig/virusscanner

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 4 maart 2025

Nee. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1038 reacties
  • 6 maart 2025

Hoi ​@Hanzeltje. Begrijpelijk dat je je extra diensten eens goed tegen het licht houdt als er een prijswijziging wordt doorgevoerd. Dan zou je zeggen dat je weer terug kunt naar de oude situatie als je deze extra dienst uitzet. Vreemd dat dat bij jou niet het geval is. 

Nu heb ik gelijk even je gegevens erbij gepakt, omdat deze al ingevuld waren in je profiel, en dan zie ik wel dat je in het verleden 2 gratis licenties had. Ik ga voor je op onderzoek uit waarom deze situatie nu is ontstaan bij jou en of je weer terug kunt naar je gratis licenties. Daar kom ik nog op terug!

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36621 reacties
  • 6 maart 2025

Hallo ​@Hanzeltje ,

Er is onlangs bekend gemaakt dat alle internetklanten van KPN in aanmerking komen voor vijf gratis licenties. Dit gaat in de komende periode uitgerold worden. Even geduld dus nog….

bronnen:

https://www.overons.kpn/nieuws/dit-jaar-al-ruim-15-miljoen-onveilige-websites-geblokkeerd/

Om te voorzien in de toenemende vraag naar online veiligheid, verspreidt KPN de komende tijd 7 miljoen gratis veiligheidslicenties onder klanten. Vanaf vandaag zijn voor 700 duizend klanten, die nog niet over een veiligheidsproduct beschikten, gratis meerdere F-Secure licenties beschikbaar. 

https://www.kpn.com/veilig/virusscanner

Bescherm 5 apparaten

Krijg F-Secure Virusscanner voor 5 apparaten bij KPN Internet. 

Alleen nog zelf activeren.

€ 0,- /mnd

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36621 reacties
  • 11 maart 2025

@Hanzeltje 

Heb je inmiddels de vijf gratis licenties al weer in het overzicht op MijnKPN staan? Zo niet, dan zal het niet lang meer duren….. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 11 maart 2025

Top! Bedankt voor je bericht! 

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 12 maart 2025

Ik deel de ervaring van ​@Hanzeltje. Ik heb een glasvezelabo internet+tv 200 MB, en had voorheen 5 gratis licenties f-secure. Vanwege toename aantal apparaten heb ik een jaar of vier geleden een betaald abo genomen voor 12 apparaten. Die situatie is inmiddels weer veranderd (kinderen die uit huis gaan, en hun vloot aan apparaten meenemen ;-) )

Omdat ook ik de prijsstijging van 40% een beetje overdreven vond het betaalde abo opgezegd, met als resultaat 0 licenties. Na het nodige soebatten aan de telefoon inmiddels 2 licenties, maar dat is niet juist.

Ik heb, zoals ook Hanzeltje aangeeft, geen nieuw contract of iets dergelijks, en zou dus moeten terugvallen op die 5 licenties.

Echter, bij de klantenservice is hier niet doorheen te komen. Men luistert simpelweg niet, en dreunt alleen niet correcte teksten op.

Weet iemand van jullie ​@Noordzee  of ​@Arjan van KPN hoe ik dit hersteld kan krijgen? Of wanneer ik de 5 gratis licenties vanuit het nieuwe beleid kan verwachten?

Ik zag direct na het wegvallen van de licenties al weer de nodige troep in mijn mailbox verschijnen. Het zit me bepaald niet lekker dat er nu op een aantal apparaten geen bescherming zit.

grt

Peter

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 12 maart 2025

Hoi Peter,

@Noguru

Ik heb inmiddels weer 5 gratis aansluitingen. 

KPN had die wijziging van 2 naar 5 gratis aansluitingen niet synchroon doorgevoerd, maar eerst de optie voor 2 gratis aansluitingen stopgezet en pas dagen daarna het alternatief - zijnde 5 ipv 2 gratis aansluitingen - in fasen uitgerold. 

Bij mij werkt een en ander weer sinds gisterenavond (en nu dus met 5). Als het goed is zou jij dus ook binnenkort (lees uren/dagen) weer de optie hebben om die 5 (gratis) toe te voegen aan jouw abonnement in MijnKPN.

Succes, 

Hans 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36621 reacties
  • 12 maart 2025
Hanzeltje schreef:

Ik heb inmiddels weer 5 gratis aansluitingen. 

@Hanzeltje 

Mooi zo, precies wat ik je al schreef. Helemaal mooi! 👍🏽

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 12 maart 2025

@Hanzeltje en ​@Noordzee 

Dank voor jullie reactie! Dan lijkt het op korte termijn goed te komen. Fijn!

Peter

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1038 reacties
  • 13 maart 2025

Mooi dat het weer voor jou is hersteld ​@Hanzeltje. Daar ben ik blij mee 🙂 Ik verwacht ook dat het voor jou inmiddels al is aangepast ​@Noguru. Zou je nog eens willen controleren of je nu weer 5 gratis licenties hebt? 

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 13 maart 2025

@Arjan van KPN 

Helaas sta ik nog steeds op 2 licenties. 😒

Toch jammer dat je als klant zoveel moeite moet doen om een door KPN gemaakte fout hersteld te krijgen....

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1038 reacties
  • 14 maart 2025

Ik wil graag dan even kijken wat ik voor je kan doen ​@Noguru. Zou je je profiel willen aanvullen met je persoonlijke gegevens? Dan ga ik mijn best eens doen. 

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 15 maart 2025

@Arjan van KPN 

Hallo Arjan,

Fijn dat je er iets aan wil doen. Mijn profiel is aangevuld. Ik hoop dat het lukt om de zaak recht te breien.

mvg

Peter

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1038 reacties
  • 17 maart 2025

Dank je voor het invullen! Als ik zo kijk bij je abonnementgegevens dan heb ik hier staan dat je 5 gratis licenties hebt sinds 6 maart. Wat zie jij staan als je naar de MijnKPN app gaat en kiest voor ‘Producten’? Dan staat er onder Extra opties hoeveel  apparaten je met F-Secure kunt beveiligen. En wat zie je staan als je gaat naar http://veilig.kpn.com

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 17 maart 2025

Dag ​@Arjan van KPN 

Dank voor je bericht.

In MijnKPN staan nu inderdaad de vijf licenties. Maar als ik doorklik naar  http://veilig.kpn.com staat er nog steeds: ‘beschikbare licenties: 0/2’.

Heb al uitgelogd en weer ingelogd op de (kpn veilig) app, maar dat haalt niets uit.

Kan het soms een kwestie zijn van de app opnieuw installeren?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1038 reacties
  • 18 maart 2025

Vreemd. Ik heb de vraag uitgezet bij de KPN Veilig mensen hoe dit kan. Ik kom er nog op terug!

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 20 maart 2025

Ik heb exact hetzelfde kpn veilig voor 12 apparaten verwijderd en wou terug naar 5 heb ik meer dan genoeg aan, maar is niet mogelijk.

Inderdaad ook al met de helpdesk aan de telefoon gehangen weten van niets, gaan het uitzoeken en dan hoor en zie je niets meer!

Ik ben al heel lang kpn klant (freeler, hetnet) wordt hier niet blij van.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1038 reacties
  • 21 maart 2025

Allereerst even een update voor ​@Noguru: Het is bekend dat er een discrepantie is tussen je abonnement en aantal licenties in KPN Veilig. Dat wordt momenteel onderzocht en zo snel mogelijk opgelost. Ik vraag nog even om je geduld hierin. 

En voor jou ​@freule58 heb ik een ticket aangemaakt om de gratis licenties weer toe te voegen aan je abonnement. Het kan zijn dat je eerst ook 2 gratis licenties krijgt, maar dat wordt op een later moment (als het goed is) aangepast naar 5.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 21 maart 2025

Hoi Arjan,

Het blijkt dat ik niet naar 5 kan :-( omdat er ooit in een kpn winkel 12 is gekoppeld en ondanks dat ik een oud abonnement heb schijnen ze dat niet aan te kunnen zetten.

Ik moet eerst mijn kpn opzeggen :-( dan een nieuw afsluiten :-( en dan krijg ik nieuwe apparatuur, moet ik de oude terug sturen :-( en dan pas kunnen ze de 5 gratis aanzetten.

Ik weet het niet hoor, ik ben maar een simpele no user maar dit lijkt mij toch erg omslachtig en zeer “oude” klant onvriendelijk.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1038 reacties
  • 24 maart 2025

Ow dat had ik niet zien aankomen ​@freule58. Ben je gebeld door een medewerker van KPN hierover? En die vertelde je dat je je abonnement moest opzeggen en daarna weer opnieuw moest aanvragen? Dat lijkt me niet de juiste weg eerlijk gezegd. Of kun je mij uitleggen wat er precies is gezegd? Ik heb ook nog even een navraag uitgezet bij de ticketbehandelaar. 

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 24 maart 2025

Hoi Arjan, het schijnt dat de 5 alleen voor nieuwe klanten is, en dat ze het voor een “oude” klant niet kunnen aanzetten dus volgens de medewerker is opzeggen met de hele rompslomp de enige manier :-)

Ik vindt dit echt klant onvriendelijk.

Ik snap dat de medewerker gebonden is aan regels maar misschien moet kpn zich eens wat soepeler opstellen naar “oude” klanten die al heel lang trouw zijn aan het bedrijf.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Mij is nu ook verteld dat wanneer je eenmaal hebt gekozen voor de betaalde variant van KPN Veilig, dat je dan niet meer kunt downgraden naar de gratis variant. Dus als je dan KPN Veilig voor 12/15 apparaten stopzet, dan val je terug naar niets. Maar er wordt weer opnieuw een poging gedaan om het alsnog aan te zetten en anders heb ik nog wel een andere oplossing. 

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 27 maart 2025

Dank je wel Arjan,

Ik wacht het af.

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 28 maart 2025

@Arjan van KPN 

Beste Arjan,

Ik heb sinds 26-3 weer de beschikking over de vijf gratis licenties. Dank voor jouw bemiddeling! 😊

Voor KPN als bedrijf heb ik wat minder waardering: men heeft er een grote rommel van gemaakt. Loyale klanten die braaf elke maand hun stevige rekening betalen worden slecht behandeld, en de communicatie bij de klantenservice is hemeltergend.

Reageer