Skip to main content

Bij het installeren van de KPN Veilig virus scanner faalt de installatie nadat hij minutenlang op 99% heeft gestaan en rolt installatie terug en geeft melding "Something went wrong" en “Please restart your computer and try again”. Dat kan je dus eindeloos herhalen...

Tijdens de installatie, zie ik dat F-secure actief is. Ook merk ik dat sommige websites, zoals *.kpn.com op dat moment niet bereikbaar zijn (geeft een DNS failure), maar anderen wel (zoals nu.nl).

 

Ter info:

  1. Installatie op Windows 10 Pro 22H2 , welke gemigreerd is van Windows 7 in het verleden. En nee, ik ga Windows niet opnieuw installeren om te proberen het probleem op te lossen.
  2. Had eerder een werkende maar verlopen versie van F-Secure van XS4ALL draaiende. Die eerst gedeinstalleerd. Ik heb de nodige moeite gedaan om alle restanten van die en eerdere f-secure installaties op te ruimen; het geadviseerde F-Secure cleanup tool werkte niet naar behoren.

 

Hier wat screen captures om het te verduidelijken:

 

Op https://www.kpn.com/service/internet/veilig-internetten/kpn-veilig/kpn-veilig-op-pc.htm lees ik

“Je hebt een PC of laptop met besturingssysteem Windows 11 of hoger.”

Is dat serieus? Wordt Win10 niet gesupport?


https://www.f-secure.com/en/partners/operators/product-lifecycle
Jouw w10 versie wordt  ondersteund door f-secure.

 

En het slechte nieuws, je gaf het al aan: soms is herinstallatie van windows nodig.

vaak kun je met tools als ccleaner nog wel wel opschonen, maar veel software laat zoveel troep achter dat herinstallatie nodig blijkt.


Gerelateerde issues die ‘beantwoord’ zijn, zoals 

bevatten geen oplossing.

Omdat het KPN installatie tool geen enkele reden van de fout geeft, kom ik niet veel verder daarmee, noch met enige andere gerelateerde issue.

Als niemand anders een goede hint heeft, rest mij 

  1. registreren bij F-secure en hopen dat zij met de logfiles iets kunnen doen, en mij willen helpen ondanks dat het een OEM (KPN) product betreft.
  2. KPN telefonische hulp? (ik zie dat sommigen het via die weg opgelost hebben)
  3. KPN veilig niet gebruiken en vertrouwen op MS Defender

De laatste is wat mij betreft de makkelijkste weg...


Ik vermoed dat de XS4ALL versie niet helemaal verwijderd is waardoor deze installatie fout loopt. Al is het zoals ik lees toch wel gelukt alles te verwijderen. 

De makkelijkste weg is dan inderdaad om voor optie 3 te gaan. Ook mede omdat Windows 11 een vereiste is vanuit ons. 


Ik vermoed dat de XS4ALL versie niet helemaal verwijderd is waardoor deze installatie fout loopt. Al is het zoals ik lees toch wel gelukt alles te verwijderen. 

De makkelijkste weg is dan inderdaad om voor optie 3 te gaan. Ook mede omdat Windows 11 een vereiste is vanuit ons. 

Toch Windows 11 vereist? Zo maar Windows 10 support droppen? Dat valt mij erg tegen!
Hadden jullie dat niet van te voren kunnen vermelden, dat had mij veel moeite kunnen schelen.

 

Ik weet behoorlijk zeker dat alle oude F-secure restanten verwijderd zijn. Via Revo uninstall, kan ik best wel goed volgen wat de huidige installer neerzet. Wat er in de vele jaren daarvoor, met vele versies van F-secure gebeurd is, kan ik niet weten, maar nu wordt alles (files en registry entries) in F-secure folders gezet.

Waar het fout kan lopen is met dependencies, bijv op .NET versies, en met group policies en gebruikers/administrator rechten die mogelijk anders zijn dan verwacht door F-secure of de KPN installer, of dat alle UAC aan/uit verschillen niet goed zijn uitgetest.

In de logfiles zijn voor mij genoeg aanwijzingen dat het probleem daar gezocht moet worden.