Skip to main content

De KPN Veilig installatie faalt bij "Edge Webview2 required", zelfs nadat de Edge WebView2 Runtime handmatig is geinstalleerd.

Ook het Fsecure Un-installation tool heb ik gedraaid omdat ik eerder een nog werkend maar verlopen F-Secure van XS4All geinstalleerd had.

Ook is de PC (Win 10 Pro 22H2) verschillende keren herstart geworden, met vele installatie pogingen.

Ook heb ik MS Edge geupdated (ik gebruik Edge NOOIT).

 

Zijn er ergens logfiles van de kpn veilig virusscanner setup waarom het fout gaat?

Hier een screencapture : 

 


Hallo @Rob5500 

 

Hoe heb je WebView 2 geïnstalleerd, via de bootstrapper vanaf deze pagina?: https://developer.microsoft.com/en-us/microsoft-edge/webview2/

 

Als je via Configuratiescherm bij Programma's en onderdelen kijkt, zie je daar zoiets staan?

 


@GeSp Jazeker, ik heb de procedure zoals de link “See how to solve this issue” doorlopen. 

Ook je 2e vraag is m.i. beantwoord in mijn 2e post.

 


@Rob5500 

Daar zie je hem i.d.d. staan maar niet de versie, is die gelijk aan die van Edge?

Enige simpele optie die ik nog kan bedenken is om eerst Webview2 Runtime te verwijderen, daarna PC herstarten en weer de handmatige installatie uit te voeren of heb je dat ook al geprobeerd?


Na heel veel experimenteren ben ik een stukje verder.

Het blijkt dat de Webview2 Runtime alleen nodig is als Edge niet ginstalleerd of niet de juiste versie geinstallerd is. Alhoewel Edge beweerde de laatste versie te hebben bleek het toch een oude versie te zijn. De Webview2 Runtime maakt deel uit van de edge core. Door alles van Edge op te ruimen en Edge weer opnieuw te installeren, is het probleem met de Webview2 Runtime voorbij.

Ook heb ik alle restanten van de oude F-secure opgespoord en opgeruimd. Het F-secure Un-installation tool is knap waardeloos want het deed niks.

Wat gebeurt er nu?

Het KPN Veilig installatie tool gaat nu heel snel naar 99% en blijft daar heel erg lang bezig. Ik zie dat F-secure in de achtergrond dan al draait. Echter na zo’n 10 minuten op 99% wordt alles weer opgeruimd en krijg ik een “Something went wrong” en een restart melding. Dat kan je oneindig herhalen; met nul diagnostiek weet niemand wat er werkelijk gebeurd of wat er fout is. Voor zover ik kan nagaan wordt er geen logfile achtergelaten.

Iemand enig zinnig idee wat ik kan doen?

 

Overigens , dit is het scherm wat er getoond wordt:

Een niet zo hulpvolle mededeling...

 


Het blijkt dat er wel logfiles achterblijven, en wel in AppData\local\f-secure.

  • Er is een crashdump van fsmainui, en twee maal dezelfde exceptions, 3 minuten na elkaar
    FSecure.Api.ClientAuthApi: Failed to subscribe to client auth notifications: ServiceUnavailable
    FSecure.Tools.CrashDump: Unhandled exception dispatched to domain handler FSecure.Api.ClientAuthException: ClientAuth error: ServiceUnavailable
    FSecure.MainUI.App: Unhandled exception dispatched to domain handler FSecure.Api.ClientAuthException: ClientAuth error: ServiceUnavailable
     
  • Een error van trayicon: *E: Telemetry::TrackClick: Failed to send telemetry: 3
    (sht het zend telemetry voordat ik m dat toegestaan heb...)
  • Een foutmelding van fsmainui: ApiHandle::SendSubscribeMessageUnsafe: ffsmainui] Failed to send SubscribeUpdates message. User: 'S-1-5-21-*-*-*-1000'. Error: ServiceUnavailable
    (Waarbij de User SID mijn local user account is, vandaar onderdrukt met ster)
  • twee steeds herhalende meldingen van Hoster:
    Plugin::IsStable: bfs_push_notification] Still waiting for 1 dependencies: iPushService]
    Plugin::IsStable: bUiWakeupPlugin] Still waiting for 2 dependencies: iUserTasksService,ClientAuthService]

Dat lijkt mij op een autenticatie probleem te wijzen.

Hoe zou ik hier verder mee kunnen komen?


Ik ga dit issue sluiten, want het probleem met edge webview2 is opgelost. Voor het installatie probleem ga ik een andere post maken.

Het beste antwoord is: 

“Het blijkt dat de Webview2 Runtime alleen nodig is als Edge niet ginstalleerd of niet de juiste versie geinstallerd is. Alhoewel Edge beweerde de laatste versie te hebben bleek het toch een oude versie te zijn. De Webview2 Runtime maakt deel uit van de edge core. Door alles van Edge op te ruimen en Edge weer opnieuw te installeren, is het probleem met de Webview2 Runtime voorbij.”