Skip to main content
Beantwoord

KPN Veilig vindt belangrijke bedreigingen zoals Altruistik niet

• February 2, 2025
  • 2 reacties
  • 72 keer bekeken

Twee weken geleden zag ik in taakbeheer een app (Altruistik) die het systeem zwaar belastte (50% procesooractiviteit). Na wat Googelen kwam ik erachter dat het een bitcoin-mining virus is. KPN-veilig had het niet gevonden en kon ook niet gebruikt worden om het programma te verwijderen. Uiteindelijk heb ik het met MalwareBytes wel kunnen vinden en in quarantaine kunnen zetten. Het blijkt een bekend virus te zijn, maar KPN-veilig vond het niet, ik neem aan dat dit een gaatje in de beveiliging is. Overigens is het dan wel verwonderlijk dat KPN-veilig niet Malwarebytes naast zich duldt, dit terwijl Malwarebytes wel de oplossing bracht,

Groet, Questor

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hey ​@Questor. Welkom op de KPN Community! Goed dat je zo scherp was en zelf hebt uitgevogeld dat er iets schadelijks op je PC/laptop stond. Je mag normaal wel verwachten dat de antivirus software die je gebruikt, je er van weerhoudt om zulke programma's te installeren. Ik ga dit eens aankaarten bij de verantwoordelijke persoon die over KPN Veilig gaat en vragen hoe het kan dat zulke schadelijke software gemist kan worden. 

Wat betreft het gebruiken van Malwarebytes naast KPN Veilig krijg je waarschijnlijk deze melding: 

Je kunt ervoor kiezen om de melding te negeren en dan kun je ze wel naast elkaar gebruiken. De reden dat KPN Veilig deze melding weergeeft is omdat er ook een malwarefilter in KPN Veilig zit en het in principe overbodig (en te veel systeembelastend is) om twee van zulke programma's naast elkaar te draaien. Dus normaal gesproken zou ik dit ook afraden. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

2 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 3, 2025

Hey ​@Questor. Welkom op de KPN Community! Goed dat je zo scherp was en zelf hebt uitgevogeld dat er iets schadelijks op je PC/laptop stond. Je mag normaal wel verwachten dat de antivirus software die je gebruikt, je er van weerhoudt om zulke programma's te installeren. Ik ga dit eens aankaarten bij de verantwoordelijke persoon die over KPN Veilig gaat en vragen hoe het kan dat zulke schadelijke software gemist kan worden. 

Wat betreft het gebruiken van Malwarebytes naast KPN Veilig krijg je waarschijnlijk deze melding: 

Je kunt ervoor kiezen om de melding te negeren en dan kun je ze wel naast elkaar gebruiken. De reden dat KPN Veilig deze melding weergeeft is omdat er ook een malwarefilter in KPN Veilig zit en het in principe overbodig (en te veel systeembelastend is) om twee van zulke programma's naast elkaar te draaien. Dus normaal gesproken zou ik dit ook afraden. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 4, 2025

Bedankt voor je reactie Arjan,

Ik houd Malwarebytes nog maar even aan,

Questor

Â