Skip to main content

Beste KPN-ers,

 

Heeft iemand enig idee of het kwaad kan als er (alleen) op de ipad een link is aangeklikt in een, naar wat later blijkt, pishing-mail  (uit naam van Mijn Overheid) is. Er zijn geen gegevens ingevuld, want bij de website werd de melding -niet veilig - vermeld en toen was het argwaan gewekt. Onderzoek via de echte site van Mijn Overheid leverde op dat het een pishing mail is. 
Als het kwaad kan, wat Is dan het advies?

 

Groeten, een KPN-er

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

Welkom @KPNgebruiker 

 

Ik heb een nepmail geopend en op een link geklikt, zie https://veiliginternetten.nl/themes/situatie/ik-heb-een-nepmail-geopend-en-op-een-link-geklikt/

 

Zie ook Wat is een phishing mail?


Beste @Tycha,

Dank voor uw reactie. Ik heb ook al info gezocht op internet en zag de website waar u naar verwijst. Ik heb echter geen idee hoe je een virusscan moet uitvoeren op de Ipad. Volgens mij kan dat niet.

 

Groeten, een KPN-gebruiker


Ik heb eerlijk gezegd geen idee,

Ben zelf Android fan😉


Zorg dat je voor je e-mail accounts van Apple een twee-factor-authenticatie gebruikt om je Apple ID te beschermen.
 

Doe dit ook voor G-mail, Facebook etc.
Hiermee krijg je een sms met een code om in te loggen op je (web) accounts  

Verwijder al je browser geschiedenis, cookies etc. 


*toevoeging, Overheidsinstanties, banken etc. sturen geen links mee in e-mails. 


Zowel op iOS als op Android is het niet zomaar mogelijk om software/malware te installeren.

De browser draait "sandboxed" wat inhoudt dat deze niet zomaar met andere apps kan communiceren en ook een beperkte toegang tot het OS en filesystem heeft.

Zolang je er maar voor zorgt dat de telefoon of tablet alleen software uit de app store (iOS) of de play store (Android) kan installeren is de kans klein dat jouw apparaat geïnfecteerd zal raken. 


Beste @wjb @Anneke-Anna en @Tycha,

dank voor jullie reacties.


Reageer