Skip to main content
Vraag

Volgens factuur heb ik een SMS gestuurd naar een Russisch nummer

• March 18, 2026
  • 2 reacties
  • 61 keer bekeken

Beste KPN,

Op mijn factuur staat dat ik een SMS naar een Russisch nummer 0072262265 zou hebben gestuurd. Ik kan dit niet terugvinden in mijn verzonden SMS-jes. En vraag mij nu af of dit een hack is?

2 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • March 18, 2026

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@Gios, welkom bij de community! 🙂 Goed dat je dit checkt, ik snap dat dit even schrikken is als je zo’n nummer op je factuur ziet staan terwijl je zelf niets hebt verstuurd. De links die ​@Xenomatrix2 deelt geven al wat extra achtergrond! In veel gevallen gaat het hier niet om een “hack” van je telefoon, maar bijvoorbeeld om een app of dienst die op de achtergrond een sms heeft verstuurd (bijvoorbeeld voor verificatie), of om bekende vormen van malware zoals Flubot die dit soort sms’jes kan veroorzaken.

Om dit goed uit te sluiten, wil ik je aanraden om het volgende te controleren:

• Heb je recent een app geïnstalleerd buiten de officiële app stores (zoals via een link in een sms)?
  • Controleer je apps en verwijder onbekende of verdachte apps.
  • Draai eventueel een virusscan, bijvoorbeeld met KPN Veilig of een andere betrouwbare scanner.

KPN Veilig helpt hierbij doordat het je toestel controleert op virussen en ook je toestel beschermd. Ook kan het verdachte activiteiten signaleren en blokkeren, zodat dit soort dingen in de toekomst voorkomen kunnen worden. Kun je ook aangeven om wat voor toestel het gaat (Android of iPhone)? Dan kunnen we gerichter meedenken! 😊