Skip to main content
Beantwoord

Vreemd telefoontje over gratis een monteur langs sturen

• 14 maart 2025
  • 22 reacties
  • 526 keer bekeken

Afgelopen woensdag 12 maart rond 12:50 werd ik gebeld door het nummer 088-1860009.

De beller beweerde in opdracht van KPN te handelen en wist mijn adres en telefoonnummer. Hij gaf aan te bellen over mijn glasvezelaansluiting, die vorig jaar is opgeleverd. Als "service" wilde hij kosteloos een monteur (niet van KPN) langssturen om te controleren of alles correct was aangesloten. Dit vond ik verdacht, aangezien KPN normaal gesproken dit soort acties vooraf aankondigt.

Het voelde erg onbetrouwbaar, dus ik bedankte hem en hij hing op.

Drie minuten later ging mijn telefoon opnieuw – hetzelfde nummer, dezelfde persoon, exact hetzelfde verhaal. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik hem kort daarvoor al had gesproken en bedankt. Hierna werd de verbinding direct verbroken.

Na contact met KPN bleek dat zij hier niets van af wisten.

Heeft iemand anders een soortgelijke ervaring?

Martin

Beste antwoord door Shyrin van KPN

Lanny Swagers schreef:

Wat een oeverloos gezwets over van alles en nog wat: is dit nou zuivere koffie of niet?

Wees gerust: het is zuivere koffie en ik leg het graag uit:

Er is een belangrijk verschil tussen de controles die wij zelf opstarten en de controles die door de aannemers worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld, de kwaliteitscontrole die wordt uitgevoerd door de aannemer Hanab (voorheen Volkers Wessels Telecom).

• Glasvezelcontrole door FiberControl
    Dit is een controle die op verzoek van KPN wordt ingepland en uitgevoerd door Fibercontrol. Deze controles zijn onderdeel van onze eigen dienstverlening en hebben als doel de kwaliteit en werking van de glasvezelaansluiting te garanderen.
  • Kwaliteitscontrole door de aannemer
    Hanab, voorheen bekend als Volkers Wessels Telecom (VWT), is onlangs gestart met het uitvoeren van kwaliteitscontroles voor de glasvezelaansluitingen die zij hebben aangelegd. Deze controles betreffen de werkzaamheden die zij zelf hebben uitgevoerd en ze benaderen zowel KPN-klanten als niet-klanten om te controleren of alles goed is geïnstalleerd.

Het klopt inderdaad dat Hanab belt vanaf het nummer 088-1860009.
We begrijpen dat dit verwarrend kan zijn, maar dit is een legitiem nummer dat wordt gebruikt door Hanab voor de kwaliteitscontrole.

Goed om te weten: 
Het is mogelijk dat in de toekomst meer aannemers deze kwaliteitscontroles zullen uitvoeren. 

We hebben een kanttekening en dit telefoonnummer toegevoegd aan ons artikel:

We hopen dat dit het verschil duidelijk maakt. Mochten er nog vragen zijn, laat het dan gerust weten.

Bekijk origineel

22 reacties

• 413 reacties
  • 14 maart 2025

“ Telefonische verkoop babbel over glasvezel” bron

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 8441 reacties
  • 16 maart 2025

Goedemorgen ​@MartinRus en dank voor jouw bericht :)

Kan me voorstellen dat je dit belletje als enigszins onbetrouwbaar hebt ervaren, zou ik zelf waarschijnlijk ook hebben. In ieder geval goed dat je deze ervaring hier met ons deelt en mooi dat je hier zo alert op bent geweest!

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 22 april 2025

ik kreeg vanmiddag van het tel.nummer 088-1860009 ook een belletje met de mededeling dat de 

glasvezelaansluting bij mij gecontroleerd wordt. Ze komen morgen tussen 13 en 17 langs...ik check nu dit nummer en kom bovenstaande melding tegen. De vraag aan de KPN wat moet ik hiermee doen?

Mvrgr.

Ruud

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2846 reacties
  • 22 april 2025

Kan je ook navragen welk bedrijf hun zijn?

Ik weet uit ervaring dat er enkele bedrijven zijn die in opdracht van KPN steekproefsgewijs een glasvezelverbinding willen controleren. Dit is overigens niet verplicht. 

@Rhaas 

Is de glasvezelverbinding al werkend opgeleverd? 

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 22 april 2025

Glasvezel is al een paar maanden geleden geleverd, ze kondigden zich zelf aan als kpn. Testen is prima maar dan moet het wel duidelijk zijn 

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 22 april 2025

@Rhaas wees scherp en blijf op je hoede! Geen idee wat deze mensen komen uitspoken.
Na mijn melding hier heb ik het telefonisch ook gemeld bij KPN, en ook die weten van niets.

Onderteken niets! Voor je het weet zit je ergens aan vast.

Wel ben ik erg nieuwsgierig of mijn onderbuikgevoel juist is…

Martin

• 6396 reacties
  • 22 april 2025

Het nummer staat op naam van : Volker Stevin Nederland B.V.
Volgens :

https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers-zoeken

Dat lijkt wel logisch, maar is geen kpn en toch :

Rhaas schreef:

[..] ze kondigden zich zelf aan als kpn. [..]

En

MartinRus schreef:

[..] De beller beweerde in opdracht van KPN te handelen en wist mijn adres en telefoonnummer.

Er zal wel zeker een band met kpn zijn dan.

Theoretisch zou het nummer gespoofd kunnen zijn, in zo’n geval het nummer terugbellen, ingaand is “niet” om te leiden.

Veel mensen hebben schrik om “zo maar” een nummer terug te bellen, ik niet, het geeft direct zekerheid.

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 22 april 2025

@KeesYagi dank voor je bijdrage.

Volker Stevin Nederland B.V. heeft inderdaad banden met KPN. Ze zijn één van de partijen die is betrokken bij de aanleg van glasvezel. Zelf heb ik besloten om het nummer niet terug te bellen, maar direct naar de bron te gaan omdat men claimt in opdracht van KPN te handelen. Dus daar heb ik mijn vraag neergelegd. Een andere aanpak, dat wel.

Neemt niet weg dat het gek is dat de opdrachtgever KPN vervolgens helemaal niets weet van deze ‘controle aktie’, en dat is op z'n zachtst gezegd twijfelachtig te noemen.  

Dat er onderlilng niet gecommuniceerd wordt tussen alle partijen is mij wel gebleken bij de aanleg van glasvezel, iedereen praat langs elkaar heen. Maar dat is een heel ander onderwerp 😊

Martin

Abra
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 29 april 2025

Ik had vandaag zo'n zelfde telefoontje. En ging er ook verder niet op in. Nummer komt ook niet overeen met het nummer wat KPN aangeeft in het stappenplan.

• 6295 reacties
  • 29 april 2025
MartinRus schreef:

​Neemt niet weg dat het gek is dat de opdrachtgever KPN vervolgens helemaal niets weet van deze ‘controle aktie’, en dat is op z'n zachtst gezegd twijfelachtig te noemen.  

KPN besteed de aanleg van glasvezel uit aan onderaannemers. Die onderaannemers voeren na afloop steekproefsgewijs kwaliteitscontroles uit over hun eigen werk.

Volgens mij weet KPN wel dat dergelijke kwaliteitscontroles gebeuren. Alleen niet wanneer en bij wie. Dat regelen die aannemers zelf.

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 29 april 2025
Rhaas schreef:

ik kreeg vanmiddag van het tel.nummer 088-1860009 ook een belletje met de mededeling dat de 

glasvezelaansluting bij mij gecontroleerd wordt. Ze komen morgen tussen 13 en 17 langs...ik check nu dit nummer en kom bovenstaande melding tegen. De vraag aan de KPN wat moet ik hiermee doen?

Mvrgr.

Ruud

Hallo Ruud,

Heb je nog een update aangaande het bezoek?

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 29 april 2025
Marlon92 schreef:
MartinRus schreef:

​Neemt niet weg dat het gek is dat de opdrachtgever KPN vervolgens helemaal niets weet van deze ‘controle aktie’, en dat is op z'n zachtst gezegd twijfelachtig te noemen.  

KPN besteed de aanleg van glasvezel uit aan onderaannemers. Die onderaannemers voeren na afloop steekproefsgewijs kwaliteitscontroles uit over hun eigen werk.

Volgens mij weet KPN wel dat dergelijke kwaliteitscontroles gebeuren. Alleen niet wanneer en bij wie. Dat regelen die aannemers zelf.

Zoals als terecht is opgemerkt door ​@Abra bellen deze mensen vanaf een ander telefoonnummer. Zie de afbeelding. Dus bellen vanaf onbekende nummers, ook wanneer KPN van niets weet, blijft bij mij twijfel zaaien. Of wil je zeggen dat alle onderaannemers maar lukraak gaan bellen voor “kwaliteitsdoeleinden”? Los van het feit dat ik daar helemaal niet op zit te wachten, lijkt mij dat ook nog eens super inefficient! 

Martin

• 6295 reacties
  • 29 april 2025
MartinRus schreef:

Zoals als terecht is opgemerkt door ​@Abra bellen deze mensen vanaf een ander telefoonnummer.

Logisch. Wat had je anders verwacht? Ze werken niet bij KPN maar bij de onderaannemer.

MartinRus schreef:

Zie de afbeelding. Dus bellen vanaf onbekende nummers, ook wanneer KPN van niets weet, blijft bij mij twijfel zaaien. Of wil je zeggen dat alle onderaannemers maar lukraak gaan bellen voor “kwaliteitsdoeleinden”?

Ja. Zo werkt dat als je iets steekproefsgewijs doet.

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 29 april 2025
Marlon92 schreef:
MartinRus schreef:

Zoals als terecht is opgemerkt door ​@Abra bellen deze mensen vanaf een ander telefoonnummer.

Logisch. Wat had je anders verwacht? Ze werken niet bij KPN maar bij de onderaannemer.

MartinRus schreef:

Zie de afbeelding. Dus bellen vanaf onbekende nummers, ook wanneer KPN van niets weet, blijft bij mij twijfel zaaien. Of wil je zeggen dat alle onderaannemers maar lukraak gaan bellen voor “kwaliteitsdoeleinden”?

Ja. Zo werkt dat als je iets steekproefsgewijs doet.

U leest niet goed, of mogelijk begrijpt u het niet goed. Maar dat geeft niet.

Lanny Swagers
Nieuwkomer

Wat een oeverloos gezwets over van alles en nog wat: is dit nou zuivere koffie of niet?

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 18 juli 2025
Lanny Swagers schreef:

Wat mij betreft is het geen zuivere koffie, tot het tegendeel is bewezen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38342 reacties
  • 18 juli 2025

Hallo ​@MartinRus .

MartinRus schreef:
Lanny Swagers schreef:

Het telefoonnummer staat op naam van Volker Stevin. 

Bron: https://www.telefoonboek.nl/omgekeerd-zoeken/0881860009/

Uitgegeven door Volker Stevin Nederland B.V.

Het zou goed kunnen dat dit bedrijf is ingehuurd door KPN Netwerk. Hoe komen ze anders aan jouw nummer?

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 18 juli 2025

Noordzee:

“Het zou goed kunnen dat dit bedrijf is ingehuurd door KPN Netwerk.”
U doet hier een aanname.

Zelf heb ik navraag gedaan bij KPN en die blijken van niets weten. 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Community Manager
  • 7457 reacties
  • Antwoord
  • 18 juli 2025
Lanny Swagers schreef:

Wees gerust: het is zuivere koffie en ik leg het graag uit:

Er is een belangrijk verschil tussen de controles die wij zelf opstarten en de controles die door de aannemers worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld, de kwaliteitscontrole die wordt uitgevoerd door de aannemer Hanab (voorheen Volkers Wessels Telecom).

• Glasvezelcontrole door FiberControl
    Dit is een controle die op verzoek van KPN wordt ingepland en uitgevoerd door Fibercontrol. Deze controles zijn onderdeel van onze eigen dienstverlening en hebben als doel de kwaliteit en werking van de glasvezelaansluiting te garanderen.
  • Kwaliteitscontrole door de aannemer
    Hanab, voorheen bekend als Volkers Wessels Telecom (VWT), is onlangs gestart met het uitvoeren van kwaliteitscontroles voor de glasvezelaansluitingen die zij hebben aangelegd. Deze controles betreffen de werkzaamheden die zij zelf hebben uitgevoerd en ze benaderen zowel KPN-klanten als niet-klanten om te controleren of alles goed is geïnstalleerd.

Het klopt inderdaad dat Hanab belt vanaf het nummer 088-1860009.
We begrijpen dat dit verwarrend kan zijn, maar dit is een legitiem nummer dat wordt gebruikt door Hanab voor de kwaliteitscontrole.

Goed om te weten: 
Het is mogelijk dat in de toekomst meer aannemers deze kwaliteitscontroles zullen uitvoeren. 

We hebben een kanttekening en dit telefoonnummer toegevoegd aan ons artikel:

We hopen dat dit het verschil duidelijk maakt. Mochten er nog vragen zijn, laat het dan gerust weten.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4679 reacties
  • 18 juli 2025

Volker Stevin is een andere naam van VolkerWessels, met vole naam Koninklijke Volker Wessels Stevin. Ze leggen overal glasvezel aan, voor KPN, ODF, Delta en nog meer.

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 18 juli 2025

Kijk dit is een helder verhaal! We zijn nu alleen wel 4 maanden en een hoop discussie verder.

Jammer dat dit niet eerder bekend was bij KPN op de datum dat dit speelde, dit had een hoop discussie en verwarring voorkomen.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Community Manager
  • 7457 reacties
  • 21 juli 2025

Ik vind het ook zonde dat dit niet eerder intern is opgepakt. Dit had veel sneller de kop ingedrukt kunnen worden met een stukje extra navraag. Daar leren wij als moderatorteam ook weer van: dank dat je het aankaart!

Reageer