Skip to main content

Zou jij deze phishingmail herkennen?

• September 17, 2026
  • 5 reacties
  • 92 keer bekeken
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Een paar jaar geleden kon je een phishingbericht soms nog herkennen aan kromme zinnen, vreemde vertalingen en opvallende spelfouten. Daar kun je inmiddels niet meer zomaar op vertrouwen. Met behulp van AI kunnen oplichters steeds overtuigendere berichten maken: professioneel geschreven, zonder duidelijke taalfouten en toegespitst op actuele gebeurtenissen of jouw situatie. Hoe goed kijk jij eigenlijk naar een bericht voordat je op een link klikt?

Even testen: zou jij hierop klikken?

Deze mail kreeg ik onlangs zelf in mijn inbox. Bekijk de mail eens voordat je verder leest. Wat valt jou op? En zou jij deze mail vertrouwen?

Op twee plekken in de mail heb ik mijn e-mailadres onleesbaar gemaakt.

Mijn eerste gedachte was meteen: dit klopt niet. Niet omdat ik eerst uitgebreid de afzender had gecontroleerd of allerlei technische kenmerken had bekeken. Het verhaal in de e-mail klopte simpelweg niet met mijn situatie. Ik verwachtte geen pakket uit het buitenland dat langs de douane moest. 

Maar stel dat je wel net iets uit het buitenland hebt besteld. Of meerdere pakketjes verwacht en niet meer weet welke vervoerder ze bezorgt. Zou je dan direct zien dat deze mail niet echt is?

Samen het bericht onder de loep 

Als je eenmaal wat beter kijkt, zijn er meer signalen dat er iets niet klopt. 

De afzender heet bijvoorbeeld alleen ‘Support’. Dat klinkt op zichzelf niet heel vreemd.
Maar als je het daadwerkelijke e-mailadres bekijkt, zie je support@craftzzzzzone.com. Dat past niet bij een bekende pakketbezorger of douane. 

Ook blijft de afzender opvallend vaag. Er wordt gesproken over een Leveringsservice en de mail wordt afgesloten met Team Zending. Maar nergens staat welke vervoerder jouw pakket eigenlijk zou bezorgen. 

Verder wordt er urgentie gecreëerd: je pakket ligt bij de douane en jij moet via een link stappen doorlopen voordat je het kunt ontvangen. Zo’n link kan er heel normaal uitzien, maar de tekst ‘Naar de instructies’ zegt niets over de website waar de link daadwerkelijk naartoe leidt. 

En ja, ook in deze verzorgd uitziende mail staat nog een klein detail dat niet helemaal klopt: de ‘tijmouw’ zou nog niet volledig verwerkt zijn 🤷🏾.

Waar kun je op letten?

Een spelfout kan nog steeds een aanwijzing zijn, maar kijk vooral verder dan dat:

• Klopt het verhaal met jouw situatie? Verwacht je inderdaad een pakket, betaling of bericht van deze organisatie?
  • Wie stuurt het bericht? Controleer de volledige afzender en kijk of het e-mailadres past bij de organisatie.
  • Is duidelijk welke organisatie erachter zit? Of blijft de afzender opvallend vaag?
  • Wees voorzichtig met links. Gebruik bij twijfel niet de link uit het bericht, maar ga zelf naar de officiële website of app.
  • Let op druk en urgentie. Moet je snel betalen, gegevens invullen of iets regelen om problemen te voorkomen? Neem dan juist extra de tijd om het bericht te controleren.
  • Twijfel? Doe niets via het bericht. Controleer de informatie via een kanaal waarvan je zelf weet dat het betrouwbaar is.
  • Meer weten over online veiligheid? Wil je meer weten over hoe je jezelf online kunt beschermen? Op KPN SuperVeilig vind je meer informatie en tips over online veiligheid, privacy en veilig internetten.

Meer weten over phishing met AI?

Wil je weten hoe AI wordt gebruikt om phishing overtuigender te maken? In onze blog Slimmer phishing door AI | KPN lees je meer over deze ontwikkeling, waarom AI-phishing zo effectief kan zijn en welke voorbeelden we tegenkomen.

En nu zijn we benieuwd naar jou!

Deze mail was voor mij vrij snel verdacht omdat het verhaal niet aansloot bij mijn situatie. Maar soms zit phishing een stuk slimmer in elkaar.

Wat was het meest overtuigende phishingbericht dat jij ooit hebt gekregen? En wat zorgde ervoor dat je uiteindelijk dacht: wacht eens even, dit klopt niet?

Deel je ervaring hieronder. Plaats daarbij natuurlijk geen persoonlijke gegevens, rekeningnummers, telefoonnummers of verdachte links. 

5 reacties

• September 17, 2026

Momenteel worden we elke dag bestookt met phishing mails over zonnepanelen en vooral de daaraan gerelateerde salderingsregelingen, gemeentelijke subsidies, thuisbatterijen etc. Deze lijken best echt totdat je inderdaad op de afzender klikt. Dit zijn de meest onzinnige namen. Het goede nieuws is dat er al meerdere van dit soort mails direct naar de spam gaan. 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • September 17, 2026

Leveringsservice van Team Zending, dan weet je zelfs zonder nader onderzoek al genoeg, rechtstreeks naar het Belgisch archief. 🗑️😎🍺🥃

Helaas krijg ik nooit dergelijke berichten.

• Topper
  • September 17, 2026

Ik zou er niets mee doen, gewoon al vanwege de inhoud: Verwacht geen pakket..heb niets te verwachten van douane….ergens op moeten klikken is al een trigger om het niet te doen..

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 17, 2026

Op dit moment is er inderdaad een toename van spam berichten over zonnepanelen en andere energie zaken. Wij hebben geen zonnepanelen dus ook geen salderings perikelen. ‘t Is te proberen.

Inderdaad als je geen zending verwacht hoef je zo’n bericht ook niet te verwachten. O.a. PostNL zal je ongetwijfeld op de hoogte houden, via de app, of al dan niet moet betalen. Overigens moet je dat volgens mij via de verkoper doen. 

Zulke berichten kunnen ook voor paniek zorgen bij mensen die niet zo thuis zijn in de digitale wereld. Onze kennissen hadden een keer een spambericht binnengekregen van de belastingdienst. Wij weten dat deze dienst nooit, maar dan ook nooit middels een email communiceren, deze mensen echter niet. In paniek werden we gebeld. Ze hebben overigens nog nooit wat te maken gehad met de belastingdienst, dus dit berichtje kwam wel binnen zeg maar. We hebben ze wel kunnen kalmeren en op het hart gedrukt om in de toekomst dit soort bericht rechtstreeks in de prullenbak te gooien.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 17, 2026

Phishing mail begint altijd met een bepaalde tijd die afloopt.