Skip to main content

Ik heb een Siemens MC 60. Op verzoek KPN heb ik een nieuwe simkaart besteld en ontvangen. Het lukt mij niet deze nieuwe simkaart te activeren. Ik krijg, na intoetsen van de code 0000, steeds de melding "Toestel geblokkeerd! Netwerk-CODE" Heeft u voor mij een oplossing?

Ik heb een Siemens MC 60. Op verzoek van KPN heb ik een nieuwe simkaart besteld en ontvangen. Het lukt mij niet deze nieuwe simkaart te activeren. Ik krijg, na intoetsen van de code 0000, steeds de melding "Toestel geblokkeerd! Netwerk-CODE" Het betreft een prepaid toestel. Kunt u mij een passende oplossing geven?

 

Admin: bericht naar eigen topic verplaatst


Hoi @Gemmie . Welkom op het forum.

De melding die jij krijgt lijkt op een SIMlock. Vroeger hadden we daar codesvoor maar dat is lang geleden. 

Hier is een ander topic met dezelfde issues: 

Ik vrees dat ik daar dus geen oplossing voor heb :-(


Helaas een onvoorzien gevolg van de sim omruilactie. Een kleine groep oud Telfort klanten wordt hierdoor getroffen. Hun oude telefoon blijkt nog een simlock te hebben. Helaas kan KPN geen unlock codes meer verstrekken.

Dit zegt moderator @Denise_  hierover in een ander topic.

We geven helaas geen unlock codes meer uit. Hier zijn wij mee gestopt omdat wij al jaren geen simlock toestellen meer verkopen. Over het algemeen is dit ook geen issue. Toch is er nog een enkeling met een sterk verouderd toestel waarop nog wel een simlock aanwezig is. En ja, dan gaat de nieuwe KPN simkaart niet werken als het om een oud-Telfort klant gaat. Maar de simkaart niet vervangen is ook geen optie, omdat deze op den duur niet meer zullen werken. Uiteindelijk zal het toestel simlock vrij gemaakt moeten worden. Ons advies is daarom om naar een telefoonzaak in de buurt  te gaan (zo eentje waar je ook reparaties uit kunt laten voeren). Daar kunnen ze helpen om het toestel simlock vrij te maken.


Toch is het wel heel makkelijk van KPN om die klanten door te verwijzen naar een unlock shop.

Voor zover ik weet is het namelijk nog steeds zo, wettelijk gezien, dat providers na 1 jaar die unlock codes moeten verschaffen.

KPN heeft dan eenzijdig besloten dat ze dat niet meer doen, op zich begrijp ik dat wel, omdat het nog maar om wening toestellen gaat, maar ik vind dat er dan best een kleine compensatie tegen over mag staan voor de unlock kosten, bv in de vorm van wat beltegoed.


Toch is het wel heel makkelijk van KPN om die klanten door te verwijzen naar een unlock shop.

Voor zover ik weet is het namelijk nog steeds zo, wettelijk gezien, dat providers na 1 jaar die unlock codes moeten verschaffen.

Helaas pakt het voor de eigenaren van deze (heel!) oude toestellen nu vervelend uit, maar we hebben het hier wel over een toestel uit 2003. Als de behoefte daartoe aanwezig was geweest, had het toestel dus allang “unlocked” kunnen zijn, ruim binnen de wettelijke grens. KPN heeft de unlock mogelijkheid begin 2020 beëindigd, zo'n 8-9 jaar nadat ze gestopt zijn met de verkoop van “simlocked” toestellen.


Ik kreeg op mijn oude toestel Siemens MC 60 het verzoek van KPN om mijn simkaart in te ruilen tegen een gratis nieuwe simkaart. Deze gratis simkaart heb ik besteld en ontvangen; na activatie wordt je oude simkaart gedeactiveerd! Jammer dat KPN niet vermeld heeft, dat deze nieuwe simkaart niet werkt op mijn oude toestel, anders had ik deze oude kaart nooit door een nieuwe kaart vervangen! De oude simkaart kan nu dus niet meer geïnstalleerd worden: Behalve een waardeloos toestel (die het overigens nog uitstekend deed!) ben ik nu mijn opslag en mijn beltegoed kwijt. Teleurstellend, dat KPN dit tevoren niet gemeld heeft, want dan had ik natuurlijk niet mijn oude simkaart vervangen!


Ik heb net ook een nieuwe simkaart in mijn Siemens MC60 gedaan en stuit op hetzelfde probleem. Ik kan me niet voorstellen dat KPN mij en anderen die dit probleem hebben met een kluitje in het riet stuurt. Helaas zijn ze vandaag niet bereikbaar. Vervelend is dat ik niet meer kan bankieren etc. Afijn, ik vertrouw erop dat het goed komt. We hebben immers de simkaart op hun uitnodiging vervangen. Het toestel werd ook herkend en er was niets dat erop wees dat er een probleem zou kunnen zijn.


Toch is het wel heel makkelijk van KPN om die klanten door te verwijzen naar een unlock shop.

Voor zover ik weet is het namelijk nog steeds zo, wettelijk gezien, dat providers na 1 jaar die unlock codes moeten verschaffen.

Helaas pakt het voor de eigenaren van deze (heel!) oude toestellen nu vervelend uit, maar we hebben het hier wel over een toestel uit 2003. Als de behoefte daartoe aanwezig was geweest, had het toestel dus allang “unlocked” kunnen zijn, ruim binnen de wettelijke grens. KPN heeft de unlock mogelijkheid begin 2020 beëindigd, zo'n 8-9 jaar nadat ze gestopt zijn met de verkoop van “simlocked” toestellen.

Als de wettelijke grens 8/9 jaar is, heb je gelijk, geen idee of dat zo is trouwens, kan daar eigenlijk niks over vinden.

Hoe dan ook, dit had vooraf beter gecommuniceerd moeten worden, dat is niet gebeurt, waardoor mensen nu onverwachts met een niet werkende toestel zitten.

Alleen daarvoor al, had ik eventuele unlock kosten gecompenseerd.

 

Ik heb net ook een nieuwe simkaart in mijn Siemens MC60 gedaan en stuit op hetzelfde probleem. Ik kan me niet voorstellen dat KPN mij en anderen die dit probleem hebben met een kluitje in het riet stuurt. Helaas zijn ze vandaag niet bereikbaar. Vervelend is dat ik niet meer kan bankieren etc. Afijn, ik vertrouw erop dat het goed komt. We hebben immers de simkaart op hun uitnodiging vervangen. Het toestel werd ook herkend en er was niets dat erop wees dat er een probleem zou kunnen zijn.


KPN gaat dit niet voor je oplossen, daar zou ik echt niet van uit gaan. Wat je kan doen is een telefoon zaak bezoeken, maar niet een kpn shop ofzo, maar van die telefoon reparatie winkeltjes, die kunnen je toestel voor een klein bedrag unlocken.

 

Ik kreeg op mijn oude toestel Siemens MC 60 het verzoek van KPN om mijn simkaart in te ruilen tegen een gratis nieuwe simkaart. Deze gratis simkaart heb ik besteld en ontvangen; na activatie wordt je oude simkaart gedeactiveerd! Jammer dat KPN niet vermeld heeft, dat deze nieuwe simkaart niet werkt op mijn oude toestel, anders had ik deze oude kaart nooit door een nieuwe kaart vervangen! De oude simkaart kan nu dus niet meer geïnstalleerd worden: Behalve een waardeloos toestel (die het overigens nog uitstekend deed!) ben ik nu mijn opslag en mijn beltegoed kwijt. Teleurstellend, dat KPN dit tevoren niet gemeld heeft, want dan had ik natuurlijk niet mijn oude simkaart vervangen!


Ook jij kan een telefoon reparatie zaak bezoeken om je toestel te unlocken. Je beltegoed ben je dan ook zeker niet kwijt hoor.


Ik hoorde dat simlockvrij maken alleen kan als de oude simkaart er nog in zit.  De oude simkaart is eruit en kan niet meer teruggeplaatst worden. De nieuwe werkt niet zoals hierboven vermeld.

Conclusie: telefoon kan de prullebak in???

 

 


Ik hoorde dat simlockvrij maken alleen kan als de oude simkaart er nog in zit.  De oude simkaart is eruit en kan niet meer teruggeplaatst worden. De nieuwe werkt niet zoals hierboven vermeld.

Conclusie: telefoon kan de prullebak in???

 

 


Verkeerde conclusie!

Een toestel kan prima simlockvrij worden gemaakt zonder simkaart, die heb je helemaal niet nodig!


Kan KPN geen code aanmaken om het simlock te verwijderen voor de gedupeerden die naar aanleiding van  hun verzoek hun simkaart hebben vervangen? 


@Lovo . Ik vrees van niet. Ik heb wel, intern,. een aantal vragen gesteld omdat er relatief veel vragen over dit onderwerp binnenkomen maar ik wil geen valse hoop wekken. Een bezoekje aan een telefoonshop is denk ik het meest praktisch.


Deze gratis simkaart heb ik besteld en ontvangen; na activatie wordt je oude simkaart gedeactiveerd! Jammer dat KPN niet vermeld heeft, dat deze nieuwe simkaart niet werkt op mijn oude toestel, anders had ik deze oude kaart nooit door een nieuwe kaart vervangen! De oude simkaart kan nu dus niet meer geïnstalleerd worden

@Gemmie , @Lovo 

Je oude Telfort kaart had na de zomer ook helemaal niet meer gewerkt!!

Maar wordt het niet eens tijd die 15 jaar (vijftien) oude telefoon te vervangen????


Tja, ik heb van lieverlee op de tweedehandsmarkt dan maar een ander -simlockvrij- mobieltje gekocht.  De nieuwe simkaart past daar wel in. Ik ben wel al mijn adressen kwijt nu. De actie van KPN had doordachter gekund.


Deze gratis simkaart heb ik besteld en ontvangen; na activatie wordt je oude simkaart gedeactiveerd! Jammer dat KPN niet vermeld heeft, dat deze nieuwe simkaart niet werkt op mijn oude toestel, anders had ik deze oude kaart nooit door een nieuwe kaart vervangen! De oude simkaart kan nu dus niet meer geïnstalleerd worden

@Gemmie@Lovo 

Je oude Telfort kaart had na de zomer ook helemaal niet meer gewerkt!!

Maar wordt het niet eens tijd die 15 jaar (vijftien) oude telefoon te vervangen????

Tja, zo iemand kan ook zeggen, waarom zou ik in hemelsnaam een toestel vervangen die nog prima doet wat ik wil?

En geef ze is ongelijk.

Niet iedereen hoeft internet op zijn mobiel of het nieuwste te hebben, er zijn echt nog zat mensen die een mobiel hebben puur om bereikbaar te zijn of in geval van nood te kunnen bellen. Dan is gewoon ene oude toestel nog prima.

 


Wat een vies bedrijf, dat KPN! Eerst dwingen ze de klant om een andere simkaart te installeren, en als je toestel gelockt is (door Telfort, is KPN nu), dan heb je pech.

Dat KPN ‘helaas’ geen unlock codes meer geeft, is een KEUZE! En een KEUZE kan gewijzigd worden. Maar dat doet KPN natuurlijk niet. Ook klantenservice vertelde mij dat ik maar een nieuw toestel moet kopen. Nou, dan zeker niet bij KPN!!!!! SCHANDE! SCHANDE! SCHANDE!


als je toestel gelockt is (door Telfort, is KPN nu), dan heb je pech.

@mc 60 . Maar dan heb je wel een heel oude. Simlock is er al 10 jaar niet meer.


@PeterG. Ja het is een oud toestel, maar die deed/doet het nog prima. Door deze door KPN gedwongen actie doet dit toestel het niet meer. KPN dwingt je gewoon om een ander toestel te kopen. Wel ja, wat kan het ons schelen; de aarde is toch al naar de klote …

Als KPN de klanten serieus neemt, zouden ze alsnog de simlock-codes moeten uitdelen. Want er zijn toch wel veel klanten de dupe door deze smerige sim omruil-actie.


@mc 60

Je kunt naar een onafhankelijke telefoonwinkel gaan. Die kunnen vaak nog wel een toestel unlocken.

Een GSM only telefoontje is overigens niet zo duur. Zo rond de € 40 slechts.

Kijk hier eens:

https://www.google.com/search?q=unlock+Siemens+MC+60


Ik heb deze situatie ook maar aangemeld bij tv-programma Kassa. Misschien kan dat tv-programma hier wat mee. Ik hoop het. Want het is absoluut geen service van KPN.


Je telefoon is 15 jaar (!) oud. Heb je dat er ook bij vermeld in je bericht naar Kassa????

Bij sommige providers zou ie al helemaal niet meer bruikbaar geweest zijn. Zoals T-mobile. Die heeft per 1 juni j.l.  2G uitgezet, via welke je mc 60 belde en sms'te. En sinds begin 2022 ook geen 3G meer waar je internet over ging. Met een matige snelheid van 7 Mb/s.

Als je 'm laat unlocken bij een onafhankelijke winkel kun je 'm bij kpn nog tot april 2025 gebruiken via het (nog tragere dan 3G) 2g netwerk. Bellen, sms’en en internet met 120 Kb/s.

Dat jij zo'n oud toestel hebt kan kpn (of welke provider dan ook) niet aangerekend worden.

Kon ie al via wifi eigenlijk voor thuis?


Hoi PeterG. Ik vind dat de leeftijd van mijn toestel er niet toe doet. Hij deed het nog prima … totdat KPN mij dwong een andere simkaart te installeren. Die unlock-code die KPN niet meer wil uitdelen, dat is een keuze van KPN en zo'n keuze zou veranderd kunnen worden, omdat door deze actie van KPN toch wel veel mensen zonder een werkend toestel zitten. Het was beter geweest als KPN vorig jaar eerst dat gemeld zou hebben, zodat iedereen nog een unlock-code had kunnen aanvragen.


Het was beter geweest als KPN vorig jaar eerst dat gemeld zou hebben, zodat iedereen nog een unlock-code had kunnen aanvragen.

KPN heeft en geeft al sinds 2015 de unlockcodes niet meer. Want sinds 2012 worden er al geen gelockte telefoons meer verkocht, omdat het sindsdien niet meer mag.

Verder komt de 3G techniek, waar je telefoon voor internet gebruik van maakt, per januari aanstaande te vervallen. Dus dan zou de telefoon het toch '’niet meer zo goed'’ meer doen.:wink:

Bij Ziggo lees ik nog wel eens:

Mijn kleuren-tv op de slaapkamer doet het nog prima, maar kan ik niet meer gebruiken omdat deze alleen een coax ingang heeft. (Ziggo heeft analoge tv signaal gestopt.)

Ook zelfde klachten op het Ziggo forum in gebieden waar de FM al uit gezet is en men “nog een prima FM tuner” heeft waar men nu niks maar aan heeft.

Techniek wordt nou eenmaal door de tijd ingehaald!

Een nieuwe GSM (alleen bellen/sms) is nog geen 40 euro.
Ook internet zoals nu met de mc 60? Er zijn al smartphones (met 4G) onder de 100 euro. Een toestel van 15 jaar, die heeft zich allang terugverdiend.

Veel internettoepassingen als internetbankieren werken ook al niet met die mc 60.