Skip to main content

Vorige week zaterdag heb ik een nieuwe telefoon in gebruik genomen. Ik had nog ruim 13 euro prepaid beltegoed op de oude. Bij het installeren van de nieuwe telefoon stond Mobiele data uit (dat staat altijd standaard uit bij mij) en was ik thuis op de Wifi. Nu blijkt op diezelfde dag mijn hele beltegoed opgesoupeerd te zijn aan verbruik van data. Hoe is dit mogelijk? Ik lees hier en daar dat sommige apps toch data gebruiken bij het in gebruik nemen van een nieuwe telefoon. Dat vind ik wel erg vreemd, want hoe kan dat als mobiele data uitstaat? En hoe werkt dat dan als je helemaal geen beltegoed op je telefoon zou hebben? Kun je dan je nieuwe telefoon niet in gebruik nemen? Ik wil mijn beltegoed terug! 

Hallo ​@Teuntje A. ,

Veel smartphones hebben de mogelijkheid/neiging om bij (te) zwakke WiFi zelfstandig en ongemerkt om te schakelen naar mobiele data. De term is “slimme netwerk wissel”. Dit staat ook vaak standaard aan. Kijk in de WiFi instellingen of dit bij jou ook het geval is.

Bij de iPhone heet dat Wifi Assistentie zie https://www.iculture.nl/tips/wifi-assistentie/

Op Android heet dit Smart Network Switch. 

Verder kan het zijn dat het verbruik al is opgegaan bij het aanzetten van de nieuwe telefoon voordat je op je nieuwe telefoon ingelogd was op WiFi.  

KPN gaat jou sowieso geen beltegoed teruggeven. Het verbruik van beltegoed is jouw eigen verantwoording. 

Dank Noordzee, maar de Wifi was niet zwak en die slimme netwerk wissel kan ik helemaal niet vinden op mijn Android toestel. 

De nieuwe telefoon is meteen op de Wifi gezet, dus kan geen mobiele data hebben verbruikt. Aangezien ik dit soort berichten vaak tegenkom wanneer het gaat om een wisseling van telefoon, vermoed ik dat er iets raars gebeurd waar je als gebruiker niets aan kunt doen. Ik zou toch graag een reactie van KPN willen. 

Misschien had je beter een PIN code op je nieuwe SIM kaart kunnen zetten,  dan kan de nieuwe telefoon geen gebruik maken van de SIM kaart zonder jouw goedkeuring, ( d.m.v. het intypen  van de PIN code )

Beste Xenomatrix2, 

Dank voor je reactie, maar ik heb wel degelijk een PIN code op de SIM-kaart staan. Ik begrijp dan ook nog steeds niet hoe het beltegoed ineens weg kan zijn tijdens het installeren van een nieuwe telefoon. Aangezien ik vaker tegenkom dat mensen dit is overkomen bij het in gebruik nemen van een nieuwe telefoon, denk ik dat er iets raars gebeurt, een fout in het systeem of zo. 

Hoi ​@Teuntje A., welkom op de community. Ik kan me voorstellen dat het een rare verrassing is als je beltegoed opeens op is met je nieuwe telefoon. Het kan dat er bij het installeren en in gebruik nemen data is gebruikt. 

Ik heb geen gegevens, daardoor kan ik niet zien of het tegoed aan data is opgegaan of iets anders. Als je een terugbelafspraak maakt via onze site kan een collega dit samen met je bekijken.

Beste Jasper, 

Dank voor de moeite. Ik heb inmiddels contact gehad met een collega, maar daar word ik niet veel wijzer van. Het blijft helaas een raadsel hoe dit heeft kunnen gebeuren (het is gebeurd bij het installeren van de nieuwe telefoon terwijl die op de wifi zat en geen gebruik mocht maken van data… Erg vreemd dat dit kan). 

Reageer