Skip to main content

Ik heb op de telefoon van mij schoonmoeder gisteren een databundel geactiveerd maar wat ik ook doe de telefoon krijgt geen dataverbinding. Mobiele data staat aan en en ik heb ook de APN al een keer opnieuw aangemaakt. De verbinding lijkt er wel te zijn maar geeft aan ‘verbroken’.

 

 

Ze komt van Telfort en ik kan mij ergens vaag herinneren dat wij ooit op de Telfort portal mobiele data hebben uitgezet om te voorkomen dat ze snel door haar tegoed zou zijn, haar telefoon wilde nog wel eens zelf de mobiele data optie weer aanzetten. 

Kan het zijn dat mobiele data nog ergens in de KPN systemen voor haar 06 geblokkeerd staat?

Ik heb haar 06 en simkaart nummer in mijn profiel staan.

Hallo @LuToLu ,

Zo te zien maakt het simkaartje niet goed contact met de telefoon. Vandaar onbekend telefoonnummer. Je kunt nog eens proberen om het simkaartje opnieuw (iets beter) te plaatsen. 

Anders even met de telefoon naar de KPN-winkel. Dan kunnen zij kijken of het te verhelpen is. 

 


Hallo @Noordzee , dank voor je reactie.

Het simkaartje heb ik al eens opnieuw geplaatst en het is ook nog eens een fonkelnieuwe KPN simkaart omdat de Telfort sim het niet meer deed na de ‘update’. 

Dat van ‘Telefoonnummer op de simkaart’ onbekend heb ik eigenlijk op al onze telefoons en op alle simkaarten (ik heb er zelf in mijn telefoon twee geplaatst, KPN en Ben, en bij beide staat ‘Onbekend’), is misschien wel een Nokia dingetje. Zie hieronder een plaatje van mij eigen telefoon.

 

 

Mijn volgende stap zou zijn om simkaarten te wisselen tussen telefoons om te kijken of het probleem met de simkaart meegaat maar dat kan ik, zoals het er nu naar uitziet, pas weer ergens volgend weekend proberen als ik er weer bij haar op visite ben.

Ik vermoed echt dat we nog ‘last’ hebben van een instelling die we ooit bij Telfort hebben gedaan. Of dat de data mogelijkheid aan de KPN kant door een andere oorzaak voor dit nummer uitstaat. Dus als een moderator dit na zou kunnen kijken dan kan ik dat uitsluiten.


Hoi @LuToLu, goed dat je jouw schoonmoeder hierbij helpt! Tot op heden nog zonder succes dus, ik ga met je meedenken. Ik ben ook benieuwd wat de kruistest (de simkaarten van toestel verwisselen) doet, geeft dat een verbetering of niet? Het duurt nog een paar dagen voordat je dat kunt testen begrijp ik. Als je haar 06-nummer en het bijbehorende simkaartnummer op je forumprofiel kunt toevoegen (bij "Persoonlijke opmerkingen") kan ik voor die tijd mogelijk al een blik werpen op de instellingen aan onze kant. Er staan al wel gegevens op je profiel, maar ik vermoed dat die van jouw abonnement(en) zijn en niet van je schoonmoeder. Na het invullen kan je hieronder een seintje geven, dan werp ik een blik.


Hoi @Jasper het in mijn profiel genoteerde telefoon en simkaartnummer zijn niet van mij maar van mijn schoonmoeder, alvast bedankt voor het nakijken!


Dank je @LuToLu! Daarmee heb ik gekeken en het datagebruik was op het netwerk uitgeschakeld voor dit nummer. Ik heb het nu aangezet, dus alles goed staat op haar toestel zal ze de databundel kunnen gebruiken! :slight_smile:

Bij Telfort prepaid was datagebruik niet mogelijk zonder een aangeschafte databundel. Bij KPN kan dat wel, dan zal het van het beltegoed afgaan. Dus als deze databundel is afgelopen is het mogelijk verstandig om het mobiele internet weer uit te zetten. 


Excuses voor de late reactie @Jasper maar het heeft even geduurd om op afstand e.e.a. duidelijk te maken aan mijn schoonmoeder. Ze is erg slechthorend dus bellen was geen optie en dat is ook waarom een data verbinding voor haar steeds belangrijker wordt, zo kan ze in contact blijven met WhatsApp.

Het blijft voor mij schoonmoeder echter moeilijk de verschillen tussen Wi-Fi en mobiele data te begrijpen. Eerst leek het niet te werken maar na (weer) een keer opnieuw opstarten van de telefoon heb ik volgens mij nu ‘witte rook’ en heb ik kunnen vaststellen dat de mobiele data verbinding werkt.

Om het zeker te weten heb ik nog een vraagje, ik kan er komend weekend niet naartoe, kan jij zien dat er nu ook echt data wordt verbruikt?

 


Dat is geen probleem @LuToLu. Ik kan me voorstellen dat de communicatie dan lastig kan zijn. Ik heb gekeken of er dataverbruik is geregistreerd en dat lijkt niet het geval te zijn. Mogelijk is ze dan inderdaad nog met Wifi verbonden. Als ze naar buiten zou gaan, ergens buiten het bereik van de Wifi, zou ze kunnen testen of ze verbinding heeft met het mobiele internet. 


Hoi @Jasper dat buiten staan in de tuin hadden we inderdaad al gedaan maar dat gaf dus niet genoeg duidelijkheid. Ik heb haar gevraagd het ergens anders buiten, ze moest nog naar een winkel, nogmaals te proberen een appje te sturen. Die kwam goed bij mij aan en ze kon ook ontvangen, tot zover zou de mobiele data echt moeten werken, ik ging er wel even vanuit dat ze niet bij de winkel aan de wifi zou hangen. :wink: 

Daarna is het gisteren gelukt om haar een screenshot van de KPN Prepaid app te laten sturen en daar zie ik nu verbruik.

Het werkt dus allemaal!

Dank weer voor de support!


Dat is fijn @LuToLu, goed om te lezen dat het vanaf de winkel wel lukte om een appje te sturen. De Prepaid app geeft ook aan dat er verbruik is dus alles werkt nu voor haar zo te zien :slight_smile:  Graag gedaan, en als we nog iets anders voor jou of je schoonmoeder kunnen doen weet je ons te vinden.