Skip to main content

Hallo, 

De KPN app geeft aan dat er 135,51 MB mobiel internet binnen is verbruikt, kosten €13, 53. Op dat tijdstip 15feb. 16u24 was ik niet thuis. Waaraan is deze data verbruikt? Hoe achterhaal ik dat?

Groeten, Peter

Dat is vrijwel onmogelijk, je toestel logt dat niet.
Je toestel zal iets op de achtergrond gedaan hebben, een update waarschijnlijk.


@comtel Als je niet thuis ben, ben je waarschijnlijk niet per wifi verbonden, dus je telefoon gebruikt mobiel internet. Je  kan in de instelling mobiel data zien, welke apps toen mobiel data gebruiken


Ha @comtel, welkom! Je kunt inderdaad in je toestel onder de instellingen zien welke apps mobiele data gebruikt hebben. Als jij ‘mobiel internet’ aan hebt staan, dan maken apps op de smartphone doorgaans automatisch verbinding. Denk aan Outlook die controleert of er e-mails zijn verbruikt, WhatsApp die controleert of er berichten binnen zijn gekomen en andere apps die op de achtergrond draaien. 
Mocht je vaker mobiel internet gebruiken, kan je via de app een bundel aanzetten. Als je geen mobiel internet wilt gebruiken, dan kan je het beste het schuifje bij ‘mobiel internet’ uitzetten. 


Beste Marcai en alle anderen,

Dank voor de reactie. Google play heeft op de achtergrond ~100 MB verbruikt op het moment dat ik het vliegtuigje uitgezet had, waarom en waarvoor weet ik niet. Ik heb sinds kort pas mobiel telefoon, 't is een ingewikkeld apparaat.


@comtel Indien je Google Play "Play Store” bedoel, open Play Store en klik op … dan op Settings - App Download Preferences - Wifi Only

Ieder andere app kan je het gebruik van mobiel verbieden, klik op Instelling - Apps - Naam van de App - Datagebruik - Mobiel data → en deactiveer alle 3 opties (Mobiel data, Achtergrond, Roaming)

Bovendien in instelling, telefoon software update ook laten alleen over wifi doen.