Skip to main content
Antwoord

Is mijn prepaid simkaart defect of gedeactiveerd?

• March 27, 2025
  • 11 reacties
  • 108 keer bekeken

Ik heb voor mijn zoon een prepaid simkaart. Sinds enige dagen werkt deze niet meer, dwz dat deze heet nu tijdelijk niet beschikbaar. Dit is het geval in 2 telefoons dus ligt niet aan de telefoon
Naar mijn weten is deze simkaart wel 1 x per 6 maanden gebruikt. Daarnaast zou er toch voordat deze geblokkeerd wordt, iets van een sms ofzo verstuurd worden ? Hoe kan ik nagaan of deze simkaart gedeactiveerd is vanwege te weinig gebruik, of dat deze defect is ?  

Beste antwoord door Fho

@Fho Als je de melding "prepaid geblokkeerd om administratieve redenen” krijgt, dan is de sim-kaart te oud, KPN blokkeert de sim-kaart om te dwingend dat de klant een nieuwe sim-kaart gaat aanvragen. Bij blokkeren wegens inactiviteit hebt je nog 90 dagen sinds datum van blokkade om op te waarderen, anders vervalt de nummer. 

het nummer is inderdaad geschorst vanwege inactiviteit. Blijkbaar stond de instellingen voor SMS op RSC en die gaan ook via de wifi. Het nummer is helaas niet meer terug te krijgen. Iedereen bedankt voor het meedenken, topic kan dicht. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

11 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 27, 2025

Hallo ​@Fho ,

Je kunt de status terugvinden in de Prepaid-app.

De KPN Prepaid app

Met de Prepaid app van KPN kan je:

• je tegoed bekijken
  • bundels activeren/inzien/wijzigen
  • je tariefplan inzien/veranderen
  • PUK code vinden
  • 1 van de opwaardeerdiensten instellen
  • je simkaart nummer bekijken

Het beltegoed blijft onbeperkt geldig als je één keer in de zes maanden je beltegoed gebruikt door te bellen, sms’en, internetten of opwaarderen. Doe je dat niet, dan zal je nummer bevroren en uiteindelijk 90 dagen later gestopt worden. Dat is dan definitief. 

Mocht het simkaartje defect zijn, dan kun je een nieuwe bestellen. 

Prepaid simkaart vervangen

Je kunt een nieuwe simkaart ophalen bij een KPN winkel. 

Of je kunt online een vervangende simkaart bestellen. De kosten voor voor een vervangende simkaart worden automatisch verrekend met je beltegoed. Je ontvangt de simkaart binnen drie werkdagen per briefpost, daarna kan je de simkaart online activeren

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 27, 2025

Dank voor deze info, de simkaart ontvangt helaas geen sms, de netwerk status staat op KPN (tijdelijk niet beschikbaar). Dus ik kan hiermee ook niet mijn tegoed inzien.
Een nieuwe simkaart hoort m.i. in geval van een defect gewoon als service te zijn, niet dat dit wordt verrekend met tegoed.
Nog andere suggesties om te achterhalen of het nummer (tijdelijk) geblokkeerd is  ? 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 27, 2025

Bel eens met een andere telefoon naar dat nummer. 

En anders kun je het navragen bij de klantenservice. Maak makkelijk een terugbelafspraak (rechts onderin) met KPN. Dan nemen zij contact met je op wanneer het jou uitkomt om dit op te lossen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 27, 2025

Bellen of sms-en van / naar het  nummer werkt niet. Op zich komt dit overeen met dat het  netwerk tijdelijk niet beschikbaar is voor bellen / sms. Maar waarom deze status , ik zal morgen wel een belletje maar gaan wagen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 27, 2025

Volgens mij kan je het beste naar een KPN winkel. Eventueel kan je direct een nieuwe simkaart meekrijgen. Dat kan telefonisch niet. 

Als je zoon veel beter via WhatsApp én via wifi thuis telt niet mee.

Wel gebruik via het mobiele netwerk (2G / 4G). Dat telt mee voor de geldigheid. Gebruik via wifi niet. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 28, 2025

Beide zoons bellen 1 x per 4/5 maanden met elkaar, en de rest gaat via wifi… maar zojuist getracht op te waarderen maar daar komt uit dat mijn account opgeschort of geblokkeerd is.. toch maar even contact zoeken ;-)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 28, 2025

@Fho Als je de melding "prepaid geblokkeerd om administratieve redenen” krijgt, dan is de sim-kaart te oud, KPN blokkeert de sim-kaart om te dwingend dat de klant een nieuwe sim-kaart gaat aanvragen. Bij blokkeren wegens inactiviteit hebt je nog 90 dagen sinds datum van blokkade om op te waarderen, anders vervalt de nummer. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 28, 2025

Beide zoons bellen 1 x per 4/5 maanden met elkaar, en de rest gaat via wifi… maar zojuist getracht op te waarderen maar daar komt uit dat mijn account opgeschort of geblokkeerd is.. toch maar even contact zoeken ;-)

Hopelijk zit het account nog in de 90 dagen, maar ik vrees dat het inmiddels te laat is. Dan wordt het een heel nieuw nummer. Dat kun je bv regelen in een KPN-winkel. 

Hallo ​@Fho ,

Het beltegoed blijft onbeperkt geldig als je één keer in de zes maanden je beltegoed gebruikt door te bellen, sms’en, internetten of opwaarderen. Doe je dat niet, dan zal je nummer bevroren en uiteindelijk 90 dagen later gestopt worden. Dat is dan definitief. 

Mocht het simkaartje defect zijn, dan kun je een nieuwe bestellen. 

Prepaid simkaart vervangen

Je kunt een nieuwe simkaart ophalen bij een KPN winkel. 

Of je kunt online een vervangende simkaart bestellen. De kosten voor voor een vervangende simkaart worden automatisch verrekend met je beltegoed. Je ontvangt de simkaart binnen drie werkdagen per briefpost, daarna kan je de simkaart online activeren

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • March 28, 2025

het nummer is inderdaad geschorst vanwege inactiviteit. Blijkbaar stond de instellingen voor SMS op RSC en die gaan ook via de wifi. Het nummer is helaas niet meer terug te krijgen. Iedereen bedankt voor het meedenken, topic kan dicht. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 28, 2025

Dat zat er dik in natuurlijk. Tijd voor een nieuw simkaartje met een nieuw nummer. En graag geholpen natuurlijk… 👍🏼

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 28, 2025

Denkt ie er dan ook even aan het nummer aan te passen in zijn WhatsApp❗

Dat kan gewoon in het bestaande account. Je behoudt dan al je conversaties.