Skip to main content

Ik verblijf momenteel in Portugal (ander EU land). Ik stuurde vanochtend een SMS naar Sri Lanka (Rest van wereld). Ik heb geen bundels, ik gebruik “gewoon” opwaarderen. Voordat ik die SMS stuurde heb ik het tarief op de website opgezocht. Van zone 1 (EU landen) naar Zone 4 (Rest van de wereld) zou dat 0,77 zijn. Voordat ik die SMS stuurde heb ik mijn tegoed opgevraagd. Dit bedroeg 19,32. Na het versturen van die SMS heb ik meteen mijn saldo weer opgevraagd en dit was 17,33. De kosten van die SMS waren dus 1,99 i.p.v. 0,77. De SMS was inclusief spaties etc. minder dan 160 tekens lang en is dus als 1 SMS verzonden. Ik vraag mij nu dus af wat de ware kosten bedragen voor het versturen van een SMS vanuit zone 1 naar zone 4.

 

Overigens viel het mij ook op dat voordat ik die SMS verstuurde mijn registratietegoed 7,35 was en mijn starttegoed 2,35. Na die SMS bedroegen deze bedragen resp. 4,98 en 2,35. Een verschil van 2,37 dus in het registratie-tegoed terwijl het totaal van alle tegoeden (registratietegoed, starttegoed en opwaardeer tegoed) slechts een verschil van 1,99 bedroeg. Waar dit door komt? Iets administratiefs wellicht?

Ik zou met name graag willen weten wat nu het correcte tarief is voor het versturen van een SMS van zone 1 naar zone 4.

 

Alvast hartelijk dank!

Dag @Bappa, een hele terechte vraag. Of eigenlijk: hele terechte vragen. Ik zal mijn best doen deze te beantwoorden.

1) Wat is het juiste tarief voor het versturen van een sms van zone 1 naar zone 4?

 Dit moest ik zelf ook even uitzoeken. Maar als ik het overzicht in KPN Prepaid Buitenland Tarieven goed lees, dan kost dit 30 cent. Portugal ligt in zone 1. Dat betekent dat je het Nederlandse tarief gebruikt. Sri Lanka is een zone 4 land. Sms’en vanuit Nederland naar een land in zone 4 kost 30 cent per bericht. Dus: Een sms versturen vanuit Portugal naar Sri Lanka kost ook 30 cent.

2) Waarom heb jij 2 euro moeten betalen voor 1 sms?

Ik snap dat de informatie bij vraag 1 meteen nieuwe vragen oproept. Daarom voeg ik deze vraag gelijk toe. Voor het antwoord op deze vraag heb ik in het systeem gekeken. Hier zie ik dat jij op dinsdagochtend 1 februari geen sms hebt verstuurd, maar mobiele data hebt verbruikt. In totaal is er 10 MB data verbruikt. Volgens het tarievenplan KPN Basis 2021 Rate, kost 1 MB 10 cent. 10 MB keer 10 cent per MB maakt 2 euro. 

De vraag die ik nu voor jou heb: Hoe heb je de sms verstuurd?

3) Waarom is er 2,37 in plaats van 2,00 euro afgeschreven van het registratietegoed?

Er is op 1 februari 2,00 van het registratietegoed (ook wel bonustegoed) afgeschreven. Het start tegoed was voor het dataverbruik niet 7,35 euro, maar 6,97 euro. Dat komt doordat er op 16 december een telefoontje is gepleegd. Dit telefoontje kostte 38 cent. Hiermee is het bonustegoed van 7,35 naar 6,97 gegaan. Je hebt nu nog 4,97 bonustegoed over.

 

Hopelijk beantwoordt dit jouw vragen.


Hoi Denise,

Hartelijk dank voor je bericht! Voor wat betreft punt 2, inderdaad, ik zie dat gesprek ook in m'n geschiedenis staan.

Vwb de SMS, die heb ik gewoon via de SMS app op m'n telefoon gestuurd. Hij staat daar ook keurig als verzonden bericht. Ik herinner me wel dat mn mobiele data aan stond. Die zet ik altijd uit maar die floept altijd weer aan. Maar zoals ik zeg, die SMS staat gewoon als verzonden SMS in mn SMS app van m'n telefoon.

Met vriendelijke groet, 

Bappa


Check eens bij een Android toestel de chat functie.

 


Hoi Jeroen, 

Bedankt voor je berichtje. In mn chatfunctie staat gebruik wifi of data indien beschikbaar. M'n wifi staat altijd aan en ik heb die sms thuis verstuurd dus zelfs al was de data weer aangefloept dan lijkt het mij dat t in eerste instantie via wifi zou gaan. Maar ik kan t verkeerd hebben uiteraard..

Met vriendelijke groet, 

Bappa


Ik weet alleen dat dit een functie is die nog niet zo heel lang geleden is geactiveerd. Mogelijk werkt de sms als een soort van MMS als de tegenpartij het ook aan heeft staan. Het zou het kunnen verklaren.


Het lijkt me vreemd maar het zou uiteraard kunnen. Hartelijk dank voor al je moeite. Nog n fijne avond! 


U ook een fijne avond toegewenst.


Het vreemde is dus dat ik in het systeem helemaal geen verzonden sms zie staan. Het lijkt er dus op dat de sms via mobiele data is verstuurd. En dit zou te maken kunnen hebben met de chatfunctie, waar @Jeroen Ruiter het over had. Als je thuis was, dan snap ik dat je verwacht dat deze dan via wifi verstuurd wordt. Tenzij jouw wifi net even niet toereikend was en jouw telefoon daarom overgesprongen is op mobiele data. Het is alleen zo lastig om achteraf nog te bepalen wat er precies is gebeurd. 


Hoi Denise,

Ik denk ook dat t iets met de wifi te maken moet hebben gehad. Ik heb t inmiddels nogmaals geprobeerd (en direct weer mn saldo gecheckt 😂) en geen probleem. Dus t zal aan de wifi gelegen hebben. Overigens nog n vraagje, ik heb dus starttegoed, registratie en 'gewoon' opwaardeertegoed. Dat laatste loopt in augustus af (als ik t niet eerder gebruik). Verloopt dit ook opwaardeertegoed ook na augustus als ik mn start en registratietegoed tegen die tijd nog niet opgemaakt heb? Want nu wordt alles via die tegoeden verrekend en nog niet van mn opwaardeertegoed (ik gebruik nu ik in Portugal ben vnl mn wifi). 

Hartelijk dank voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,

Bappa


Fijn dat het nu wel goed gegaan is. :blush:

Jouw beltegoed is onbeperkt houdbaar zolang je jouw prepaid eens in de 6 maanden gebruikt. Dit kan door een sms te versturen, een telefoongesprek voeren of door het beltegoed op te waarderen. Gebruik je jouw prepaid 6 maanden niet, dan wordt jouw beltegoed bevroren. Je hebt dan 3 maanden de tijd om jouw beltegoed op te waarderen om het bevroren tegoed weer te gebruiken.


Ik ben nog steeds in Portugal en ik heb sinds mijn laatste bericht (ruim een maand geleden) m'n tegoed eens goed in de gaten gehouden. De instellingen op m'n telefoon uiteraard ook. Deze staan sinds mijn laatste bericht nog steeds op mobiele data uitgeschakeld en roaming ook uitgeschakeld.

Helaas gaat het (nadat het aanvankelijk dus n paar dagen goed ging) toch weer verkeerd. Was mijn totaal tegoed op 7 februari nog 17,05 (som van beltegoed, registratie tegoed en start tegoed), op 26 februari was dit totaal nog slechts 8,73 (enkel beltegoed). Het vreemde is dat ik in deze periode niet gebeld heb en geen internet heb gebruikt. Ook heb ik geen SMSjes verstuurd, afgezien van de (vele - sorry!) SMSjes om mijn saldo op te vragen.

Vandaag (18 maart) heb ik weer mijn saldo opgevraagd. De SMS om m'n saldo op te vragen werd aanvankelijk niet verstuurd, dus nogmaals SALDO geSMSt. Die ging er aanvankelijk ook niet doorheen. Ze werden pas verzonden nadat ik een SMS naar (een Portugees) nummer had verstuurd. Mijn saldo was als antwoord op het eerste saldo verzoek 8,73 (dus hetzelfde saldo als op 26 februari). Het saldo als antwoord op het tweede SALDO SMSje was 8,58. Ik heb toen voor de 3e keer mijn saldo opgevraagd. Dit keer was het saldo 7,06. M.a.w. vandaag waren de kosten 1,67 i.p.v. 0,06 (voor een SMS).

Nogmaals, mijn mobiel internet en m'n roaming staan uit. De ene keer gaat het blijkbaar goed (bijv de periode van 26 februari tot eerder vandaag) en de andere keer niet. Ik begrijp dit echt niet. M'n instellingen zijn gewoon dezelfde. Ik begrijp dan ook echt niet waar al deze kosten vandaan komen? 

Met vriendelijke groet


Ik heb voor jou het verbruik van de afgelopen periode op een rijtje gezet. Ik reken dan vanaf mijn laatste bericht op 7 februari.

 

Verbruik:

Datum Verbruikstype   Prijs Gebruikte bundel Resterende tegoed
21-02-2022 sms naar 097-nummer 0,15 Bonus 4,55
21-02-2022 data 75 MB 7,36 Bonus, registratie tegoed, regulier tegoed 9,54
24-02-2022 data 8 MB 0,80 Beltegoed 8,74
18-03-2022 sms naar Madeira 0,15 Beltegoed 8,59
18-03-2022 2 sms naar Portugal 1,52 Beltegoed 7,07

 

Het dataverbruik op 21 en 24 februari is wel zodanig dat er wel echt verbruik plaats gevonden heeft. Het kan zijn dat jouw toestel op die dagen heeft geprobeerd een update binnen te halen. Ik raad aan om automatische updates uit te zetten. Of deze in ieder geval alleen via wifi te laten doen.


Hoi Denise, 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Dit waardeer ik zeer.

Vwb het datagebruik, die automatische updates zou inderdaad kunnen. Ik heb het even gecheckt en er stonden idd 2 apps op automatische downloads. Bedankt voor de tip! Die heb ik nu uitgeschakelt. Hopelijk verhelt dit het probleem nu voor eens en altijd.

Vwb de SMSjes. Daar is echt iets vreemds mee aan de hand:

21 feb een SMS naar een 097 nummer. Dit staat niet op m'n toestel. Ik wist niet eens wat een 097 nummer was (ik heb' t net even geGoogelt). Ik heb die SMS nooit verstuurd. 

18 maart een SMS naar Madeira. Dit staat ook niet op m'n toestel. Nooit verstuurd, ik ken niet eens iemand op Madeira. 

18 maart, twee SMSen naar Portugal. Ik heb er 1 verstuurd. Deze staat ook op mn toestel. Geen 2. De ene SMS die ik heb verstuurd bestaat uit welgeteld 10 karakters (inclusief spaties). Dus zelfs al zou die ene SMS door de een of andere technische fout tweemaal zijn verstuurd (ik denk 't echter niet want hij staat maar eenmaal op m'n toestel) dan zou dat nooit geen 1,52 kunnen kosten.

Het spijt mij zeer maar ik vind dit erg vreemd.

Met vriendelijke groet

 


Openbaar kan ik geen nummers met je delen. Maar ik stuur je een privébericht met de nummers die zijn ge-sms’t. Misschien dat je ze dan herkent.

 

Wat betreft de sms’jes naar Portugal: Hier is dus 76 cent per sms berekend.

Mijn eerste gedachte was dat je een lange sms had verstuurd. Maar je zegt maar 10 karakters te hebben gebruikt. Heb je geen smileys gebruikt? Die kosten namelijk extra karakters en kan van een sms ook een mms maken.

Een andere gedachte: mogelijk heb je een servicenummer ge-sms’t. Deze sms’jes kosten vaak extra. En soms worden er daarvoor ook 2 of meer sms’jes in rekening gebracht.


Hoi Denise, 

Hartelijk dank weer voor alle moeite! Ik zal zo even naar je PB kijken. Alvast bedankt!

Vwb het Portugal nummer: nee, ik heb geen smiley of ander teken gebruikt. Alleen letters.

Vwb de SMS naar een service nummer: deze sms staat echt niet op m'n toestel. Ik heb geen SMS naar een service nummer verstuurd.

Ik ga je BP even bekijken. Hartelijk dank! 


Graag gedaan, @Bappa, fijn dat we er samen toch uitgekomen zijn zo.