Skip to main content

De complete tijdlijn staan onder, maar de ingekorte versie:
Ik had een supermooi nummer van KPN prepaid liggen. Het gaat om het nummer wat ik als “Mobiele telefoonnummer(s)” in m'n profiel hier heb staan. Afgelopen weekend heb ik ontdekt dat dit nummer (alweer) niet meer werkt. Maandag ben ik ermee naar de KPN XL in Amsterdam geweest: het nummer blijkt eind augustus uitgeporteerd te zijn. Hier heb ik geen toestemming voor gegeven. Op 15 mei heb ik het nummer in dezelfde KPN XL Amsterdam vanwege een eerder probleem nog laten overzetten op een nieuwe simkaart en toen ook opgewaardeerd. Dus maar 3-4 maanden daarvoor.

De KPN XL Amsterdam begreep niet hoe dit uitporteren in augustus heeft mogen gebeuren. Ze gaven aan dat ik het beste een klacht kon indienen, zodat KPN onderzoek kan starten. Bij deze.

Let goed op dat dit nummer in een krap jaar sowieso een rare geschiedenis heeft opgebouwd. Onder staat mijn versie van de complete tijdlijn. Verder kent Mohamed in de KPN XL Amsterdam deze geschiedenis het beste. Mocht KPN bewijzen willen, dan heb ik o.a. de recentste simkaart fysiek in m'n bezit + een scan van de allereerste simkaart met de bon van de AH.

Complete tijdlijn (datum = jaar-maand-dag):

  • 2022-11-21 - Oorspronkelijke simkaart gekocht in de AH op het Bijlmerplein. Blijkt een supermooi nummer te zijn, maar het lijkt niet te werken. Simkaart nummer 1.
     
  • 2022-12-09 - Naar KPN XL Amsterdam gegaan met de simkaart. Fantastisch geholpen door Mohamed. Nummer bleek maanden eerder al op een andere klant te zijn gezet. Dat had nooit mogen gebeuren, zolang het nog op een prepaid sim in de winkel te koop lag...wat ik dus had gekocht. Na wat dagen onderzoek ("security case"?) en overhandigen van het aankoopbewijs mijnerzijds was de conclusie dat ik inderdaad recht had op het nummer. Het moest wel even op een nieuwe simkaart gezet worden. Prima. Simkaart nummer 2.
     
  • 2023-05-12 - Nummer werkt weer niet. Ik dacht, mijn stomme fout: te lang gewacht met gebruiken (6 maanden+). Dus ik probeer het op te waarderen, maar ook dat lukt al niet meer. En dus…
     
  • 2023-05-15 - Opnieuw naar KPN XL Amsterdam gegaan. Mohamed saves the day again. Bleek dat de 6-maanden afteller niet gereset was toen in december 2022 het nummer naar mij was teruggehaald, waardoor het al eerder was verlopen dan ik had uitgerekend. Gelukkig was het nummer nog te redden. Tegoed opgewaardeerd. Nummer ook even in Mijn KPN profiel gezet. Wel weer op een nieuwe simkaart. Simkaart nummer 3.
     
  • 2023-10-09 - Nummer werkt weer niet! Ik ga weer naar KPN XL Amsterdam (nieuwe winkel op een veel leukere locatie). Hey Mohamed 😅 Na wat graven in de systemen en rondbellen blijkt het nummer te zijn uitgeporteerd. De aanvraag was op 25 augustus en is op 27 augustus uitgevoerd; dat is dus 3 maanden na m'n vorige bezoek in mei. Ik heb geen toestemming gegeven voor het uitporteren. Ik kreeg ook de vraag of ik in Rotterdam in een KPN winkel was geweest (daar is volgens de KPN systemen dan denk ik ook iets met dit nummer gedaan?): ik ben nooit in de KPN winkel in Rotterdam geweest. Ik woon/werk in omgeving Amsterdam, dus dat zou ook niet logisch voor me zijn.

Hoor het graag wat de volgende stap is en of jullie nog iets van mij nodig hebben. Alvast bedankt!

Omdat ik nog geen reactie heb en niet weet of iemand van KPN dit al had opgepakt, heb ik de klacht nu ook via het officiële klachtenformulier verstuurd.


Hi @ruben_abc

Begrijpelijk dat je baalt dat dit nummer weg is en ik snap dat je het wilt behouden. Het is inderdaad een erg leuk nummer! 

Alleen opwaarderen is niet genoeg voor het behoud van het nummer. Je prepaid nummer is onbeperkt houdbaar zolang je eens per half jaar je prepaid gebruikt. Dit betekend dat je 1 keer per half jaar moet bellen of sms’en, anders wordt het nummer afgesloten.
Ik vermoed dat dit hier mis is gegaan, maar dat had ook in de winkel aangegeven kunnen worden en gezien de geschiedenis met het nummer snap ik dat je dit beter wilt laten onderzoeken.

Als je er een klacht voor hebt aangemaakt dan pakt onze klachtenafdeling dit met je op en nemen zij binnen 10 werkdagen contact met je op. Mocht je na dat contact met hen nog vragen hebben, laat het hier dan gerust weten!


Hi Sanne,

Ik wacht het contact met de klachtenafdeling af, maar alvast...

Ik heb bij mijn KPN sim een papiertje gekregen met daarop de belangrijkste voorwaarden. Daarin noemt KPN opwaarderen als één van de activiteiten die je minimaal 1 keer in de 6 maanden moet doen om het nummer te behouden (onderstrepen door mij):


Datzelfde staat ook vandaag nog in KPN's faq over Prepaid, onder het kopje "Alles over beltegoed bij KPN":

https://www.kpn.com/prepaid/veelgestelde-vragen-over-prepaid.htm

Je prepaid-tegoed bij KPN Prepaid is onbeperkt geldig. Er is 1 voorwaarde: je moet je mobiele aansluiting 1 keer in de 6 maanden gebruiken (bellen, sms’en, mobiel internetten of opwaarderen). Bellen/sms’en naar gratis nummers en het ontvangen van gesprekken en sms-jes vallen hier niet onder. Heb je je prepaid-tegoed 6 maanden niet gebruikt? Als je langer dan 6 maanden je aansluiting niet gebruikt, dan wordt je beltegoed bevroren voor 90 dagen. Je kunt dan nog wel gebeld worden, bellen naar gratis nummers en opwaarderen.


Ik veronderstel dat deze pagina op de KPN site klopt.

In "KPN Algemene Voorwaarden januari 2023" onder het kopje "26.4 Geldigheid Prepaid tegoed" gaat KPN niet op deze voorwaarden in:
https://www.kpn.com/algemeen/algemene-voorwaarden/prive/mobiel-bellen.htm

(Ik heb meerdere backups van alle bovengenoemde sites/documenten gemaakt)


Hmm, dan is de informatie op de site ook niet in overeenstemming met wat jij ontvangen hebt. Hier ga ik in elk geval feedback over doorgeven.

Goed dat je de documenten bewaard hebt. Hopelijk kan de klachtenafdeling het in elk geval rechtzetten en behoud je het nummer. 🤞


Dan mag je hopen dat het nummer nog niet is uitgedeeld aan iemand anders. Of in een KPN shop ligt.
Of al verkocht maar nog niet geactiveerd.