Skip to main content

Ik moest van KPN een nieuwe SIM-kaart aanvragen omdat anders straks G2 niet meer zou werken.
Ik gebruik een oude Sony Ericsson R300i prepaid-telefoon van KPN-dochter Telfort.

Ik heb volgens de instructies de nieuwe SIM-kaart ontvangen en geactiveerd, maar de telefoon wil hem niet gebruiken (foutmelding: "Plaats de juiste SIM-kaart"). Blijkbaar zit er een SIM-lock van Telfort op de telefoon.

Ik kan niet naar een KPN-winkel toe, maar naar het schijnt kunnen die dit toestel sowieso niet unlocken.

Met verwijzing naar deze eerdere forumtopics...:

 


..zou ik graag van KPN een oplossing aangeboden krijgen, want door jullie actie kan ik nu niet meer bellen en SMSen, waardoor ik ook belangrijke internetdiensten niet meer kan gebruiken. Er zijn online aanbieders die beweren de telefoon te kunnen unlocken. Ik ben bereid de gok te nemen, maar zal KPN mij de kosten daarvan vergoeden? Of die van een SIM-lockvrij toestel, als het onverhoopt niet werkt?

Ik heb dit bericht ook privé naar moderator Alexandra gestuurd, met verdere (privé-)gegevens.

Dank alvast!

Een Telfort-toestel werkt ook met KPN kaarten @Daan vR , daar het over hetzelfde KPN-netwerk gaat.

Wat wel kan is dat het nieuwste type simkaart niet (meer) door jouw toestel ondersteunt wordt.


Een Telfort-toestel werkt ook met KPN kaarten @Daan vR , daar het over hetzelfde KPN-netwerk gaat.

Wat wel kan is dat het nieuwste type simkaart niet (meer) door jouw toestel ondersteunt wordt.

 

Dank, maar weet je wel heel zeker dat alle Telfort-toestellen met een KPN-kaart werken? En zo ja, heb je misschien een link waar ik daar meer over kan lezen?

Zoals je kunt lezen in de forumberichten die ik linkte, hadden andere mensen hetzelfde probleem en ging het daar wel degelijk om een SIM-lock.

Ook zou de betekenis van de foutmelding, “Plaats de juiste SIM-kaart”, juist zijn dat er een SIM-lock op mijn toestel zit, waardoor hij alleen met Telfort SIM-kaarten werkt. Mijn oorspronkelijke, goed werkende, SIM dateerde overigens van 2005, dus van lang vóór de overname door KPN. Dat hij via het KPN netwerk ging werken was, als ik mij goed herinner, ook pas sinds veel later.


Het is altijd al zo geweest dat verschillende merken telefoonsimkaarten, bijvoorbeeld Kruidvat, AH, Hema e.d. met een KPN-telefoon werkten, omdat deze virtuele providers allemaal van het KPN netwerk gebruik maken c.q. maakten @Daan vR 

 


@Nomen Nominandum Telefoon met provider lock werken wel, maar hier is sprake van sim lock


Tot ca 2010 werden telefoons bij prepaid pakketten geleverd maar dus wel MET simlock.

Helaas is unlocken niet meer mogelijk.

Maar voor rond 20 euro heb je een nieuwe GSM. 

MAAR dan kan je er beter meteen eentje kopen die geschikt is voor bellen (gebruik) via 4G. Want 2G (GSM) gaat er over een kleine 2 jaar helemaal uit.

Een telefoon met GSM look (o.a. echte toetsen) is er voor rond 80 euro. Daar kan je dan weer zeer vele jaren mee vooruit. Je huidige telefoon dien je sowieso te vervangen wegens beëindiging van GSM netwerk.

Enkele

SeniorcomT1 4G

Uniwa909T 4G

Artfone C1+ 4G

Nokia 2660 Flip 4G (in diverse kleuren te krijgen; dit zou mijn keuze zijn)

Nokia 110 4G

Nokia 105 4G (deze is met 31,99 de goedkoopste geschikt voor 4G; wordt wel als zeer slecht beoordeeld door kopers)


Dank voor alle reacties, vooral PeterG met alternatieven voor mijn telefoon. Ik zou echter het liefst met mijn huidige telefoontje die resterende "2G”-tijd uitzingen. Of ik daarna weer een toetsenbordmodel of een smartphone neem weet ik nog niet.

Ik zou nu graag van KPN horen welke oplossing of tegemoetkoming zij kunnen bieden voor het probleem waar ze mij mee hebben opgezadeld (en waar ze wel even voor hadden mogen waarschuwen toen ze mij aanraadden om een nieuwe SIM aan te vragen, want ik kan nu allerlei belangrijke diensten niet gebruiken omdat er geen SMS-controle mogelijk is).


Je '’tegemoetkoming'’ kan je wel vergeten. Daar is hier al vaker om gevraagd bij hetzelfde (sim-lock) en telkens afgewezen.

Het is eigen bezit; 15 jaar oud en kostte toen slechts € 60. Dus € 60 over 15 jaar. Dat is allang afgeschreven. Ook voor kpn.

Je zou eventueel via marktplaats een GSM kunnen kopen.

Een nieuwe GSM (voor alleen 2G) heb je al vanaf € 18,75.

Ik neem aan dat je ook ooit je nog werkende beeldbuis tv hebt vervangen.


PeterG, dank voor de poging tot meedenken maar in de gelinkte berichten biedt KPN wel degelijk een tegemoetkoming, en terecht, want ze hebben schade veroorzaakt.

Ik heb geen interesse in een nieuwe telefoon en ik heb ook mijn prima werkende beeldbuis-TV nog (waar ik echter zelden tot nooit meer naar kijk). Vervanging is voor mij pas een optie als er geen andere oplossing is.


@Daan vR uw privégegevens moet u trouwens in uw forumprofiel zetten en niet in een privé bericht naar een moderator. Wie weet gaat ze morgen voor twee maanden op vakantie? Verder werken moderatoren niet via privé berichten.


@Daan vR uw privégegevens moet u trouwens in uw forumprofiel zetten en niet in een privé bericht naar een moderator.

Dank, dat had ik al gedaan.


Hi @Daan vR, welkom hier. 

Ik zie inderdaad die topics waar jij naar link, oudere topics in een periode dat we coulant zijn geweest. Ik vind het wel zo terecht om dit in dit geval ook een uitzondering te maken. Ik twijfel echter of het simlock vrij maken van dit toestel de oplossing is, ik vermoed dat het toestel simpelweg niet meer om kan gaan met de nieuwe simkaarten. 

Ik heb je een privébericht gestuurd. 


ik vermoed dat het toestel simpelweg niet meer om kan gaan met de nieuwe simkaarten. 

Wat ik dus ook schreef in mijn eerdere reactie binnen dit topic.

 


Ik heb je een privébericht gestuurd. 


Dank, graag daar verder.


Ik heb je een privébericht gestuurd. 


Dank, graag daar verder.

Gedaan.


Gedaan.


Dank wederom! Ik heb je de verdere benodigde informatie gezonden.


Dankjewel Daan, ik heb dit voor je verwerk op je volgende factuur. 


Top! Dank voor je hulp en de goede afloop, beste wensen voor dit nieuwe jaar.

 


Graag gedaan en ook een gelukkig nieuwjaar gewenst.