Skip to main content

Ik maak gebruik van prepaid op mijn Smartphone. Ondanks dat ik hier niet of nauwelijks mee bel, valt het mij elke keer op dat er toch weer een bedrag is afgeschreven. Hoe kan dat?

Heeft dit misschien te maken met internet? Ik kijk hier nog wel eens op. Zit er een limiet op, waarboven  je soms betalen moet? Hoeveel uur mag je dan internetten? En gaat dit per maand? Begin je elke maand weer met een schone lei, dus op het nulpunt? Graag zou ik hier antwoord op willen hebben. Want ik wil niet dat er zomaar geld van mijn prepaid-tegoed af gaat. Bedankt voor de reacties.

Hallo @Vlearmoes 

 

Ja, je moet i.d.d. betalen voor internet gebruik als je internet via mobiele data.

Als je via WiFi internet kost dat niets, waar je wel voor moet oppassen is dat als de WiFi slecht is of uitvalt, je toestel dan automatisch overschakelt naar mobiele data, dat noemen ze WiFi assist en kan je uitzetten onder mobiel datanetwerk (iPhone) of onder de WiFi instellingen bij b.v. een Samsung.

Je mag zoveel internetten als je wilt zolang je tegoed nog toereikend is maar het is redelijk prijzig als je zonder databundel internet.

De tarieven om te internetten via de mobiele data zijn afhankelijk van het tariefplan dat je hebt en kan je hier vinden: https://www.kpn.com/prepaid/tarieven.htm


Als je op je smartphone een app opent maak je verbinding met internet en verbruik je data. Dat kost geld van je "beltegoed”. Zeker als je telefoon op dat moment niet met wifi is verbonden.


Hallo @Vlearmoes 

 

Ja, je moet i.d.d. betalen voor internet gebruik als je internet via mobiele data.

Als je via WiFi internet kost dat niets, waar je wel voor moet oppassen is dat als de WiFi slecht is of uitvalt, je toestel dan automatisch overschakelt naar mobiele data, dat noemen ze WiFi assist en kan je uitzetten onder mobiel datanetwerk (iPhone) of onder de WiFi instellingen bij b.v. een Samsung.

Je mag zoveel internetten als je wilt zolang je tegoed nog toereikend is maar het is redelijk prijzig als je zonder databundel internet.

De tarieven om te internetten via de mobiele data zijn afhankelijk van het tariefplan dat je hebt en kan je hier vinden: https://www.kpn.com/prepaid/tarieven.htm

Bedankt voor jouw reactie. Ik heb vergeten te melden dat ik wel van eigen WiFi gebruik maak. Waar kan ik de WiFi assist uitzetten op mijn Samsung Smartphone. Is dat onder “automatisch selecteren”? Ik snuffel ook rond op internet, maar wat mij opvalt is dat ik soms termen tegenkom, die ik op mijn eigen Android Samsung Smartphone soms niet zie, bijvoorbeeld “slimme netwerkwissel”.

 


Bij een Samsung zou dat slimme netwerkwissel moeten heten, je kan hier vinden waar je dat uit kan zetten: https://www.allesoverandroid.nl/knowledge-base/handig-samsung-slimme-netwerkwissel-uitschakelen/


Als je op je smartphone een app opent maak je verbinding met internet en verbruik je data. Dat kost geld van je "beltegoed”. Zeker als je telefoon op dat moment niet met wifi is verbonden.

Bedankt voor jouw reactie. Ik maak thuis wel verbinding met WiFi, maar toch ben ik soms weer een klein bedrag kwijt van mijn Prepaid Beltegoed. Ik weet de oorzaak niet. Is er bij prepaid soms een limiet per maand? 


Bij een Samsung zou dat slimme netwerkwissel moeten heten, je kan hier vinden waar je dat uit kan zetten: https://www.allesoverandroid.nl/knowledge-base/handig-samsung-slimme-netwerkwissel-uitschakelen/

Bedankt. Dit had ik ook gevonden, maar op mijn Android Samsung Smartphone kom ik de term ‘slimme netwerkwissel’ niet tegen. Zou het anders heten? Ik zie wel ‘automatisch opnieuw verbinden’.


Automatisch opnieuw verbinden is dat hij weer met je WiFi netwerk verbind zodra hij dat ziet.

Ik kan er verder niet echt wat over vinden of die functie nog steeds bestaat bij de nieuwere modellen, je zou nog onder de mobiele instellingen kunnen kijken.

Er blijkt ook nog zoiets al een databooster te zijn, die gebruikt dan zowel WiFi als mobiel data indien je b.v. bestanden download, zie hier hoe je dat kan aan of uitzetten: https://www.samsung.com/nl/support/mobile-devices/wat-is-de-downloadbooster-functie-en-hoe-gebruik-ik-deze/


Hallo @Vlearmoes 

Als je op het Wi-Fi scherm met het overzicht "Huidig netwerk” en “Beschikbare netwerken” rechts-boven op de drie puntjes klikt en "Geavanceerd” kiest, dan zie de optie “Oversch. naar mobiele gegevens”. Daarmee schakel je de zgn. slimme netwerkwissel aan/uit.


Hallo @Vlearmoes 

Als je op het Wi-Fi scherm met het overzicht "Huidig netwerk” en “Beschikbare netwerken” rechts-boven op de drie puntjes klikt en "Geavanceerd” kiest, dan zie de optie “Oversch. naar mobiele gegevens”. Daarmee schakel je de zgn. slimme netwerkwissel aan/uit.

Bedankt. Gevonden, maar die stond al op uit. Ik ga eens in de gaten houden wat er de komende maand gebeurd, wat er dan wordt afgeschreven. Bellen doe ik namelijk nauwelijks. 


Staat het gebruik van mobiele data wel uitgeschakeld op jouw telefoon @Vlearmoes ?
Houd er rekening mee, dat jouw telefoon ook ‘zelfstandig’ op de achtergrond data kan gebruiken voor updates en door app’s.


Staat het gebruik van mobiele data wel uitgeschakeld op jouw telefoon @Vlearmoes ?
Houd er rekening mee, dat jouw telefoon ook ‘zelfstandig’ op de achtergrond data kan gebruiken voor updates en door app’s.

Bedankt voor de tip. “Mobiele data” stond uitgeschakeld.


In het verlengde van mijn vraag. Ik heb vandaag maar 12 seconden gebeld met mijn KPN prepaid. Toch kostte dit ook alweer 56 cent. Best duur lijkt mij. Waar zijn deze kosten uit opgebouwd? Er zal vast een starttarief zijn, maar ik las ook ergens dat je per seconde betaald bij de KPN. Hoe zit dat? 


Hallo @Vlearmoes 

 

Dat kan je terugvinden via de link in mijn 1ste post.

56 cent is vrij prijzig, was dat wel een gewoon nederlands nummer, het is ong. het tarief naar landen in europa buiten de EU waarbij de 1ste minuut altijd volledig gerekend wordt.

Geldt trouwens voor alle tariefplannen, 1ste minuut is volledig en daarna wordt er per seconde afgerekend.


Hallo @Vlearmoes 

 

Dat kan je terugvinden via de link in mijn 1ste post.

56 cent is vrij prijzig, was dat wel een gewoon nederlands nummer, het is ong. het tarief naar landen in europa buiten de EU zijn waarbij de 1ste minuut altijd volledig gerekend wordt.

Geldt trouwens voor alle tariefplannen, 1ste minuut is volledig en daarna wordt er per seconde afgerekend.

 

Bedankt GeSp,

Ik heb doodgewoon prepaid. En ik laad af en toe bij met € 10,- of € 20,-. Verder geen poespas.

Ik heb heel kort gebeld binnen mijn eigen woonplaats met een familielid.

Ik heb via een chat nu contact met de KPN. Daar heb ik deze vraag van die 56 cent voor 12 seconden voorgelegd. Momenteel nog geen antwoord. Ik ben benieuwd.


Hallo @Vlearmoes 

 

Dat kan je terugvinden via de link in mijn 1ste post.

56 cent is vrij prijzig, was dat wel een gewoon nederlands nummer, het is ong. het tarief naar landen in europa buiten de EU zijn waarbij de 1ste minuut altijd volledig gerekend wordt.

Geldt trouwens voor alle tariefplannen, 1ste minuut is volledig en daarna wordt er per seconde afgerekend.

 

Bedankt GeSp,

Ik heb doodgewoon prepaid. En ik laad af en toe bij met € 10,- of € 20,-. Verder geen poespas.

Ik heb heel kort gebeld binnen mijn eigen woonplaats met een familielid.

Ik heb via een chat nu contact met de KPN. Daar heb ik deze vraag van die 56 cent voor 12 seconden voorgelegd. Momenteel nog geen antwoord. Ik ben benieuwd.

Beste GeSp,

Weer een stapje verder. 

Ik blijk te beschikken over “KPN Prepaid Basis Tarieven”. Voor gesprekken die langer duren dan 10 seconden wordt 3 minuten (!) in rekening gebracht. € 0,51 en een starttarief van € 0,05. Vandaar die 56 cent voor 12 seconden bellen.

KPN heeft nu zelf voorgesteld om een ander tarief te nemen waarbij ik 20 cent per minuut betaal en geen startkosten. Dat heet “KPN Basis 2021 Rate”. Zie de door jou genoemde site.

Ik heb ondertussen de “KPN prepaid app” geïnstalleerd op mijn smartphone. Maar kan zelf niet kiezen voor het nieuw voorgestelde tarief. Raar!

Maar ondertussen heeft de KPN mijn tarieven aangepast en gaat het hopelijk allemaal goed.

Je moet het allemaal maar weten :-(

 

 


Met jullie hulp heb ik bepaalde instellingen op mijn Smartphone nagetrokken en in overleg met de KPN heb ik mijn prepaid-abonnement aangepast. Je moet het allemaal maar weten ;-)

Ik hou nu nog beter het verbruik en gebruik op mijn mobiel in de gaten.

Bedankt voor jullie hulp. 


Hi @Vlearmoes, welkom hier. 

Fijn om te lezen dat het zo is aangepast. Je weet ons anders te vinden hier. 


Hi @Vlearmoes, welkom hier. 

Fijn om te lezen dat het zo is aangepast. Je weet ons anders te vinden hier. 

Zekers ;-)