Skip to main content

Op het pre-paid toestel van mijn vrouw is op 8 augustus j.l om 19:22 een SMS bericht naar een 0970 nummer in rekening gebracht.

We hebben geen idee waar dat vandaan komt. Wij hebben geen SMS verstuurd naar dat nummer.

Kan er uitgezocht worden wat hier aan de hand is?

Het bewuste pre-paid nummer staat in mijn profiel.

Hallo @MinneH ,

Het kan zijn dat een app een SMS verstuurd naar een 0970-nummer en daar kunnen kosten aan verbonden zitten.

Bij het installeren van een app, bij de eerste keer van het gebruik van een app en/of bij het updaten van een app wordt er gevraagd of je akkoord gaat met bepaalde machtigingen. Sommige machtigingen zijn nodig bepaalde functies in een app te laten werken (denk aan toegang tot je locatie om een hardloopsessie bij te houden) en sommige machtigingen zijn onnodig (bijvoorbeeld een spelletjes app die toegang wil tot je microfoon, om zo omgevingsgeluiden af te kunnen luisteren). 

Apps kunnen om de volgende rechten vragen:

  • Camera: De app kan kijken via de camera en deze beelden eventueel opnemen.
  • Microfoon: De app kan luisteren via de microfoon en de audio eventueel opnemen.
  • Telefoon: De app kan zelf een telefoongesprek starten (dit kan geld kosten).
  • Sms: De app kan zelf een sms sturen (dit kan geld kosten).
  • Contacten: De app kan je contacten zien om deze bijvoorbeeld te koppelen met bekenden die dezelfde dienst gebruiken. Ook kan er met deze permissie contacten worden toegevoegd.
  • Agenda: De app kan je agenda lezen en items toevoegen.
  • Locatie: De app kan zien waar je bent.
  • Opslag: De app kan data voor die app opslaan, aanpassen en verwijderen.
  • Lichaamssensoren: De app kan de verschillende sensoren die bewegingen in de gaten houden gebruiken.

Dit zijn een aantal voorbeelden: er kunnen om meer rechten gevraagd worden. Het is goed om bij het downloaden en installeren of updaten van een app, die rechten/ machtigingen vooraf goed te doornemen.

Dat kan ook achteraf, via de instellingen van het toestel:


iOS
Instellingen → privacy 

Android
Instellingen → Apps → ldrie puntjes rechtsboven]→ Machtigingbeheer of Toestemmingsbeheer*

* Het kan per toestel verschillen hoe het precies omschreven staat

Check daar eens onder welke app er toestemming heeft om een SMS te versturen en bepaal dan of dat ook nodig is of dat je het recht intrekt. Houdt er rekening mee dat als je een machtiging intrekt, een app mogelijk niet meer (volledig) werkt. 


Ik heb gekeken welke apps toestemming hebben om een SMS te vesturen.

Dat zijn 

  • Berichten
  • Google
  • Google Play Store
  • Smart Switch
  • Telefoon
  • Whatsapp.

Ik kan me niet voorstellen waarom één van deze apps een SMS zou moeten versturen.

Ik heb ook gezocht of ik ergens bij deze apps kan vinden of en wanneer er een SMS verstuurd is, maar dat heb ik nog niet kunnen vinden. Je zou toch zeggen dat het netjes is dat de gebruiker geïnformeerd wordt als een SMS verstuurd wordt, zeker als er kosten aan verbonden zijn (al is het maar 8 cent).

We laten de toestemmingen voorlopig zo even staan en checken dagelijks of er een SMS verstuurd is. Misschien kunnen we dan door na te gaan wat we gedaan hebben op het toestel op het betreffende tijdstip, welke app het heeft gedaan.


@MinneH Heb je een Google-account? Naar verluidt gebruikt Google deze methode (het regelmatig ‘versturen’ van een sms) om te controleren of een mobiel toestel nog actief is. Dat staat ook vermeld in de voorwaarden voor een Google-account, hoewel ze daar naar mijn mening best meer ruchtbaarheid aan mogen zouden geven.

Overigens is de Ombudsman van de regionale dagbladen van uitgeverij Mediahuis (o.a. Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Gooi en Eemlander en Leidsch Dagblad) met deze materie bezig om te kijken of deze methode wel geoorloofd is. Google werkt daar echter nog niet erg aan mee en hult zich voornamelijk in stilzwijgen. Het gaat weliswaar maar om een klein bedragje per keer, maar toch.

Piet.


@P.J.M. van der Vooren dank voor je bericht.

Het is een Android toestel, dus uiteraard zit daar een Google-account op.

Ik heb gezocht naar die voorwaarden (https://policies.google.com/terms?hl=nl), maar heb daar geen informatie over SMS berichten kunnen vinden. Heb je een link waar dat zou kunnen staan?

Ik heb ook nog even in de berichtengeschiedenis gekeken van het pre-paid toestel, maar je kan daar alleen maar de verbruikskosten zien van de huidige periode. Is er een mogelijkheid om bij een Pre-paid toestel ook de kostengeschiedenis in te zien (misschien een vraagje voor KPN)? 

Op mijn abonnementstoestel (ook een Android) heb ik op de facturen van het laatste half jaar geen kosten voor een dergelijke SMS gezien.

Ik heb het nummer waarnaar de SMS is toegestuurd geGoogled, maar dat levert ook niks op. 

Dus het blijft voor mij vooralsnog een raadsel.


@MinneH Uit de privacy-voorwaarden van Google:

“Als u een Android-apparaat met Google-apps gebruikt, legt uw apparaat periodiek contact met Google-servers om informatie te verstrekken over uw apparaat en de verbinding met onze services. Deze informatie bestaat onder meer uit het apparaattype en de naam van uw provider, crashrapporten, welke apps u heeft geïnstalleerd en, afhankelijk van uw apparaatinstellingen, andere informatie over hoe u uw Android-apparaat gebruikt.”

De praktijk wijst uit dat de sms'jes zeer onregelmatig worden 'verstuurd': soms kort achter elkaar, en dan weer een aantal maanden of zelfs een jaar niet.

Piet.


Hoi @MinneH .  Alles wat ik kan zien is dat er op 8-8 een sms naar dat 09700 nummer is gestuurd.  Als ik op dat nummer google kom ik op een vergelijkbaar topic van simyo terecht waar ze ook speculeren dat dit een handeling van een google app kan zijn: https://forum.simyo.nl/bellen-sms-en-netwerk-85/hoe-worden-er-sms-berichten-verstuurd-naar-097001002000-44962

 

097001002004 SMS Uitgaand           08-08-2022 19:22:50  

Bedankt @Erwin_ 

Het lijkt er op dat het door Google gedaan wordt, hoewel ik daar niet helemaal zeker van ben.

@P.J.M. van der Vooren Er staat inderdaad in de voorwaarden dat er contact met Google Servers gemaakt kan worden. Dat kan natuurlijk op verschillende manieren. Maar als de gekozen manier kosten met zich meebrengt voor de gebruiker zou dat netjes vermeld moeten worden.

Zoals gezegd, ik blijf het in de gaten houden.


Bedankt @Erwin_ 

Het lijkt er op dat het door Google gedaan wordt, hoewel ik daar niet helemaal zeker van ben.

@P.J.M. van der Vooren Er staat inderdaad in de voorwaarden dat er contact met Google Servers gemaakt kan worden. Dat kan natuurlijk op verschillende manieren. Maar als de gekozen manier kosten met zich meebrengt voor de gebruiker zou dat netjes vermeld moeten worden.

Zoals gezegd, ik blijf het in de gaten houden.

Ik vind het ook nogal wat.  Het vreemde is dat er, als je op dat nummer googelt er verder vrij weinig te vinden is. .