Skip to main content

Ik heb een SIM prepaid kaart gekocht. Nu werkt deze niet op 2G.

Heb hem wel in mijn telefoon gezet. Daar werkte hij prima. In de telefoon zelfs gezet op 2G. Maar krijg geen verbinding met het alarmtoestel.

Kunnen jullie deze omzetten naar 2G? Of is er iets anders aan de hand?

Nummer staat in mijn KPN en eindigt op 820

Hallo @GMU een nieuwe simkaart behoort zonder aanvullende instellingen gewoon op 2G te kunnen werken.

 


Helaas hij werkt niet. Heb de fabrikant ook al gebeld en deze bevestigt dat hij al veel klachten heeft en veel mensen geen 2G alarm meer kunnen gebruiken.

In de telefoon werkt hij trouwens uitstekend alleen als ik hem op 2G zet heb ik geen mobiel netwerk meer.

 

 


In de telefoon werkt hij trouwens uitstekend alleen als ik hem op 2G zet heb ik geen mobiel netwerk meer.

Dat is logisch, de snelheid is zo laag, dat deze alleen geschikt is voor tekstberichten (SMS), zoals vroeger de standaard was, je kon bellen en SMS’en.

Verder kan ik je helaas niet helpen.

Zelf heb ik een bureau-telefoon met een simkaart, 2G, doet het gewoon zonder welke aanpassing dan ook.

Misschien dat mede-forumleden je verder kunnen  helpen.

 


Hoi @GMU, welkom op het forum! Als de simkaart in een telefoon werkt op 2G, dan is er aan onze kant niets aan de hand. Dan zul je toch eerder naar het alarmtoestel en zijn instellingen moeten kijken. Dat is iets waar wij vanuit KPN niet expliciet ondersteuning op bieden. Maar als je kunt aangeven welk alarmtoestel je hebt, dan kunnen we hier op het forum nog wat meedenken.


Het alarmtoestel is een Fysic FXA-100

 


Zit er geen pincode op de simkaart?


De pincode van de simkaart heb ik via de telefoon uitgezet.


Hoe geeft ie alarm?

Belt ie en kan er een gesprek worden gevoerd?

Geeft ie een sms naar een vooraf ingesteld nummer?

Anders….

Welk merk/type is het alarm?

Een kpn prepaid simkaart werkt standaard op 2G (GSM) en 4G. Alleen 5G ondersteunt prepaid niet.


Ondersteunt KPN nog wel 2G? Vrijwel alle seniorentelefoons met alarmknop zijn alleen geschikt voor 2G. Bij Simpel ken ik klachten dat sinds juni deze telefoons niet meer werken omdat 2G niet meer wordt ondersteund. Deze mensen moesten een nieuwe seniorentoestel kopen die geschikt is voor 4G. En die zijn moeilijker te vinden en vaak ook duurder.


@TvG2016 

Tot 1 december 2025 wordt 2G ondersteunt. 

https://www.kpn.com/zakelijk/mobiel/2g-naar-4g-en-5g.htm


De pincode van de simkaart heb ik via de telefoon uitgezet.

Heb je de simkaart ook geactiveerd, @GMU ? Dit kan alleen door er mee te bellen en kort een gesprek te voeren. Of een sms versturen naar een geldig nummer.

Verder is het handig om 'm na de activatie nog op te waarderen met een tientje beltegoed. Kies hier voor tabje beltegoed: http://kpn.com/prepaid/opwaarderen.htm .

Een prepaid blijft verder geldig gedurende 6 maanden na elk laatste gebruik. Dat is bellen met gesprek (verbinding), sms versturen en data gebruiken via het mobiele netwerkt (dus niet via wifi).


Het alarmtoestel is een Fysic FXA-100

Als ik de omschrijving zo zie is de Fysic eigenlijk gewoon een telefoon. Dus ik zou verwachten dat het dan ook gewoon zou werken. Die simkaart, hoe oud is die, @GMU? Wil je ook je forumprofiel invullen? Dan kijk ik voor de zekerheid aan onze kant even mee.


@PeterG . Dank voor de reactie. Ik heb via de telefoon de SIM Kaart geactiveerd. SMS verzonden. Is ook keurig aangekomen. Ook nog gebeld. Gaat prima. Alles werkt in de telefoon op 2G. Alleen in het alarmtoestel werkt hij niet. Het toestel is geactiveerd en heeft het altijd gedaan. Helaas na het installeren van een nieuwe simkaart werkt hij niet meer.

Sim kaart is nu 15 dagen oud.


@Erik_ forumprofiel ingevuld. De som kaart is 15 dagen geleden aangeschaft.

 


Dank je, @GMU. Het klantnummer dat je invulde hoort bij je vaste abonnement. Zou je alsnog het mobiele klantnummer, of het telefoonnummer van de prepaid willen toevoegen aan het vak ‘klantnummer mobiel’? Dan weet ik even zeker dat ik bij de juiste instellingen aan het kijken ben.


Het nummer had ik al toegevoegd en staat in mijn KPN en eindigt op 820


Is er al een oplossing voor dit probleem? Want ik moet hetzelfde gaan doen: mijn alarmsysteem werkt alleen met een 2G. Welke SIM kan ik het beste kopen? Is KPN de enige aanbieder van 2G(-compatible) SIM-kaarten?


Hallo @Kaas1971 het probleem is helaas nog steeds niet opgelost.

 


Vodafone en kpn zijn de laatste providers met 2G (GSM).

Vodafone stopt er eind 2024 mee. En na 1 december 2025 is het helemaal ten einde. Dan is het ook bij kpn over.

 


Het nummer had ik al toegevoegd en staat in mijn KPN en eindigt op 820

Ik kan niet in je MijnKPN kijken, @GMU, ik ben afhankelijk van de gegevens die jij in je forumprofiel invult. Het enige wat ik zie op jouw adres, is een 097-nummer dat eindigt op 496. Dus ik heb toch echt het hele telefoonnummer nodig. Graag invullen op je forumprofiel (<klik hier) in het vak voor klantnummer mobiel, of die voor persoonlijke opmerking. Reageer even weer als je dit gedaan hebt. Dan kan ik hier verder naar kijken, en indien nodig, de technische dienst inschakelen.


Ik heb mijn profiel inmiddels aangepast.


Dank je, @GMU. 

We hebben er naar gekeken en zien geen gekke dingen. Het zou moeten werken. En aangezien het in je andere toestel wel werkt zoals het hoort, zit het probleem hem toch waarschijnlijk in de Fysic. En heb ik zo geen verdere oplossing voor je.

 

Dan nog iets anders, ik zie dat dit Prepaid nummer nog niet geregistreerd is. Dat is voor een Prepaid ook niet nodig, maar het maakt het wel makkelijker om hulp te geven als er een probleem is. Dus ik raad je aan om, in je MijnKPN, dit prepaid nummer ook te koppelen. Als je dan weer eens contact opneemt, dan hebben we al jouw diensten overzichtelijk op een rijtje.

 

Let op: In december 2025 stopt het 2G netwerk bij KPN

Meer informatie hierover kun je vinden in het onderstaande topic:


Dus ik raad je aan om, in je MijnKPN, dit prepaid nummer ook te koppelen.

Daarbij ontvang je een sms met een controle code. Kaartje op dat moment dus even in telefoon. (tenzij die Fysic sms’en kan ontvangen)