Skip to main content

Ik ben momenteel in ZO-Azie en heb voor vertrek mijn abonnement van KPN omgezet in een prepaid van KPN. Deze is geactiveerd terwijl ik al in het buitenland was met een tegoed van 2,50 euro (dat zie ik in de app). Nu lukt het steeds niet om te smsen, er staat ‘bericht versturen mislukt’, terwijl ik wel smsjes ontvang van KPN.

 

Daarnaast is het gelukt om het prepaid abonnement te koppelen aan MijnKPN en kon ik het welkomsttegoed van 7,50 euro aanvragen. Dit heb ik nu al 3x geprobeerd (per app en website), ik krijg een bericht van KPN dat de gegevens zijn verwerkt maar ik zie het tegoed niet terug in de prepaid app van KPN. 

 

Kortom, wie o wie heeft de oplossing voor mijn twee bovenstaande zaken? Ik hoor graag!

Hallo @ToosR ,

De reden hiervoor is duidelijk. Jouw twee soorten beltegoed zijn alleen te gebruiken binnen de EU. 

Je kunt daardoor inderdaad alleen berichten ontvangen en niet versturen. Mogelijk kun je daar ter plekke een lokaal prepaidkaartje kopen als je wel wilt bellen of internetten. 
 

 

Hierbij de uitleg over de vijf (!) verschillende soorten beltegoeden die KPN hanteert: 
 

Om het overzichtelijk te maken hebben we alle tegoeden even voor je op een rijtje gezet. Alle tegoeden zijn in Nederland en de EU te gebruiken.

1. Start beltegoed Dit is beltegoed dat standaard op een KPN Prepaid SIM-kaart staat. Met starttegoed kun je bellen, sms’en en internetten. Het starttegoed kun je niet gebruiken om prepaid bundels mee te kopen en/of servicenummers mee te bellen. 

2. Extra beltegoed Dit is extra beltegoed dat je ontvangt bij een actie, bijvoorbeeld het ‘extra gratis beltegoed’ wat alle nieuwe KPN Prepaid klanten kunnen aanvragen via MijnKPN. Het extra beltegoed kun je niet gebruiken om prepaid bundels mee te kopen en/of servicenummers mee te bellen. 

3. Bonus beltegoed Dit is extra beltegoed dat je ontvangt na elke opwaardering van 10, 15, 20 of 30 euro als je het KPN Bonustariefplan aan hebt staan. Je kan het Bonus tariefplan kosteloos aanvragen met de KPN Prepaid App of in MijnKPN. Het bonus beltegoed kun je niet gebruiken om prepaid bundels mee te kopen en/of servicenummers mee te bellen.

4. Beltegoed Dit is beltegoed dat je zelf opwaardeert via internet of met een opwaardeerbon. Met dit beltegoed kun je bellen, sms’en, internetten, prepaid bundels kopen en servicenummers bellen. 

Al het beltegoed van KPN is onbeperkt houdbaar als je 1x in de 6 maanden belt (niet naar gratis nummers), sms’t, mobiel internet gebruikt (geen wifi) of opwaardeert. Het start, extra- en bonustegoed is niet te gebruiken voor roaming.

5. Bundeltegoed Met bundeltegoed wordt aangegeven het tegoed van een prepaid bundel. De houdbaarheid van het bundeltegoed is afhankelijk van de prepaid bundel. In de meeste gevallen is dit 31 dagen.


Beste Noordzee, hartelijk dank voor de behulpzame informatie. Ik begrijp nu hoe het zit, jammer dat ze dat niet in de winkel hebben toegelicht. Ik ben zeker nog 6 maanden buiten de EU, dus hoe kan ik er dan voor zorgen dat mijn abonnement bij KPN niet verloopt (ik wil mijn nummer graag behouden)? 
 

Hopelijk heb je wederom dé oplossing! 


Ok @ToosR ,

Doe over een paar maanden een opwaardering van jouw prepaidsaldo. Na die opwaardering is het jouw nummer weer zes maanden langer actief. (En na die zes maanden heb je nog 90 dagen de tijd om jouw nummer weer actief te maken door een nieuwe opwaardering.) 

Hier staat informatie over opwaarderen: 

https://www.kpn.com/prepaid/opwaarderen.htm


Beste Noordzee, is er een variant van KPN prepaid waarbij je wel buiten Europa kunt bellen/sms’en? Een ander soort opwaardering bijvoorbeeld?

 


En hier lijkt het alsof het wel moet kunnen met prepaid buiten Europa sms’en, maar dat er dan andere tarieven zijn: https://www.kpn.com/prepaid/buitenland.htm

en in de winkel zeiden ze dat ik dan binnen 6 maanden 1x gebeld/gesmst moet hebben om het nummer actief te houden. Opwaarderen is dus genoeg?


Dat gebruik buiten de EU werkt niet met die twee bundels die jij nu geactiveerd hebt. Je kunt eventueel opwaarderen en dan testen of het dan met dat type beltegoed wel lukt.

Wat betreft het behoud van het nummer: 
 

De officiële tekst is dat je in een periode van 180 dagen minimaal één keer moet bellen, sms-en of internetten om het nummer te verlengen. Daarna gaat de periode van 90 dagen in waarin opwaarderen ook genoeg is om het nummer in stand te houden. 
 

Dus als je na 180 dagen en voor 270 dagen opwaardeert, blijft je nummer ook in stand. 


Super bedankt voor je reacties. Maar in die eerste 180 dagen heb ik dus straks niet kunnen bellen/sms’en (ik was al ik het buitenland toen prepaid inging) ik kan straks dus alleen opwaarderen. Komt het dan goed? :)


Dan komt het goed in die periode van 90 dagen. 


Ok conclusie: opwaarderen binnen de eerste 180 dagen en dan VOOR 270 dagen een keer bellen/sms’en? Of na 180+90 dagen kan ik wederom voor 90 dagen opwaarderen om nummer te behouden?


Kun je dit bevestigen? :)


Hoi @ToosR. Welkom op het KPN Forum! Ik zie dat je al bent verder geholpen door @Noordzee, waarvoor dank! Ik merk dat je nog zoekt naar bevestiging, dus daarom nog even dit berichtje.

 

Prepaid tegoed 6 maanden niet gebruikt:

  • Het prepaid tegoed en het prepaidnummer worden na 6 maanden geblokkeerd
  • Je kan het prepaid tegoed weer gebruiken door binnen 90 dagen te opwaarderen
    • Doe je dit niet binnen 90 dagen, dan wordt het prepaidnummer permanent geblokkeerd

Prepaid tegoed 9 maanden niet gebruikt:

  • Het prepaid tegoed vervalt
  • Het prepaidnummer vervalt en wordt permanent geblokkeerd
  • Je moet een nieuw prepaidnummer kopen om weer prepaid diensten van KPN te gebruiken 
    • Het vervallen prepaidnummer kan niet worden overgezet naar de nieuwe simkaart

Je kunt nu wel en uitsluitend opwaarderen via http://kpn.com/prepaid/opwaarderen.htm . 

Met het standaard BELTEGOED kun je over de hele wereld ermee bellen en gebeld worden. Echter, werkt dat niet onder € 20 euro omdat

gebeld worden is € 2,04 per minuut

zelf bellen is € 2,55 per minuut

Prepaid dient steeds binnen 6 maanden na het laatste gebruik of activatie (dat is toch wel al gedaan?) weer gebruikt te worden: bellen met verbinding, internet via 4G (à € 2,50 per MB!) of opwaarderen. Dan blijft ie werken.

6 maanden na laatste gebruik gaat ie in 'slaapstand’. Dan kun je niet meer bellen (en in het buitenland ook niet gebeld worden). Opwaarderen tussen de 6de en 9de maand kan dan alleen via een opwaardeerbon bij NL supermarkt, Primera, benzine station e.d.

Doe je niets dan vervalt de aansluiting en dus het nummer 9 maanden na het laatste gebruik.


Dank! Dus ik kan het beste binnen zes maanden met 20 euro opwaarderen en dan moet ik buiten Europa kunnen bellen/sms’en? En dan is mijn tegoed (en nummer) weer voor 6 maanden geldig? 

@PeterG wat bedoel je met activatie? Ik heb van KPN een sms gekregen met dat mijn abonnement in prepaid is omgezet. Ik kan overigens dus wel al sms’jes ontvangen buiten Europa…. 


Ah, hij zal dan wel actief zijn als het een omzetting betreft. 

20 euro is wel krap gezien de kosten. Zie eerdere reactie van me.


Ah op die fiets! Ik ga het proberen met meer, dank!