Skip to main content
Antwoord

Prepaid kaartje met flink tegoed opgeheven

• April 13, 2025
  • 17 reacties
  • 203 keer bekeken

Ik heb voor mijn caravan een prepaid kaartje om status door te geven naar mijn mobile nummer. Dit heb ik al verschillende jaren. RegelmatigĀ het tegoed opgewaardeerd maar van dat tegoed word nauwelijks iets gebruikt. Dus het open staande tegoed was aardig opgelopen. Nu heeft de caravan 8 maanden spanningloos in de stalling gestaan en zend dus ook geen sms’jes. Nu is mijn nummer opgeheven want ik kan ook niet meer opwaarderen.Ā 
Mijn vraag aan KPN is 2 ledig, de eerste ken ik denk ik al het nummer is niet meer te activeren. De tweede wat gebeurd er met mijn tegoed? Vervalt dat aan KPN of kan ik dat terugvragen? Ā Het is uiteindelijk mijn geld.Ā 

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@APDK1966Ā ,

Het nummer is inderdaad niet meer te heractiveren.Ā 

Dat tegoed ben je definitief kwijt. Dat krijg je niet terug.Ā 

Ā 

Je beltegoed blijft onbeperkt geldig als je ƩƩnĀ keer in de zesĀ maanden je beltegoed gebruikt door te bellen, sms’en,Ā internetten ofĀ opwaarderen. Doe je dat niet, dan zal je nummer bevroren en uiteindelijk na 90 dagen gestopt worden.

Meer informatie:Ā 

Ā 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

17 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • April 13, 2025

Hallo ​@APDK1966Ā ,

Het nummer is inderdaad niet meer te heractiveren.Ā 

Dat tegoed ben je definitief kwijt. Dat krijg je niet terug.Ā 

Ā 

Je beltegoed blijft onbeperkt geldig als je ƩƩnĀ keer in de zesĀ maanden je beltegoed gebruikt door te bellen, sms’en,Ā internetten ofĀ opwaarderen. Doe je dat niet, dan zal je nummer bevroren en uiteindelijk na 90 dagen gestopt worden.

Meer informatie:Ā 

Ā 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 13, 2025

Een klein abonnementje lijkt me dan toch handiger. En in the end goedkoper. Dat kan dan het beste bij Simyo.nl. Vanaf € 6 per maand (400 min/sms, 0 GB).

Overigens. Als je tussendoor eventjes een 10-tje zou hebben bijgestort zou ie geldig gebleven zijn.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 14, 2025

1 sms van €0,15 vanuit mijn prepaid bundel per half jaar zou voldoende zijn, je hoeft niet eens op te waarderen.Ā 
Rare manier van doen, KPN scheld je tegoed van een flink aantal euro’s kwijt omdat je verzuimd om 15 cent uit te geven. Opmerkelijk.Ā 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 14, 2025

1 sms van €0,15 vanuit mijn prepaid bundel per half jaar zou voldoende zijn, je hoeft niet eens op te waarderen.Ā 
Rare manier van doen, KPN scheld je tegoed van een flink aantal euro’s kwijt omdat je verzuimd om 15 cent uit te geven. Opmerkelijk.Ā 

Maar wel de wetgeving. Vanuit de ACM mogen nummers niet ongebruikt zijn ivm schaarste. Door activiteit te forceren elk half jaar is er controle of een telefoonnummer nog in gebruik is, of terug moet naar de ACMĀ 

• April 14, 2025

Dit is ook een van de regelmatig getelde vragen hier.

[..] Nu heeft de caravan 8 maanden spanningloos in de stalling gestaan en zend dus ook geen sms’jes. Nu is mijn nummer opgeheven want ik kan ook niet meer opwaarderen.

( wat ik er van weet ) na 6mnd werkt het nummer niet meer ( in of uitgaandĀ  ? ) maar dan is er nog 3mnd tijd om te herstellen.

Ik/wij beheren meerdere nummers van simyo voor dit soort toepassingen, na bijna 6mnd niet gebruikt komt er een waarschuwing per email.

NB :

[..]Ā  spanningloosĀ  [..]

Goed !Ā  :-)

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 14, 2025

Maar wel de wetgeving. Vanuit de ACM mogen nummers niet ongebruikt zijn ivm schaarste. Door activiteit te forceren elk half jaar is er controle of een telefoonnummer nog in gebruik is, of terug moet naar de ACMĀ 

Hoi bedankt voor je reactie. Ik heb het linkje naar de acm gelezen en daar wordt gesproken over een jaar en niet over een half jaar of 9 maanden. Verder staat er niks over wat er met het tegoed moet worden gedaan, terugstorten naar waar het vandaan komt bijvoorbeeld ;-)

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 14, 2025

Dit is ook een van de regelmatig getelde vragen hier.

[..] Nu heeft de caravan 8 maanden spanningloos in de stalling gestaan en zend dus ook geen sms’jes. Nu is mijn nummer opgeheven want ik kan ook niet meer opwaarderen.

( wat ik er van weet ) na 6mnd werkt het nummer niet meer ( in of uitgaandĀ  ? ) maar dan is er nog 3mnd tijd om te herstellen.

Ik/wij beheren meerdere nummers van simyo voor dit soort toepassingen, na bijna 6mnd niet gebruikt komt er een waarschuwing per email.

NB :

[..]Ā  spanningloosĀ  [..]

Goed !Ā  :-)

Hoi dat is netjes van simyo. Vanuit KPN geen bericht of mededeling in mijn_kpn gezien hierover helaas.Ā 

• April 14, 2025

Maar je was nog binnen de 3 maanden, of toch niet ?

[..] Vanuit KPN geen bericht of mededeling in mijn_kpn gezien hierover helaas.Ā 

Dat is een regelmatig terugkerende klacht daar over ja.

Overigens, als het tekort aan nummers hier aan ten grondslag ligt dan zouden 0970 nummers dit niet mee hoeven maken, of dan de tijd veel langer maken, EN een waarschuwing vooraf geven.

https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers/nummers-en-codes-voor-telecomaanbieders/06-en-0970-nummers-voor-spraak-en-data

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 14, 2025

Overigens, als het tekort aan nummers hier aan ten grondslag ligt dan zouden 0970 nummers dit niet mee hoeven maken

Jammer dat je geen 0970-nummer als prepaid kan kopen.

• April 14, 2025

O aha, en waarom niet ?
Eenvoudig te veranderen. ( als de wil er is )

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 14, 2025

O aha, en waarom niet ?

Geen idee, ik zoekt sinds de invoering van 0970-nummer een prepaid data-sim voor mijn GPS-tracker als antidiefstal voor mijn fiets, maar bij geen providers kan je het bestellen. Dan maar "illegaalā€ een 06-nummer gebruiken.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 14, 2025

Ik heb het linkje naar de acm gelezen en daar wordt gesproken over een jaar

Dat gaat over nummers die liggen te versloffen bij de providers. Zonder dat er een abonnement of actieveĀ prepaid aan gekoppeld is.

Vandaar ook dat op de prepaid pakketjes in de winkels een maximale activatiedatum zit.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 15, 2025

Hoi ​@APDK1966Ā , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Zie dat je al veel goede en nuttige reacties hebt mogen ontvangen en ik kan hier verder eigenlijk weinig meer aan toevoegen. Begrijp wel dat het enorm zuur is dat je al dit beltegoed nu kwijt bent. Het antwoord van ​@NoordzeeĀ heb ik gemarkeerd als 'best answer' omdat zijn bericht je vraag het beste beantwoordt. Mocht je toch nog verdere of aanvullende vragen hebben, dan horen we dat natuurlijk ook graag!

• April 17, 2025

Over de voorraad 06nummers :
https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-monitor-nummeruitgifte-2024

Een stukje daar uit :

ACM Monitor Nummeruitgifte 2024
Vraag naar mobiele nummers blijft groot

Het aantal uitgegeven 06-nummers is nagenoeg gelijk gebleven, net als voorgaande jaren. In 2024 is het uitgiftepercentage 88,7%. Indien het uitgiftepercentage boven de 90% komt, zal de ACM hier uitgebreider bij stilstaan.

Ā 

[..]Ā  ik zoekt sinds de invoering van 0970-nummer een prepaid data-sim voor mijn GPS-tracker als antidiefstal voor mijn fiets, maar bij geen providers kan je het bestellen. Dan maar "illegaalā€ een 06-nummer gebruiken.

En dat zullen meer mensen doen met als gevolg onnodig gebruik van 06 nummers.

Jammer dat je geen 0970-nummer als prepaid kan kopen.

Eenvoudig te veranderen. ( als de wil er is )

Ā 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 19, 2025

Hoi ​@APDK1966Ā , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Zie dat je al veel goede en nuttige reacties hebt mogen ontvangen en ik kan hier verder eigenlijk weinig meer aan toevoegen. Begrijp wel dat het enorm zuur is dat je al dit beltegoed nu kwijt bent. Het antwoord van ​@NoordzeeĀ heb ik gemarkeerd als 'best answer' omdat zijn bericht je vraag het beste beantwoordt. Mocht je toch nog verdere of aanvullende vragen hebben, dan horen we dat natuurlijk ook graag!

Hoi Jan,

het zure van het bedrag kom ik wel overheen. Het is meer het onrechtvaardige. Ik heb geld van mijn bankrekening naar mijn tegoed overgemaakt. Nu heb ik van uit dat tegoed te lang niks verbruikt en ben ik het kwijt. Het is alsof ze je portemonnee afpakken. Je trekt geld uit de muur en stop het in je portemonnee zolang je uitgeeft is er niks aan de hand mits je de portemonnee regelmatig bijvult. Nu Ā koop je even niks en dan pakken ze je portemonnee af inclusief inhoud.Ā 
Ā 

Het tegoed is en blijft mijn geld. Nu staat het zonder tegenprestatie op de rekening van KPN en van hoeveel anderen die dit ook overkomt.Ā 
in de dikke van Dale staat een woord wat hier op duid.Ā 

• April 19, 2025

Inderdaad vreemd ( zacht gezegd ).
Ook elders zal er veel klein tegoed verdwijnen, tegoedbonnen en zo.
Als dit volgens kpn een normale gang van zaken is dan zal dit in de voorwaarden moeten staan, daar ben ik wel benieuwd naar.
En dan is de vraag of er mogelijk een wet is die er boven staat.

Aan de andere kant ben ik wel weer blij met een klein vooraf betaald tegoed voor mijn mobiele telefoon, dan kan ik niet in deze val trappen :
https://community.kpn.com/search?q=60%2C50

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 21, 2025

Het gevoel begrijp ik wel ​@APDK1966, laat daar vooral geen misverstand over bestaan. Andere kant van het verhaal is dat je ook met prepaid bent gebonden aan bepaalde (algemene)Ā voorwaarden en wordt daar niet aan voldaan dan heeft dat (helaas) consequentie :( Het woord in de Dikke van Dale waar je (vermoedelijk) op doelt, is hier dan ookĀ niet van toepassing.Ā