Skip to main content

Mijn vader heeft een prepaid telefoon met SIM kaart.

Deze is in jun 2022 aangeschaft en regelmatig gebruikt. Maar opeens is de SIM kaart geblokkeerd. Hoe kan deze gedeblokkeerd worden?

Hallo @RenaL 

 

Kan het nummer nog wel gebeld worden?

Zo ja dan is waarschijnlijk het beltegoed op, je zal de simkaart dan eerst moeten opwaarderen.


Een prepaid blijft geldig als er steeds binnen 180 gebruik van wordt gemaakt. Gebeld worden telt hierbij niet. Wel

Zelf bellen en ( kort) gesprek voeren. Sms verzenden. Internet via 4G gebruiken ( via WiFi telt niet).

En er moet voldoende tegoed op staan. 5 euro is de ondergrens. Ook met een opwaardering gaat de 180 dagen weer lopen. 

Als je vader niet meer zelf kan bellen maar wel nog gebeld kan worden is opwaardering van het tegoed voldoende. 

Zie http://kpn.com/prepaid/opwaarderen.htm

Kies voor beltegoed opwaarderen. 


Hoi @RenaL en welkom op het forum! 

Een prepaid blijft geldig als er steeds binnen 180 gebruik van wordt gemaakt. Gebeld worden telt hierbij niet. Wel

Zelf bellen en ( kort) gesprek voeren. Sms verzenden. Internet via 4G gebruiken ( via WiFi telt niet).

Ook met een opwaardering gaat de 180 dagen weer lopen. 

Als je vader niet meer zelf kan bellen maar wel nog gebeld kan worden is opwaardering van het tegoed voldoende. 

Zie http://kpn.com/prepaid/opwaarderen.htm

Kies voor beltegoed opwaarderen. 

Dit is inderdaad van toepassing op het toestel. Als je dit

Hallo @RenaL 

 

Kan het nummer nog wel gebeld worden?

Zo ja dan is waarschijnlijk het beltegoed op, je zal de simkaart dan eerst moeten opwaarderen.

test weet je op het te herstellen is door het nummer op te waarderen. Laat je weten of het lukt? 


Edit: Gedeelte over ondergrens beltegoed weggehaald


Als de prepaid simkaart aangeschaft is in juni 2022 dan zijn er zeker nog geen 180 dagen voorbij, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

 

@PeterG Waar is die ondergrens van € 5 eigenlijk te vinden, dat moet toch vermeld staan ergens.

Misschien lees ik er overheen maar ik kan dat nergens vinden, ook niet in de algemene voorwaarden of op het tarievenblad.

 


Waar is die ondergrens van € 5 eigenlijk te vinden, dat moet toch vermeld staan ergens.

Dat is zo'n beetje de ervaring toen ik zelf nog een kpn prepaid erbij had. Kon nooit tot 0 of bijna 0 gaan.
Met 23 cent per minuut lijkt me die 5 euro ook wel op z'n plaats.

Je kon wel bellen tot bijna 0. Maar als je net onder, zeg, 5 euro kwam dan kon je geen gesprek meer opzetten.

Mogelijk kan een moderator dat eens definitief uitzoeken.


Dat klinkt op zich wel logisch maar dan zou je dat als prepaid gebruiker toch graag van te voren willen weten, nu staat dat nergens vermeld voor zover ik kon vinden.

Hopelijk kan een moderator daar i.d.d. eens duidelijkheid over verschaffen.


Goede vraag @GeSp, ik zie het ook nergens staan. Misschien was dit eerder wel zo toen jij prepaid had @PeterG, maar nu lijkt er geen minimum te zitten op de hoeveelheid beltegoed die je moet hebben. Voor de volledigheid de voorwaarden: 

Hoe lang is mijn beltegoed geldig?

Je prepaid-tegoed bij KPN Prepaid is onbeperkt geldig. Er is 1 voorwaarde: je moet je mobiele aansluiting 1 keer in de 6 maanden gebruiken (bellen, sms’en, mobiel internetten of opwaarderen). Bellen/sms’en naar gratis nummers en het ontvangen van gesprekken en sms-jes vallen hier niet onder. Heb je je prepaid-tegoed 6 maanden niet gebruikt? Als je langer dan 6 maanden je aansluiting niet gebruikt, dan wordt je beltegoed bevroren voor 90 dagen. Je kunt dan nog wel gebeld worden, bellen naar gratis nummers en opwaarderen.

Om je prepaid-tegoed weer vrij te maken, moet je het binnen 90 dagen na de bevriezing opwaarderen.

  • Waardeer je in deze 90 dagen op? Dan komt het bevroren tegoed weer vrij. Je kunt weer bellen, sms’en, internetten etc.
  • Waardeer je in deze 90 dagen je prepaid-tegoed niet op? Dan kunt je niet meer bellen en gebeld worden. Je mobiele nummer en simkaart werken niet meer. Wil je weer kunnen bellen, bestel dan een nieuw prepaid-pakket of abonnement. Het is niet meer mogelijk om je oude nummer mee te nemen.

Voor zover ik hier kan lezen is €0,- dus ook prima, zolang je maar eens in de 6 maanden beltegoed verbruikt of opwaardeert. 🙂


Het gaat mij niet om de geldigheid, @Sanne_M . Geldig zal ie met € 0,00 ook wel blijven binnen de termijn.

Het gaat mij erom of er een minimum is waarbij je nog een gesprek kunt opzetten. Ik kon dat indertijd nooit met een tegoed onder de 5 euro.


Ah zo! Ik kan nergens intern iets over een minimum vinden, en ook niet binnen de bestaande forumtopics die ik door heb gespit. Ik zie wel dat het tarief voor bellen met een prepaid aansluiting (geldig vanaf 3 mei 2021) €0,20 per minuut kost. Ik neem dus aan dat als je maar minimaal 20 cent op je tegoed hebt staan je gewoon een (kort) telefoontje kunt plegen. 🙂 Mocht dat in de praktijk anders blijken, dan moet de info op onze prepaid pagina duidelijk aangevuld, maar tot nu toe zie ik hier geen signalen over.Â