Skip to main content

Naast een iPhone met een mobiel abonnement heb ik een prepaid reservetoestel, een oude Nokia 2600. Omdat het een reservetoestel is gebruik gebruik ik hem zelden. Kennelijk al een hele tijd niet meer, want vandaag ontdekte ik dat ik het apparaat niet kan gebruiken. 'Registratie SIM-kaart mislukt’, krijg ik te lezen. Via 'Mijn KPN’ leer ik dat opwaarderen van het tegoed voldoende is om het toestel weer gebruiksklaar te maken. Geldklopperij van KPN, maar goed. Toen ik het toestel met een tientje wilde 'opwaarderen' kreeg ik echter te lezen dat dit niet kon: het toestel was geblokkeerd. Doe ik iets verkeerd? Zo ja/nee, wat moet ik doen om het toestel weer gebruiksklaar te maken?  

Dat klinkt niet goed.

Je moet aan bepaalde voorwaarden voldoen om de simkaart levend te houden. Dat betekent dat je minimaal 1 keer in de 6 maanden moet opwaarderen, of uitgaand bellen, smsje versturen of internet hebben gebruikt.

Na die 6 maanden krijg je nog een laatste 90 dagen, waarin je de sim kan deblokkeren middels een opwaardering, als je dat ook niet hebt gedaan, dan is de simkaart definitief geblokkeerd en het beltegoed wat er opzat ben je ook definitief kwijt….

Kan je je eigen nummer bellen? zo ja, dan kan het opgelost worden met een opwaardering, kan het niet, dan houd het op, en zal je een nieuw simkaartje moeten bestellen helaas: https://shop.kpn.com/mobiel/prepaid/


Dank voor je reactie Misja20. Zoals ik al vaststelde; geldklopperij van KPN. Ik heb het (reserve)toestel kennelijk zes maanden niet gebruikt en KPN is ook niet zo galant om me dat even te melden. Zoals ik schreef kan ik niet opwaarderen, dus er zit niets anders op: toestel in de kliko en nooit meer in zee gaan met KPN (zoals ik mijn mobiele abonnement vorig jaar ook al heb ondergebracht bij Vodafone).


Dank voor je reactie Misja20. Zoals ik al vaststelde; geldklopperij van KPN. Ik heb het (reserve)toestel kennelijk zes maanden niet gebruikt en KPN is ook niet zo galant om me dat even te melden. Zoals ik schreef kan ik niet opwaarderen, dus er zit niets anders op: toestel in de kliko en nooit meer in zee gaan met KPN (zoals ik mijn mobiele abonnement vorig jaar ook al heb ondergebracht bij Vodafone).


Bel toch even naar je eigen nummer, voor de zekerheid, als dat niet kan dan weet je 100% zeker dat je te laat bent.

Er zijn namelijk weleens eens vaker problemen geweest bij klanten, die in de laatste 90 dagen zit waarin er opgewaardeerd moet worden, en dan online dat niet lukt…

Overigens hoef je je toestel niet weg te gooien natuurlijk, een nieuwe simkaart heb je bij kpn al voor een vijfje. Tenzij het je natuurlijk echt specifiek om het nummer ging.


Hallo @JdGruiter het is sneu als je het nummer en het tegoed kwijt bent.

Bedenk wel, dat Vodafone dezelfde regels aanhoudt. Ook daar is het na 6 + 3 maanden voorbij.

Het is de enige voorwaarde, één keer in de 6 maanden een klein beetje tegoed gebruiken, waardoor de provider ziet dat het nummer nog actief wordt gebruikt.

KPN heeft je wel geprobeerd te waarschuwen met een sms’je bij 5 en 6 maanden. Maar als het toestel uitstaat zie je dat niet.


@RBxx Dag Ruud, Ik neem direct aan dat Vodafone dezelfde regels hanteert, maar mijn eerdere ervaringen met Vodafone ten opzichte van KPN zijn ook prettiger. Daarom verliet ik KPN nadat ik er abonnementen had lopen sinds 1972 (!). Het prepaid reservetoestel was nog mijn enige band met KPN. Mijn ervaring is dat loyale klanten van geen enkel belang zijn voor KPN. Misschien is Vodafone geen haar beter, maar ik heb er nog geen negatieve ervaringen opgedaan. En ik geloof best dat KPN mij een berichtje heeft gestuurd, maar het was er bekend dat het om een reservetoestel ging. Het nummer van mijn iPhone, die ik dagelijks gebruik, was ook bekend bij KPN als vast 'contactadres’, dus het zou wel zo attent zijn geweest om me via dat nummer te informeren. Nee, ik heb altijd loyaliteit gevoeld (en in de praktijk gebracht) jegens KPN, maar het houdt een keer op.


@Misja20 Dank voor je suggestie. Ik heb het (nogmaals) geprobeerd, maar ik krijg te horen dat het nummer niet in gebruik is. Dus dat is duidelijk. En áls ik mijn oude toestel niet weggooi, dan is de nieuwe SIM-kaart natuurlijk niet van KPN. Ik snap overigens de regel van zes maanden niet: wat is het belang (behalve geld verdienen) van een provider om van je te eisen dat je een reservetoestel (dat je voor noodgevallen wil gebruiken) elke zes maanden minimaal een keer gebruikt? 


@Misja20 Dank voor je suggestie. Ik heb het (nogmaals) geprobeerd, maar ik krijg te horen dat het nummer niet in gebruik is. Dus dat is duidelijk. En áls ik mijn oude toestel niet weggooi, dan is de nieuwe SIM-kaart natuurlijk niet van KPN. Ik snap overigens de regel van zes maanden niet: wat is het belang (behalve geld verdienen) van een provider om van je te eisen dat je een reservetoestel (dat je voor noodgevallen wil gebruiken) elke zes maanden minimaal een keer gebruikt? 


Die regel is er omdat er anders een tekort aan 06 nummers zou ontstaan, en door die voorwaarden te stellen weten providers dus, dat het nog actief gebruikt word.

Dat is dus niet om geld te verdienen, want met 1 smsje per 6 maanden hou je je nummer al actief.

Waar ik wel mee eens ben, is dat nummers wel makkelijk worden afgesloten, alleen informeren via sms is gewoon niet genoeg, daar zijn genoeg voorbeelden van, zelfde geld ook bij de andere providers hoor, want die doen het ook op die manier.


Hallo @JdGruiter ik kan je standpunt begrijpen, ik wilde je alleen even wijzen op de overeenkomsten en achtergronden. Uiteraard is er sprake van geld verdienen, maar één belletje van 15 cent per half jaar is heel beperkt. Belangrijker voor KPN is het vrijmaken van ongebruikte nummers. Het aantal beschikbare nummers is niet onbeperkt, dus echt ongebruikte nummers moeten hergebruikt worden.

Omdat de meeste prepaid's niet op naam staan (het is in principe een anoniem product) is een sms de enige weg om te waarschuwen.


@Misja20 @RBxx Dank voor jullie begrip en suggesties. Ik begrijp dat KPN wil voorkomen dat er ongebruikte nummers in de omloop blijven, maar de manier om dat te voorkomen vind ik (inderdaad Misja20) erg onsympathiek. Een provider die zegt veel aan innovatie te doen zou een klantvriendelijker manier kunnen toepassen. En ja, andere providers passen dezelfde methode toe, maar Ik ben door eerdere ervaringen misschien wat kritischer op KPN.