Skip to main content

Ik heb tot nu toe een eenvoudig toestel voor Prepaid dat alleen bellen en SMS ondersteunt. Dat bevalt tot nu toe uitstekend.

Echter krijg ik steeds meer verzoeken om ook via Whatsapp bereikbaar te zijn. Ook vind ik zelf het wel zo langzamerhand tijd om een smartphone te gaan hebben. Via bekende WiFinetwerken zoals thuis, familie, werk, ov bussen en dergelijke kan ik dan op WiFi om internettoepassingen te gebruiken op de nieuwe telefoon.

Probleem is echter dat er zonder dat je er erg in hebt data kan worden gebruikt van het prepaidtegoed. Zelfs als je zelf maatregelen neemt om dit uit te schakelen, blijven diverse apps toch gebruik maken van het 4/5G netwerk in plaats van beschikbare WiFi. Zelfs al stel je alles optimaal in, zoals slimme netwerkkeuze uitschakelen, kan dit zomaar weer aanstaan na een update. Dat heb ik al veelvuldig gelezen op dit forum. Dat klanten tientallen Euro's prepaidtegoed zien verdampen aan data omdat de telefoon op het 4/5G netwerk gaat in plaats van WiFi.

Kortom: is het mogelijk om data volledig uit te schakelen op mijn prepaidnummer, zodat ik nooit voor onverwachte kosten kom te staan? Ik snap volledig dat de concequentie is dat ik alleen van datadiensten gebruik kan maken als ik in bereik ben van een WiFi netwerk waarvan ik de inlogcode heb en buiten bereik daarvan dus niets kan wat data aangaat.

Ik heb meermalen gelezen dat het uitschakelen van Data op een prepaidaansluiting mogelijk is. Primair dan ook het verzoek om data uit te schakelen op mijn prepaidnummer. Alvast bedankt voor de moeite.

Later kijk ik nog wel eens of een abonnement met data wat voor mij is. Eerst maar eens wennen aan een nieuwe telefoon zonder onverwachte kosten.

 

Hallo @Paulllus 

Bij prepaid kan KPN inderdaad de mobiele data voor je uitschakelen, waardoor Whatsapp ook alleen via WiFi berichten zal kunnen verzenden en ontvangen. 

Een KPN moderator kan het voor je uitzetten, maar heeft daarvoor wel wat informatie nodig.
Zet jouw 06-nummer en het simkaartnummer in jouw forum profiel. Gebruik het veld “Persoonlijke opmerkingen”, wat alleen zichtbaar is voor jou en KPN medewerkers.

Door de drukte kan een reactie een paar dagen duren.


Dank je voor je antwoord. Ik zal naast het 06 nummer ook het simkaartnummer invullen in het profiel.

Ik weet dat het enige dagen kan duren alvorens een KPN moderator zal reageren.


Hallo @Paulllus, data is voor jouw Prepaid uitgeschakeld. 


Dank je @Jeroen_dB voor de gedane moeite.

Nu kan ik zonder gevaar van onverwachte kosten op het prepaidtegoed een smartphone gaan gebruiken via WiFi, terwijl ik wel nog gewoon kan bellen en SMS-en via het prepaidtegoed.

Fijne service van KPN dat dit zo geregeld kan worden.