Skip to main content

Beste KPN,

zojuist al 1 van jullie collega’s hierover gesproken . Het probleem is dat ik vrijdag het datategoed van mijn zoon heb opgewaardeerd (1gb) en dit zaterdag ineens was verdwenen terwijl hij niet veel 4g heeft verbruikt dit constateerde je collega zojuist ook . In de prepaid app kan ik ook geen data meer zien en dus ook geen verbruik . In de mijn kpn app kan ik ook geen mb delen blijkbaar .

 

graag jullie antwoord op dit probleem 

 

Gr Bas Koolen 

Welkom op het forum van KPN @Bas Koolen 

En vervelend dat je zoon in mum van tijd door die 1 GB bundel heen is gegaan.

Het kan heel goed mogelijk zijn, dat deze 1 Gb aan data verbruikt is aan het downloaden en updaten van het besturingssysteem van de smartphone van je zoon, en de updates van de reeds geïnstalleerde apps.
Ook synchroniseren kost data.

Dit gebeurd op de achtergrond, en merk en zie je in feite ook niets van, alleen op het moment dat je gaat kijken hoeveel tegoed er nog over is.

Helaas, is het (nog) niet mogelijk om MB’s te delen met een prepaid aansluiting.
Daarnaast zijn de meeste smartphones tegenwoordig continu verbonden met het 4G netwerk (prepaid en abonnement) of het 5G netwerk (alleen bij abonnementen).

Het 3G netwerk is bij KPN al uitgeschakeld, en 2G wordt nog meer sporadisch gebruikt door een smartphone, alleen op plekken waar nog geen of onvoldoende 4G dekking is.


Hoi Michel ,

 

dank voor je reactie . Het probleem is zeer waarschijnlijk niet dat er geen tegoed meer beschikbaar is maar meer dat het niet werkt . De collega van het callcenter ziet blijkbaar wel dat er tegoed is maar het werkt niet en ik zie in de app dat er geen tegoed meer zou zijn , vreemd . 
Zou iemand van kpn zelf dit probleem kunnen oplossen svp ? 


Hoi Bas Koolen,

Graag gedaan uiteraard.

Maar om te zien of je nog tegoed op de prepaidkaart hebt staan, en zo ja hoeveel, heb je meer mogelijkheden om dit te checken.

Saldo opvragen

Je kunt je resterende beltegoed opvragen via de KPN Prepaid app, maar ook via sms (sms het woord "SALDO' naar 1266) of door naar *101# te bellen voor de hoogte van het beltegoed (of *107# voor het extra tegoed).

Dus probeer nu eens met het opvragen van het beltegoed via sms of het bellen naar de verkorte code (beide opties zijn gratis).
Hopelijk werkt het dan wel gewoon.


Hi @Bas Koolen,

Krijg je wel tegoed te zien als je het via een andere manier opvraagt?

Mocht er echt wel tegoed op staan maar tóch lukt het internetten niet, zou je dan iets meer uitleg willen geven over wat er precies gebeurt als jullie het proberen?


Er moet wel standaard tegoed ( zeker € 5 ) zijn anders werkt een bundel ook niet.


Hi @Bas Koolen,

Krijg je wel tegoed te zien als je het via een andere manier opvraagt?

Mocht er echt wel tegoed op staan maar tóch lukt het internetten niet, zou je dan iets meer uitleg willen geven over wat er precies gebeurt als jullie het proberen?

Dat vroeg ik mij eerlijk gezegd ook af @Maja_ .

Dus beste @Bas Koolen heb je het opvragen van het beltegoed, nog geprobeerd met één van de verkorte codes die ik je heb gegeven in mijn vorige bericht aan jouw?


Ik heb op alle manieren het tegoed opgevraagd maar krijg te horen dat er geen tegoed is . Ik heb alleen databundel toegevoegd terwijl er nauwelijks beltegoed was , wist niet dat je minimaal 5€ beltegoed erop moet laten staan om datategoed te kunnen gebruiken ? 


...wist niet dat je minimaal 5€ beltegoed erop moet laten staan om datategoed te kunnen gebruiken ? 

Ik heb daar ook nog nooit van gehoord en ik vraag me ook af of dat werkelijk zo is.


Ik heb op alle manieren het tegoed opgevraagd maar krijg te horen dat er geen tegoed is . Ik heb alleen databundel toegevoegd terwijl er nauwelijks beltegoed was , wist niet dat je minimaal 5€ beltegoed erop moet laten staan om datategoed te kunnen gebruiken ? 

Zou je zowel het betreffende mobiele nummer als het volledige simkaartnummer willen noteren in het opmerkingsveld van je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan? Dan kijk ik even met je mee naar het tegoed!


Hoi Maja ,

 

dank alvast maar welk opmerkingenveld bedoel je in het profiel ? Er zijn veel velden die je kunt invullen namelijk . 
hoor graag 

Bas 


Het één na onderste veldje, waar ‘persoonlijke opmerkingen’ bij staat 🙂


Duidelijk en ingevuld 😊👍. Ben benieuwd naar je reactie . 


Bedankt @Bas Koolen!

Ik zie dat er toch wel sprake is van veel verbruik, de data sessie waarmee alles op is gegaan is geregistreerd op 04-11-2023 om 00:36:17. Dit was een data sessie van 967Mb. Waar dit precies aan op is gegaan hebben wij in verband met privacy wetgeving niet inzichtelijk, wel is absoluut zeker dat dit écht is verbruikt. Datum en tijdstip houden het einde van een sessie in, dit betekent niet dat je zoon op dat tijdstip online iets ‘bewust’ gedaan heeft. Aangezien je aangeeft dat hij niet veel heeft verbruikt, heb ik het vermoeden dat we te maken hebben met de situatie die Michel heeft geschetst:

Het kan heel goed mogelijk zijn, dat deze 1 Gb aan data verbruikt is aan het downloaden en updaten van het besturingssysteem van de smartphone van je zoon, en de updates van de reeds geïnstalleerde apps.
Ook synchroniseren kost data.

Dit gebeurd op de achtergrond, en merk en zie je in feite ook niets van, alleen op het moment dat je gaat kijken hoeveel tegoed er nog over is.

Je kunt in het menu van zijn mobiele toestel zien waar alle data precies aan op is gegaan. Bij Android vind je deze instellingen onder ‘gebruik mobiele gegevens’ bij de optie ‘gegevensgebruik’ onder het stukje van verbindingen. Bij iPhones zie je wat er verbruikt wordt als je via de instellingen naar ‘mobiel netwerk’ toegaat. 

Als je ziet staat dat er veel data op is gegaan aan het systeem, dan houdt dat in dat je zoon niet zelf internet heeft verbruikt, maar dat het toestel aan de slag is gegaan met updaten of synchroniseren. 


Dank voor het uitzoeken , ik vermoed dat het een Apple update is geweest die snachts aan het downloaden is geweest terwijl waarschijnlijk de WiFi uitstond . 
 

 


Dat is heel erg waarschijnlijk dan @Bas Koolen ☹️

Apple heeft ook een ‘wifi assistent’ waarbij het toestel automatisch over kan schakelen van wifi naar mobiele data, als het mobiele netwerk net even wat sterker is. Kan zijn dat die aanstaat en voor dit probleem heeft gezorgd. Mochten jullie dit uit willen zetten om dit in de toekomst te voorkomen:
Ga naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' of 'Instellingen' > 'Mobiele data'. Scrol vervolgens omlaag en tik op de schuifknop bij 'Wifi-assistentie'.